• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Icelandair vil vokse

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Icelandair vil vokse'

Kult at de ekspanderer - har planer om å flytte til Island for en periode (hvis det ordner seg med jobb), så det er jo bra med nye ruter.

Rent servicemessig er min opplevelse av Icelandair helt ok men ikke mer, de er ikke noe å hoppe opp og ned over bak gardinen i alle fall. Men hvem er nå egentlig det?

Originally posted by Andrev

Kult at de ekspanderer - har planer om å flytte til Island for en periode (hvis det ordner seg med jobb), så det er jo bra med nye ruter.

Vært på Island før går jeg ut fra? For min egen del ville det å dusje hver morgen i lukten av råtne egg, samt drikke vann med samme lukt vært en effektiv barriere mot å flytte dit...men man kan vel venne seg til det meste! :)

Våkne fyllesyk på Island og så gå rett i dusjen...blir ikke bedre av den lukten fra vannet!!

Back to aviation: Kanskje Loftleiðir kjøper SAS som takk for sist? :p

Originally posted by Blubird Vært på Island før går jeg ut fra? For min egen del ville det å dusje hver morgen i lukten av råtne egg, samt drikke vann med samme lukt vært en effektiv barriere mot å flytte dit...men man kan vel venne seg til det meste! :)

Har vært der ja - min bedre halvdel er halvt islandsk og har masse slekt der borte. Min erfaring er at lukten på vannet varierer fra sted til sted - fra ulevelig til helt fint. Og så er det jo (billige) svømmebasseng (sundlaug) over alt, stinker ikke nødvendigvis de heller. Ganske deilig å ligge i en 43 grader varm heitapottur når det er 5 grader i luften, blåser, og regner. (hmm, nå beskrev jeg vel egentlig en godværsdag ;)) Dessuten; ekte islendinger drikker ikke vann, de drikker kók ;)

ObLuftfart: Hvordan er egentlig rutene man tar over nordpolen? Blir det slik at Island er midt under, fordi man må/ønsker å svinge utenom Kina/deler av Russland?

FI er veldig bra for alle som røyker, da det er innlagt røykepause halveis til Usa:D

Jeg røyker ikke lenger, men syntes det var fantastisk da jeg fløy osl-kef-jfk i 1999;)

sea_liiiiten.jpg
sea_liiiiten.jpg
sea_liiiiten.jpg
sea_liiiiten.jpg
Halloo!!!! *plystre* *vinke* Komme hit!!!???? HalloOOOOOOOO!!!!!!
sea_liiiiten.jpg
sea_liiiiten.jpg
sea_liiiiten.jpg
sea_liiiiten.jpg
sea_liiiiten.jpg

Pøh.. Fra kulde til kulde, med mellomlanding i kulde??
:D

Alt som kan korte ned flytid til Norge fra SFO mottas med takk! Nå har jeg snart prøvd ut alle muligheter, og sannelig er det like laangt hver gang:
OSL-HEA-SFO
OSL-CDG-JFK-SFO
OSL-EWR-SFO
OSL-CPH-ORD-SFO
OSL-FRA-SFO
OSL-IAD-SFO
OSL-CDG-JFK-OAK

Fortsatt ikke helt sikker på om det er best å fly kort+langt eller langt+langt med mellomlanding halvveis. Noen andre som har klare preferanser?
Har Icelandair PTV på hvert sete forresten?

Icelandair har noen tv-skjermer i midtgangen på 757. Hva de har på 767 vet jeg ikke - men tror vel ikke at de har skjerm i hvert sete...

Finnes det i det hele tatt noen 767 med PTV's?

Originally posted by Blubird

Originally posted by CK

Icelandair har en OK SPA-avtale med SK...

Salus Per Aqua? :)

SPA er (sorry) Special Prorate Agreement, en avtale mellom to flyselskaper om fordeling av inntekter av en flybillett. Det vanlige er straight rate prorate, som innebærer at flyr du en reise A-B-C på 1500 km med selskap 1 og 2, fordeles inntektene etter hvor langt hver del av reisen er. A-B er 1000km, så selskap 1 får 66% av billettprisen, mens selskap 2s del er 1/3. Det finnes også andre løsninger, som kan oppveie den skjevheten at det selskapet med det lengste leg som oftest tar alt - som med KLM/BU-samarbeidet, der BU ikke fikk noe særlig mer enn småpenger når KLM solgte en reise BGO-AMS-KUL

Originally posted by Blubird

Finnes det i det hele tatt noen 767 med PTV's?

Yup, Continental har PTV i både 762 og 764.

Lan Chile har ogsaa PTV i alle kabiner paa 767-300(Med Digital Film, dvs du selv bestemme naar du vil se hvlken film). De har ogsaa stroemuttak for Laptop selv paa turist......bra!

Back