Dette fant jeg på nettsidene til Customs and Border Protection
I utgangspunktet er det selskapene (luft/sjø) som skal samle disse formene inn, men det kan jo hende de også glipper.. Første gangen min far reiste ut fra USA, glemte han eller selskapet denne formen, men han kontaktet ambassaden i Oslo etter hjemkomst og det ordnet seg uten noen problemer neste gang han skulle inn i Uniten.
Sist gang jeg dro fra JFK tok innsjekk lapp fra den andre i reisefølget (tror vi), men ikke fra meg. I gaten trodde de at innsjekk ikke skulle ha tatt dem og ble usikre på om den var samlet inn. Gate Agent sa bare "ta vare på BP-stuben" i tilfelle det blir spørsmål neste gang.
Første gangen jeg reiste til USA så glemte jeg å levere den fra meg. Kanstet den da jeg kom hjem, og har ikke hørt et pip de gangene jeg har reist til/via USA.
Så jeg tror ikke det er noe fare med å glemme å levere disse fra seg.
Betyr ikke dette at amerikanske immigrasjonsmyndigheter egentlig ikke har peiling på om "turister" er i landet mer enn 3 måneder om gangen? De som liksom skal være så nøye og strenge på alt?
Eksemplene som er nevnt gjelder jo folk som har tatt fly, og da registreres passet ved avreise. Det derre elektronsiek sakene er jo snart(?) i boks og da forsvinner vel kanskje dne grønne lappen også. Og passasjerlister til/fra USA har de full kontroll på. Så totalt sett tror jeg de har brukbar kontroll.
En kollega av meg glemte å levere lappen for noen år tilbake, og han har store problemer ved hver innreise. Intervjuer og greier, sier han. Har aldri reist over med samme fly som han så jeg kan ikke bekrefte.