BU662
critical mind
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere
Stadig flere bedrifter omstiller sitt travel-policy og går over til best-buy. Selv om man har eksklusive rater med visse flyselskaper, så får de ansatte klart instruksjon å kjøpe billig. Har man på toppen OBE*s, så kan man effektiv styre de reisevaner av sine ansatte ved å ikke vise alt som er for dyrt eller ikke ønsked.
Så IAG sier at de ønsker å selge. Smart move. Med 4% askjeposten i DY kan de jo snakke direkte med eventuell interesserte. Vi bør huske at IAG ikke må selge steg-for-steg via børs. KLM solgte den 30% andel i BU for en avtalt sum til SAS i sitt tid.
Likevel er det ikke gode nyheter at IAG dropper interessen.
Nå blir det enda vanskeligere å møte de utfordringen i fremtida. Som noen har alrede pekt ut, så blir 2019 enda vanskeligere enn før. Konjunktur er på vei ned, samtidlig kommer enda flere seter på marked. Denne miksen er ikke bra og vil medføre at RASK vil trolig falle videre.
Siste ting er kanskje en lyspoeng. IAG dropped fordi de ikke ønsker å delta i budkrig. Det må bety at det finnes seg flere kjøpere. Nå far vi vente å se hvem det er...
Stadig flere bedrifter omstiller sitt travel-policy og går over til best-buy. Selv om man har eksklusive rater med visse flyselskaper, så får de ansatte klart instruksjon å kjøpe billig. Har man på toppen OBE*s, så kan man effektiv styre de reisevaner av sine ansatte ved å ikke vise alt som er for dyrt eller ikke ønsked.
Så IAG sier at de ønsker å selge. Smart move. Med 4% askjeposten i DY kan de jo snakke direkte med eventuell interesserte. Vi bør huske at IAG ikke må selge steg-for-steg via børs. KLM solgte den 30% andel i BU for en avtalt sum til SAS i sitt tid.
Likevel er det ikke gode nyheter at IAG dropper interessen.
Nå blir det enda vanskeligere å møte de utfordringen i fremtida. Som noen har alrede pekt ut, så blir 2019 enda vanskeligere enn før. Konjunktur er på vei ned, samtidlig kommer enda flere seter på marked. Denne miksen er ikke bra og vil medføre at RASK vil trolig falle videre.
Siste ting er kanskje en lyspoeng. IAG dropped fordi de ikke ønsker å delta i budkrig. Det må bety at det finnes seg flere kjøpere. Nå far vi vente å se hvem det er...