Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen"?

LN-DAG

ScanFlyer Pensjonist
Da jeg så på bildene til "Vede": http://forum.scanair.no/showthread.php?t=57306 lurer jeg på hvordan land som vi betrakter som "uland", eller som skal være fattigere enn oss har fly i "Jumbojet klassen" mens de største LN-... registrerte flyene er 737-???.
Er det "regjering/staten" som eier de flyselskapene som kommer fra land med fattigdom og sult, eller .....?
Vet at det ikke er grunnlag for eller flyplasser innenlands som kan ta hånd om store fly som A330, A340 o.l., men til utlandet skulle ikke størrelsen være noe problem..........



IMG_9945-2x3_1.jpg

LN-BUG og LN-KHA i Tromsø

IMG_2188-2x3.jpg

Dansk reg. ;) A340 i Tromsø (litt for stort til å kunne ta av med full last)
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

SAS har x antal A340/330 på LN-register

LN-RKI, RKH, RKF, RKG bland annat. Kan vara någon jag missar. SAS har även haft 767 på LN-reg.
 
Last edited:
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Det finnes LN registrerte A-340

Ellers er spørsmålet på svaret ditt kort sagt: Det er ingen norske selskaper som har større fly, derfor er det heller ingen som er LN- registrerte
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

SAS har x antal A340/330 på LN-register

LN-RKI, RKH, RKF, RKG bland annat. Kan vara någon jag missar. SAS har även haft 767 på LN-reg.

Var ikke klar over at noen av de største flyene til SAS var Norske, men SAS er vel ikke 100% Norsk?

Tenkte på om den "røde tråden" med store fly og fattige land var om at de selskapene var statseide. At de landene har en annen fly politikk enn Norge.

Som vi i Norge har blandet kirke og stat, har de andre landene blandet flyselskaper og stat ;)
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Nja, jeg synes ikke det er et godt nok svar. Ja, så har vi et par store luftbusser på LN-reg - ikke går de i Norge og ikke er de mange. Norge skal være verdens beste land å bo i, vi skal ha så vanvittig med penger i både olje og industri... Vi er like mange mennesker som i Singapore, men jeg ser ikke noen Airbus 380'er hos oss.

Hva er årsaken til at midtøsten og afrika brutalt "eier" Norge innen flytransporten? :)
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Er det et ønske, at Norge skal ha 747 / A380, uansett om det er trafikkgrunnlag for det eller ikke, bare fordi vi ev. har råd til det ?
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

De norske flyselskapene har fly som passer for det trafikkgrunnlaget som vi har i Norge. I andre land har man annet trafikkgrunnlag og behov for andre flystørrelser.

Samtidig er det slik at særlig i midt-østen så satser nasjonalstatene på å bygge opp nasjonale flyselskaper. Men de gjør det ikke for å ha store fly, de ønsker å tjene penger og har trafikk grunnlag for å kjøpe stort.
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Er det et ønske, at Norge skal ha 747 / A380, uansett om det er trafikkgrunnlag for det eller ikke, bare fordi vi ev. har råd til det ?

Det hadde nok ikke vært god investering å kjøpe bare for vi har råd til det, men ville vi ha tapt i kampen om å fly langdistanser med store norskeide fly ?
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Du snaklker som en u-landsdiktator ....

Et flyselskap er en business og en business skal drive loennsomt. For aa drive loennsomt maa man ha en flyflaate som er anpasset trafikkestoerrelsen, ikke nasjonens ego.
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Vi er like mange mennesker som i Singapore, men jeg ser ikke noen Airbus 380'er hos oss.

Vi er kanskje spredd over et litt større geografisk område... :rolleyes:
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Svaret er vel rett og slett at det ikke er grunnlag for å bruke 767/A330 etc. i Norge, selskapene ville flydd med halvfulle fly og tapt penger. SAS fløy fra Oslo til New York med 767 og etter hvert A330 i en periode på begynnelsen av 2000-tallet, men måtte droppe ruta, fordi det ikke var nok passasjerer. Det er sannsynligvis ikke lønnsomt å bruke store widebodies på de fleste faste ruter til og fra Norge, de få som har prøvd har stort sett feilet, i allefall i nyere tid. Vi har to interkontinentale ruter til New York og Philadelphia, med henholdsvis Continental og US Airways, men her benyttes det 757-200, slett ingen widebody. Så vidt jeg vet, så er Thai's rute til Bangkok den eneste som opereres fast med widebody (777) fra Oslo, når det kommer til passasjertrafikk.

Norwegian har jo annonsert sine langdistanseplaner med widebodies fra OSL, samme har Feel Air, så det skal bli interessant å følge utviklinga. Håper de får det til! 737 er verdens kjedeligste spotteobjekt, og man finner nesten ikke annet her i landet...
 
