IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Dette kommer jo på et ganske ubekvemmelig tidspunkt for Norwegian. Timingen er neppe tilfeldig. En Norwegian-konkurs eller nedstripping er jo også godt nytt for IAG.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Pussig at ikke IAG solgte før dem åpnet kjeften: Er vel ikke noe sjakktrekk å snakke ned aksjen for deretter å selge den..:rolleyes:
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Ingen kursendring hos Norwegian.

https://min.e24.no/a/kanJg9

I enTwitter-meldingfra Norwegian torsdag sier styreleder Bjørn Kise følgende om nyheten fra IAG:

– Norwegians planer og strategi forblir uendret. Selskapets mål er å fortsette å bygge en bærekraftig virksomhet til fordel for våre kunder, ansatte og aksjonærer, sier Kise.

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Dette kommer jo på et ganske ubekvemmelig tidspunkt for Norwegian. Timingen er neppe tilfeldig. En Norwegian-konkurs eller nedstripping er jo også godt nytt for IAG.
Selvfølgelig selger IAG. Det eneste som er overraskende, er at de ikke har gjort det før. Det skyldes ikke mangel på interesse for Norwegian. Men at de vet de vil få nei. Pinlig å bli ydmyket for 3. gang. Sjefen for Qatar, og en eier i IAG, sa de var fortsatt interessert i Norwegian, for et par dager siden. - Glimrende kjøpsmuligheter, har allerede kjøpt hva lommeboken tillater på kurs 142.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Pussig at ikke IAG solgte før dem åpnet kjeften: Er vel ikke noe sjakktrekk å snakke ned aksjen for deretter å selge den..:rolleyes:
Meget mulig at de allerede har gjort avtale med noen som salg, det skjer.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

IAG sa jo for bare noen dager siden at de ikke vil være med på noen budrunde. Kan jo være at det er nettopp det som er i gang og at de derfor trekker seg... Kan muligens også være i.f.m. det joint venture det jobbes med. (ren spekulasjon selvsagt).
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Dommedagsprofet nummer én her til lands, Peter Hermanrud, benytter anledningen til igjen å komme med noen relativt sorte tanker om NAS. Like forutsigbart som at BA ikke ville komme til å sitte på sin post til evig tid.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Dommedagsprofet nummer én her til lands, Peter Hermanrud, benytter anledningen til igjen å komme med noen relativt sorte tanker om NAS. Like forutsigbart som at BA ikke ville komme til å sitte på sin post til evig tid.



Selv om han kanskje tar feil, så betyr ikke det at han ikke har noen poenger
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Nei, i så fall hadde hele artikkelen vært luft. Men det er likevel påfallende hvor glad han er i et generelt negativt markedssyn.

Hokke som blir det spennende å se utviklingen videre, både på aksjekurs og driftsplaner.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Norwegians obligasjonslån forhandles til 28% i markedet...makroøkonomisk er det usikre tider (Norwegian avhengig av fritidsreisende, ferieturer noe av det første som blir kuttet når lommeboken blir tynnere) og en kjemper mot både EK-krav og forfall.

Dere sparere som setter hus og hytte på Norwegian, tenk dere for guds skyld om. Det kan gå bra, men risikoen er skyhøy. Sier ikke at det er en dårlig investering, men det er en polarisert investering. Enten så går det, eller så går det ikke, og slike investeringer bør man selvfølgelig ikke sette sparepengene på, i hvert fall ikke når det er snakk om én slik investering og ikke en diversifisert portefølje. Og nå er det større fare for at bunnen i aksjen forvitrer.

Ser mye ønsketenkning på shareville, om at dette *må* bety at JV er klar for eksempel, at IAG selger nå for ikke å tape ansikt og at en beholder aksjene for å ta del i den kommende oppturen...

Årsaken til at IAG ikke har solgt, kan like gjerne være at dette er et forhandlingsutspill, en måte å gjøre Norwegian desperate på, så ønsker man å beholde andelen sin i tilfelle Kjos kommer på døren med luen i hånd. Og eier man aksjer i Norwegian, er det fort dette man må håpe på, selv om prisen blir lavere enn den kunne blitt om man hadde solgt tidligere.
 
Last edited:
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Norwegians obligasjonslån forhandles til 28% i markedet...makroøkonomisk er det usikre tider (Norwegian avhengig av fritidsreisende, ferieturer noe av det første som blir kuttet når lommeboken blir tynnere) og en kjemper mot både EK-krav og forfall.

