Re: Hvorfor sier pilotene rotate når flyet skal lette?
Takeoff starter jo allerede fra flyet begynner å rulle nedover rullebanen, så å si "takeoff" er jo litt seint. I kommunikasjon med ATC/tårnet brukes "takeoff" kun i forbindelse med "cleard for takeoff", ja, men internt i cockpit brukes takeoff gjevnlig. Takeoff briefing, before takeoff checklist, takeoff thrust osv. osv.
Hvis vi skal være litt teoretiske...
Det er mange definerte hastigheter i luftfart og VR ("Rotation Speed") er en av dem. Det finnes f.eks. også en egen hastighet som heter VLOF ("Lift-off Speed"), men den er av liten operativ betydning for pilotene. VR er den kalkulerte hastigheten der rotasjonen skal initiseres.
I et multi-crew scenario vil pilot monitoring følge med på airspeed og lese opp hastigheter som gitt i selskapets prosedyrer. Eksempelvis "Airspeed alive", "100 knots", "V1", "VR", "V2" osv. Noen prosedyrer sier "V-R", noen "V rotate" og noen "Rotate". Sånn sett er ikke "rotate" direkte en kommando, men en hastighet.