Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen"?

LN-SUV fløy BU014 SVG-FBU 7. mai 1985. Da hadde jeg flydd MAN-NCL-SVG med Dan-Air. Det skikkelig snodige den gang var at studentbilletten kun gjaldt til SVG. One Eleven-saken jeg fløy MAN-NCL skulle videre til Oslo, men jeg måtte nedom SVG og ble selvsagt stoppet i tollen som en av tre pax av flyet og måtte hoppe på 767en. De hadde allerede trukket trappa...

Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Nja, jeg synes ikke det er et godt nok svar. Ja, så har vi et par store luftbusser på LN-reg - ikke går de i Norge og ikke er de mange. Norge skal være verdens beste land å bo i, vi skal ha så vanvittig med penger i både olje og industri... Vi er like mange mennesker som i Singapore, men jeg ser ikke noen Airbus 380'er hos oss.

Hva er årsaken til at midtøsten og afrika brutalt "eier" Norge innen flytransporten? :)

Vil annta at passasjergrunnlag på den enkelte avgang er ganske avgjørende. Det er rett og slett ikke nok passasjerer som vil fly samtidig til at man trenger større fly.

Er vel uansett ikke mange land hvor B747 brukes på doemstic flights. Det gjøres vel i Japan, vet ikke om det fortsatt flys 747 innenriks i USA, mulig og kanskje China. Ellers er det ikke vanlig med så store fly på innenriksflygninger.

Vil annta at passasjergrunnlag på den enkelte avgang er ganske avgjørende. Det er rett og slett ikke nok passasjerer som vil fly samtidig til at man trenger større fly.

Er vel uansett ikke mange land hvor B747 brukes på doemstic flights. Det gjøres vel i Japan, vet ikke om det fortsatt flys 747 innenriks i USA, mulig og kanskje China. Ellers er det ikke vanlig med så store fly på innenriksflygninger.

Japan er korrekt. Plusser vi på med Sør Korea, Kina, Thailand så tenker jeg det meste er dekket. Australia har kanskje en og annen ennå? Vet ihvertfall at jeg fløy en Qantas 744 for noen år siden fra Perth til Sydney(den kom fra Johannesburg)..

Japan er korrekt. Plusser vi på med Sør Korea, Kina, Thailand så tenker jeg det meste er dekket. Australia har kanskje en og annen ennå? Vet ihvertfall at jeg fløy en Qantas 744 for noen år siden fra Perth til Sydney(den kom fra Johannesburg)..

Legg til Sør-Afrika også. De fløy innenriks akkurat som Airbus A330/A340 i dag. Ellers fløy Aeroflot Ilyushin Il-86 på 80-tallet.

Legg til Sør-Afrika også. Ellers fløy Aeroflot Ilyushin Il-86 på 80-tallet.
.... og i dag flyr Aeroflot Il-96 på ruter til Sochi, Simferopol og enkelte ganger til destinasjoner på vestkysten av Sibir!

Øhm... snart 4 år gammel tråd :p

Tja, det er vel ikke lenge før de siste 747-400D i Japan blir faset ut. Mest A330 innenriks i Kina har jeg inntrykk av, men kommer nok enda flere og større widebodies der etter hvert - tross godt utbygd høyhastighetstog er kapasiteten i lufta over østkysten av Kina fullstendig sprengt, med voksende etterspørsel. Hvis en utvider til regionale ruter i Asia begynner det jo å dukke opp noen 747 òg. HKG-KUL f.eks. ;)

Hade SAS någonsin någon norsk reggad Boeing 747-200B?
Jag har läst någonstanns att SAS 747-200B hade 380 stolar...

Thai flyr fortsatt Bangkok - Phuket og Bangkok - Chiang Mai med 747. Får meg en tur i november:)

Thai flyr fortsatt Bangkok - Phuket og Bangkok - Chiang Mai med 747. Får meg en tur i november:)

Finns det någon Widebody modell Thai inte flyger på BKK-HKT?
Jag har sett TG med 747-300/400, A300-600, A340-600, A330-300, 777-200, 777-300/300ER & MD-11 på HKT :D

De länder jag kan komma på med widebody på domestic är USA, Kanada, Thailand, Kina, Japan, Australien, Sydafrika, Iran, Ryssland, Spanien (Kanarieöarna), Storbritannien, Egypten, Bangladesh, Sydkorea, Vietnam, Indonesien och Turkiet. Och jag tror att Irland fortfarande har det, och skall vi vara petiga har ju Frankrike också widebody på domestic.

De länder jag kan komma på med widebody på domestic är USA, Kanada, Thailand, Kina, Japan, Australien, Sydafrika, Iran, Ryssland, Spanien (Kanarieöarna), Storbritannien, Egypten, Bangladesh, Sydkorea, Vietnam, Indonesien och Turkiet. Och jag tror att Irland fortfarande har det, och skall vi vara petiga har ju Frankrike också widebody på domestic.

Du glemte India, Chile ( LAN med 767) og saudi arabia Saudia flyr domestic med wide body B772.
Det forekommer vel og i Brasil, Argentina, Mexico og Brasil uten at det er like fast eller hyppig.

Last edited:

Jag har sett Lufthansa med A300, 747 & A330 på Hamburgs flygplats med destination Frankfurt.
Så widebody på tysk inrikes har iaf förekommit tidigare.

Legg til Sør-Afrika også. De fløy innenriks akkurat som Airbus A330/A340 i dag. Ellers fløy Aeroflot Ilyushin Il-86 på 80-tallet.

Nå snakket jeg om B744 Jumbojet. A330 og 340 samt russiske maskiner er jo ikke akkurat jumbojetstørelse. Widebody finner du jo domestic i mange land. Også i Europa, BA flyr jo B767 på enkelte flygninger mellom LHR og enten Glasgow eller Edinburgh. Og USA har vel en god del widebody domestic fortsatt men tvilsomt om de har B747 domestic mere.

Last edited:
Back