Last edited:
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Nja, jeg synes ikke det er et godt nok svar. Ja, så har vi et par store luftbusser på LN-reg - ikke går de i Norge og ikke er de mange. Norge skal være verdens beste land å bo i, vi skal ha så vanvittig med penger i både olje og industri... Vi er like mange mennesker som i Singapore, men jeg ser ikke noen Airbus 380'er hos oss.

Hva er årsaken til at midtøsten og afrika brutalt "eier" Norge innen flytransporten? :)

Den siste forsto jeg rett og slett ikke.

Det er en ørliten forskjell på et langt, men veldig lite og ubetydelig land (om enn med et stort merverdighetkompleks og ego) i utkanten av verden og en bystat som ligger midt på "hovedveien" mellom Asia/Oseania og Europa.

Her sliter man med å fylle 737er og få lønnsomhet. De som reiser vil heller ha flere fly enn én daglig avgang. Sikkert kjekt å ha en "hvit elefant", men hva skal vi med den?
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Du snaklker som en u-landsdiktator ....

Et flyselskap er en business og en business skal drive loennsomt. For aa drive loennsomt maa man ha en flyflaate som er anpasset trafikkestoerrelsen, ikke nasjonens ego.

Ser poenget ditt om å drive business, og for meg betyr det ikke så mye hvem som eier (nasjonalitet) flyet jeg reiser med så lenge det er sikkert, trygt, komfortabelt og "billig" ;).

Det jeg lurte på, var hva som kan være grunnen til at Norge ikke har satset mer internasjonalt ?

PS!
Vedr.: "Du snaklker som en u-landsdiktator .... "
Jeg har ingen planer om å herske over noe land ;) Er glad i det landet jeg bor i :nor
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Det jeg lurte på, var hva som kan være grunnen til at Norge ikke har satset mer internasjonalt ?

Norge har da satset ganske stort internasjonalt? Vi har riktignok ikke satset stort interkontinentalt, fordi det har vel ikke vist seg å være lønnsomt i stor nok grad. Og så er det ikke bare opp til Norge å satse her og der, det er også opp til andre selskaper å satse i Norge ;)
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Svaret er vel rett og slett at det ikke er grunnlag for å bruke 767/A330 etc. i Norge, selskapene ville flydd med halvfulle fly og tapt penger. SAS fløy fra Oslo til New York med 767 og etter hvert A330 i en periode på begynnelsen av 2000-tallet, men måtte droppe ruta, fordi det ikke var nok passasjerer. Det er sannsynligvis ikke lønnsomt å bruke store widebodies på de fleste faste ruter til og fra Norge, de få som har prøvd har stort sett feilet, i allefall i nyere tid. Vi har to interkontinentale ruter til New York og Philadelphia, med henholdsvis Continental og US Airways, men her benyttes det 757-200, slett ingen widebody. Så vidt jeg vet, så er Thai's rute til Bangkok den eneste som opereres fast med widebody (777) fra Oslo, når det kommer til passasjertrafikk.

Norwegian har jo annonsert sine langdistanseplaner med widebodies fra OSL, samme har Feel Air, så det skal bli interessant å følge utviklinga. Håper de får det til! 737 er verdens kjedeligste spotteobjekt, og man finner nesten ikke annet her i landet...

Tusen takk for et informativt svar. Nå har jeg fått vite det jeg lurte på.
....og at 737 kan bli litt kjedelig i lengden. Blir jo mest bare samme objekt med forskjellige bakgrunner ;)
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Nå var det en Braathens SAFE 767 for mange år siden uten noe sammenlikning fra dagens trafikksituasjon. SAS vurderte også på midten av 90-tallet 767 mellom OSL-TOS.
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Ja, Braathens måtte vel også ta 767-en ut av trafikk pga for få passasjerer?
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Så vidt jeg vet, så er Thai's rute til Bangkok den eneste som opereres fast med widebody (777) fra Oslo, når det kommer til passasjertrafikk.
Ikke glem PIA som er innom Oslo to ganger i uken med 772. I tillegg flyr jo de fleste charterselskapene mer eller mindre fast til flere norske flyplasser med wide-bodies.
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Så vidt jeg vet, så er Thai's rute til Bangkok den eneste som opereres fast med widebody (777) fra Oslo, når det kommer til passasjertrafikk.
PIA flyr med T7 - og så har vi jo selvfølgelig våre kjære chartere ned TUIs B767 og Thomas Cook A330, så helt uten widebody er vi nok ikke.
 
Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Takk, glemte PIA, men charterrutene utelukket jeg med vilje, siden jeg ikke anser dem som "faste" ruter på samme måte som vanlig rutetrafikk.
 
Back
Top