Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?
Du maa se paa kostnadene per sete - ikke per flytype. Det blir feil, spesielt i et
marked som ikke kan fylle annet enn de minste. Som i alle bransjer, saa synker enhetskostnadene med volum ... Kan man ikke fylle volumet, er man stuck med hoeyere priser. Det er derfor myndighetene subsidierer anbudsrutene.
Dette er vel noe forenklet MOW...? Det stemmer kanskje for en LCC, men et flyselskap som SAS (eller hvilket som helst nettverksselskap) er avhengig av mindre fly for feed. SAS kunne aldri eksistert med kun B737-800; De er avhengig av feed fra KRS, GDN, PLQ, VNO, LUX, BHX, HAM, etc etc....
For SAS sitt vedkommende;
- En CR9 har ca 30 mill lavere crew kostnadet (lavere lønn for FD, og 1 innspart CA) med 88 pax i ft ex en MD87 eller liten 737 med 125 pax.
- Fuel forbruk er ca 50% av MD87, men med 70% av pax antall.
I f.t. B737-800 pr år:
- Ca 35 mill pr år lavere crew kostnad.
- Ca 30 mill lavere fuel kostnad (fuel flow ca 1500 i.s.o 2500 pr hr?).
- Ca 15 mill lavere kapitalkostnad.
Så har jo CR9 plass til ca 50% av pax en kan ha på en 738, men når CF på international ligger rundt 60% så gjør de lavere kostnadene at man ikke kan være fullt så kategorisk som du gir inntrykk av.
Eneste argument mot eks en TOS-CPH rute er det Dag nevner; lekkasjen fra TOS-OSL ruten. Ihvertfall så lenge KLM eller LH ikke flyr direkte fra TOS.
Men; et forsøk med et fly som likevel kun står natten over i CPH, og som derfor kan ta en nightstop uten å kreve et flyindivid er etter min mening noe SAS bør ta en test på.
Men om de gjør det er vel dessverre litt tvilsomt....