Dere sparere som setter hus og hytte på Norwegian, tenk dere for guds skyld om. Det kan gå bra, men risikoen er skyhøy. Sier ikke at det er en dårlig investering, men det er en polarisert investering. Enten så går det, eller så går det ikke, og slike investeringer bør man selvfølgelig ikke sette sparepengene på, i hvert fall ikke når det er snakk om én slik investering og ikke en diversifisert portefølje. Og nå er det større fare for at bunnen i aksjen forvitrer.

For oss (meg) som ikke har mer enn vgs økonomi, hva vil det si at obligasjonslånet forhandles til 28%??

Det å si at DY er avhengig av fritidsreisende, er vel muligens en overdrivelse, ellers er det djevelsk mye fritidsreiser mellom de store byene i Norge og forsåvidt norden, til alle døgnets tider. Men at fritidsreisende er en del av miksen, er vel ingen hemlighet.

Sånn ellers så er det vel et fåtall som setter hus og hytter på DY akjser. De av oss som har det, har vel brukt penger, som vi vet, vi potensielt kan tape, men som også kan gi en oppside.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

For oss (meg) som ikke har mer enn vgs økonomi, hva vil det si at obligasjonslånet forhandles til 28%??

Kort sagt, hvis Norwegian skulle utstedt et nytt obligasjonslån for å hente penger i markedet i dag, vil de i teorien måtte betalt 28% i rente. Det er riktignok litt teori her, men i praksis betyr det at obligasjonsmarkedet er stengt for Norwegian som finansieringskilde per i dag

Ellers som du er inne på, å tro at Norwegian bare har fritidsreisende er ganske feil
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Ellers som du er inne på, å tro at Norwegian bare har fritidsreisende er ganske feil

Det har ingen påstått. Norwegian, som de aller fleste andre selskap, er avhengige av både jobb- og fritidsreisende. Miksen er ulik fra selskap til selskap. Det er vel liten uenighet i at selskap som har stor andel prissensitive kunder / stor eksponering mot fritidsreisende , merker det hardest ved hendelser som høy oljepris, lavkonjuktur ol.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Det positive med alt det her er jo at Thor Jensen i DN har fått mye å skrive om
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Jeg synes dagens artikkelen var ganske bra og treffende
Meh. Det hadde ikke skadet å komme med en egen analyse istedenfor å henge seg opp i noen som alle vet er utelukkende positiv til det Norwegian driver med. :stir
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Miksen er ulik fra selskap til selskap. Det er vel liten uenighet i at selskap som har stor andel prissensitive kunder / stor eksponering mot fritidsreisende , merker det hardest ved hendelser som høy oljepris, lavkonjuktur ol.
Forskjellen på å reise med DY og SK på de fleste ruter innenriks i Norge er påfallende stor, miksen må være helt ekstrem (i SAS sin favør når det kommer til jobbreisende). Hadde vært interessant med en kulturstudie av passasjerene hos de to :)
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Forskjellen på å reise med DY og SK på de fleste ruter innenriks i Norge er påfallende stor, miksen må være helt ekstrem (i SAS sin favør når det kommer til jobbreisende). Hadde vært interessant med en kulturstudie av passasjerene hos de to :)
Hva mener du med det?

Interessant aspekt nevnt i FT forresten:
Mark Manduca, analyst at Citi, said on Thursday — before IAG’s announcement — that “a number of hedge funds believe that Norwegian could breach a [bond] covenant in the coming weeks”, which might lead to a takeover. However, Mr Manduca pointed out that IAG buying Norwegian would increase the group’s leverage ratio and make it harder to support its dividend from free cash flow. IAG’s shares were flat on the day. Mr Roeska said the decision was “a small positive” for IAG, “particularly if it leads to excess cash either being returned to shareholders or put to use in [better] consolidation opportunities”.
https://www.ft.com/content/19a19188-1fd5-11e9-b126-46fc3ad87c65
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Det å si at DY er avhengig av fritidsreisende, er vel muligens en overdrivelse, ellers er det djevelsk mye fritidsreiser mellom de store byene i Norge og forsåvidt norden, til alle døgnets tider. Men at fritidsreisende er en del av miksen, er vel ingen hemlighet.

Er det slik at mesteparten av Norwegians aktiviteter er i Norge, eller utlands?

Jeg spør bare, siden du mener at det er så djevelsk med "andre" reisende mellom de store byene i Norge (/norden) - så lurer jeg litt på om det er Norge og norden som definerer Norwegian? Jeg trodde de var blitt så store at majoriteten av inntektene kommer fra det store utland...
 
Back
Top