IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Ja SWA er vel blant de flinkeste til å holde flyene i luften...

Mulig jeg leser regnskapet til DY for 2017 feil i farten, men der ser det ut til at flyene i balansen er satt opp med en verdi
på 25,8 mrd og avskrivningene er på 1,4 mrd. Det skulle vel gi en gjennomsnittlig avskrivningsperiode på ca 18 år (ikke 28)..?

W
 
Last edited:
Det står i årsredovisningen att man tillämpar komponentavskrivning för sina flygplan. Delar av flygplanet med begränsad livslängd har en kortare avskrivningstid medan resten av planet skrivs av på 25 år.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Uvisst, men med 3mrd inn er jo ikke det så kritisk lenger



Nei. Men vil det ikke si noe om verdien av flykontraktene? Mange som mener det ligger en skjult verdi der.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Men vil ett *a selskap kjøpe dem da? Hva blir greia på Norsk innenriks da feks?

Men er egentlig SK og LH så gode venner? Tror faktisk LH gir ganske blaffen i det hvis de over natten kommer inn på norsk innenriks ved et DY-oppkjøp og dermed kaprer så store markedsandeler. Tyskerne tenker penger, og disse alliansene begynner å bli mere og mere oppskrytte….
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Nå vil uansett neppe en eventuell kjøper innlemme Norwegian i noen allianse. Stort sett så holder jo eierene lavprisselskapene sine unna det, ser jo det hos Lufthansa, IAG og Air France-KLM
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Nå vil uansett neppe en eventuell kjøper innlemme Norwegian i noen allianse. Stort sett så holder jo eierene lavprisselskapene sine unna det, ser jo det hos Lufthansa, IAG og Air France-KLM

Dog mulig at konkuranse myndighetene ikke vil være helt happy om the ble LH, og så force SAS ut av *.

Timing med å komme med dette før langhelg på børsen kan jo ligge ann til forhandlinger i 3 dager som en teori
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Hvilke avtaler ligger i bunn hos Star Alliance - må eventuelt Lufthansa f.eks betale SAS som jo var med på å starte Star Alliance en sum for å forlate alliansen? Hvem blir i såfall ny partner for SAS - blir det SkyTeam hvor KLM er sterke i Skandinavia eller blir det en ny mulighet for oneworld og BA å få et sterkere grep om Skandinavia
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Hvilke avtaler ligger i bunn hos Star Alliance - må eventuelt Lufthansa f.eks betale SAS som jo var med på å starte Star Alliance en sum for å forlate alliansen? Hvem blir i såfall ny partner for SAS - blir det SkyTeam hvor KLM er sterke i Skandinavia eller blir det en ny mulighet for oneworld og BA å få et sterkere grep om Skandinavia



Tror ikke det, og tror nok engang folk her inne overdriver betydningene av alliansene.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Tror ikke det, og tror nok engang folk her inne overdriver betydningene av alliansene.

Men det har vært kostnader forbundet når selskap har frivillig eller gjennom oppkjøp forlatt en av alliansene... så jeg vil tro at en eller annen avtale ligger i bunn også i denne sammenhengen. Men om Lufthansa til slutt ønsker å kjøpe Norwegian er jeg mindre sikker på.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Mye taktikk inne i bildet. Kan man drive opp prisen så det blir dyrere for konkurrenten, er jo ikke det noen ulempe. Og å plante noen rykter er ikke dyrt.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

"You can almost hear that pop classic penned by Europe, The Final Countdown, playing as Lufthansa boss Carsten Spohr discusses what’s happening in European aviation.

Addressing the group’s 2018 full-year results in March, the Lufthansa Group chief executive is outlining his thoughts on consolidation and the bigger picture in Europe.
He makes it clear he thinks Europe’s short-haul market is “overheated” and that 2019 will see the start of a consolidation process that cements the dominant players in Europe."

https://www.routesonline.com/news/2...ten-spohr-on-adapting-in-an-uncertain-market/
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/spansk-avis-iag-forbereder-nytt-bud-paa-norwegian/24653134

Det spansk-britiske luftfartsselskapet bak British Airways vil legge inn bud på 10,59 milliarder kroner på Norwegian i løpet av de neste 15 dagene, skriver avisen.

udet på 1.100 millioner euro, som tilsvarer 10,59 milliarder norske kroner, er rundt dobbelt så mye som markedsverdien til selskapet på 5,5 milliarder, basert på sluttkurs torsdag.

Det er den spanske nettavisen Okdiaro som skriver dette. International Airlines Group (IAG) har hovedkontor i Madrid.

Avisen siterer anonyme kilder, og verken IAG eller Norwegian bekrefter det som står i artikkelen.

Hevder styret vil anbefale budet
Okdiaro skriver at storeier Bjørn Kise «ikke vil være i opposisjon» når IAG nok engang gir et bud på selskapet. Avisen skriver videre at IAG vil ha styrets godkjenning når budet kommer.

I februar fortalte Kise, daværende styreleder og forretningspartner til Bjørn Kjos, at han og Kjos hadde anbefalt styret i Norwegian til å takke ja til et bud som ikke ble noe av på selskapet.

IAG er forøvrig ikke de eneste som har ønsket å kjøpe Norwegian. Kise har tidligere uttalt at flere interessenter har tatt kontakt.

Den spanske avisen Expansion skrev senest i mai at investorer posisjonerer seg på mulighetene for et mulig bud fra IAG, eller tyske Lufthansa. Norwegian ønsket ikke å kommentere påstandene.

Okdiaro skriver at den amerikanske storbanken JP Morgan, som ifølge avisen skal være finansiell rådgiver for IAG, forhandler på en aksjekurs mellom 70 og 85 kroner per aksje.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

God fredag til alle med NAS aksjer :) Blir rally der i dag.
 
Back
Top