• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvorfor sier pilotene rotate når flyet skal lette?

Re: Hvorfor sier pilotene rotate når flyet skal lette?

Bevegelsen når flyet løfter nesen, kalles å rotere. Her er det som en kommando å regne, at man skal starte rotasjonen. Først 'rotate' når man har nåtdd takeoffspeed og så bekreftelsen 'positive climb' når hjulene har sluppet bakken og man kan ta inn landingshjulene.
 
Re: Hvorfor sier pilotene rotate når flyet skal lette?

Bevegelsen når flyet løfter nesen, kalles å rotere. Her er det som en kommando å regne, at man skal starte rotasjonen. Først 'rotate' når man har nåtdd takeoffspeed og så bekreftelsen 'positive climb' når hjulene har sluppet bakken og man kan ta inn landingshjulene.

Ah tusen takk skal du ha.
 
Re: Hvorfor sier pilotene rotate når flyet skal lette?

Jeg var egentlig for å bruke "Yeehah" eller "Juhuu", men fikk ikke gjennomslag :skuff
 
Re: Hvorfor sier pilotene rotate når flyet skal lette?

Bevegelsen når flyet løfter nesen, kalles å rotere. Her er det som en kommando å regne, at man skal starte rotasjonen. Først 'rotate' når man har nåtdd takeoffspeed og så bekreftelsen 'positive climb' når hjulene har sluppet bakken og man kan ta inn landingshjulene.
Og ordet Take-off brukes vel bare en eneste gang under hele avgangs prossedyren, og det er når tårnet gir klarsignal til Take-off. ellers brukes departure.
 
Re: Hvorfor sier pilotene rotate når flyet skal lette?

På DC-3 bråket det så mye at vi kunne ikke si Rotate eller noe annet, alt gikk med hånd
signaler.
Rotate var 2 fingrer som en V, sidelengs nedenfra og opp i synsvinkelen til han som fløy.
Gear up var vel en tommel opp også med armen i oppover bue.
Sjekkliste var åpen hånd opp og sjekk liste ferdig var håndflata ned.
Flaps 1 finger, 2 fingrer og 3 for full flaps.
Hadde ikke intercom i mange av de flyene nei.
Tider..:up:
 
Re: Hvorfor sier pilotene rotate når flyet skal lette?

Takeoff starter jo allerede fra flyet begynner å rulle nedover rullebanen, så å si "takeoff" er jo litt seint. I kommunikasjon med ATC/tårnet brukes "takeoff" kun i forbindelse med "cleard for takeoff", ja, men internt i cockpit brukes takeoff gjevnlig. Takeoff briefing, before takeoff checklist, takeoff thrust osv. osv.


Hvis vi skal være litt teoretiske...
Det er mange definerte hastigheter i luftfart og VR ("Rotation Speed") er en av dem. Det finnes f.eks. også en egen hastighet som heter VLOF ("Lift-off Speed"), men den er av liten operativ betydning for pilotene. VR er den kalkulerte hastigheten der rotasjonen skal initiseres.
I et multi-crew scenario vil pilot monitoring følge med på airspeed og lese opp hastigheter som gitt i selskapets prosedyrer. Eksempelvis "Airspeed alive", "100 knots", "V1", "VR", "V2" osv. Noen prosedyrer sier "V-R", noen "V rotate" og noen "Rotate". Sånn sett er ikke "rotate" direkte en kommando, men en hastighet.
 
Back
Top