Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Med de avg tidene som tidligere ble brukt på London ruta tror jeg ikke man kan forvente annet enn at PAXen uteblir. Spesielt om om man ser det i lys a DYs lave priser og langt vennligerer avgangstider via OSL. Klart man velger noe som passer egen schedule bedre.
Jeg tror det hele heller hviler i den "monopolsituasjonen" DY og SK har, de får jo trafikken allikevel så hvorfor tilby noe bedre...? Enkel matematikk spør du meg.
La oss si det kommer et tredje selskap inn. Vi vet at der er flere som er inne og snuser på muligheten. Hva da? En ting en vennskapet mellom DY og SK på rutenettet men spørsmålet er hvordan situasjonen ville bli om fx KL nå fant ut at de ville inn å fly på TOS.

En annen ting mht. befolkningen i nord. Tror det er viktig å ta med at i nord kjører man gjerne 5 timer til en flyplass, noe som er utenkelig rundt TRD. Markedet vil således være omtrent det samme som i vår kjære kroningsstad om ikke større.Hva som også kan sies er at TRD som marked er relativt sett godt dekket mens der i nord enda er en hunger etter muligheter...

Last edited:

I Norge når SAS starter en nytt rute fra feks Oslo, bruker de vanligvis en 737 fly på nyoppstartede rute. 737 er litt stort. I Danmark kan de bruker crj900 til nye ruter for å se hvordan ruten utvikler seg, sånt de mulighet bytter til større fly, eller beholder den lille flyet, og eller nedlegge ruten...
CRJ900 fungere i Danmark, hvorfor skal det ikke fungere i Norge da ? tenk for eksempel ruten mellom Oslo og Haugesund kunne kanskje fungert fint med crj900 hvis det er ofte mye ledige plass på en 737.

Jeg er enig med TOS. Det gir ikke den store meningen å fly f eks CPH-TOS bare én gang om dagen, og med en flytid på ca 3 timer én vei + turnaround så vips har du ett fly som er bundet i nesten en hel dag. I tillegg så skal vel turen ned gå grytidlig for å rekke de flyvningene ut fra CPH som passer for "lunsjmøtefolkene" som skal til Europa og som må til for å opprettholde lønnsomheten. Morgenflyet BGO-CPH går kl 0600 - når skal dette gå fra TOS? Kl 0400? Jeg har mine tvil om belegget her :).

Godt poeng...men 06.00 fra TOS burde holde det. I CPH 09.00.
Da rekker man ikke bare møtet kl.10.00 inne i sentrum men også mange av de interkontinentale avg ut fra CPH på formiddagen.

Lokal forretningstrafikk mellom Tromsø og København er vel ikke til å skryte av. Det interessante er forbindelser videre til LHR, FRA, BRU, AMS, MXP osv, og disse går et stykke tidligere.

CRJ'ene er en liten flåte og brukes der de genererer mest inntekt. Nord-Norge står ikke på den listen ..

Nei du har helt sikkert helt rett i det Edricson. Første DY og SK flt fra TOS går i dag kl 06.45 med ankomst GEN ca 08.40. Så er det x antall avg videre fra OSL ut i Europa, men alle har relativ lang overgangstid i OSL. Med SK til CPH 09.55, LON 10.40, BRU 10.05. Med DY ankommer man enda senere. Så det stemmer helt sikkert det du sier at der ikke er stor "pendler" trafikk fra TOS, men jeg tror at grunnen vel så gjerne kan vær at der ikke er forbindelser lagt opp slik at man får til den effektivitet man har i sør.
Jeg syns dette blir enda mer interessant når utbyggingen av div sektorer nå blomstrer i nord men ingen har valgt å gripe denne muligheten.
Europeiske selskaper som er på søk etter nye ruter vil sikkert ganske snart oppdage dette og gå inn for landing i TOS, spesielt nå når vi ser en nedgang i fly trafikken ellers i Europa. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.
Spennende med synspunkter på dette...

Tråden her heter; Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?
Om ikke CRJ-900 er den mest lempelige, hvilken maskin skulle kunne passe bedre?

Last edited:

Om ikke CRJ-900 er den mest lempelige, hvilken maskin skulle kunne passe bedre?

Eller snu det litt på hodet - er det i det hele tatt trafikkgrunnlag for å kunne drive en slik rute lønnsomt? Men det blir litt 'gå tilbake til start' nå ... Og nei - du får IKKE to tusen kroner ...

Jeg er ikke enig i at DYs avgangstider til/fra London var dårlige. Man kunne riktignok ikke klare seg uten et par fridager om man skulle dit, men som et langhelgalternativ var det et greit tilbud. Ankomst London rundt kl 0900 på lørdag og avreise tirsdag sen ettermiddag gir 3.5 dager. Som en forretningsrute var det nok ingen høydare...

Eller snu det litt på hodet - er det i det hele tatt trafikkgrunnlag for å kunne drive en slik rute lønnsomt? Men det blir litt 'gå tilbake til start' nå ... Og nei - du får IKKE to tusen kroner ...

Det kunne potensielt vært mulig om man hadde tilstrekkelig med passasjerer videre i nettverket via CPH. Til LON tror jeg dessverre ikke det er potensial stort nok, selv om jeg veldig gjerne skulle sett en slik rute (jeg brukte DYs rute ofte nok, men tydeligvis ikke nok til å opprettholde den...;)).

Jeg er enig med TOS. Det gir ikke den store meningen å fly f eks CPH-TOS bare én gang om dagen, og med en flytid på ca 3 timer én vei + turnaround så vips har du ett fly som er bundet i nesten en hel dag. I tillegg så skal vel turen ned gå grytidlig for å rekke de flyvningene ut fra CPH som passer for "lunsjmøtefolkene" som skal til Europa og som må til for å opprettholde lønnsomheten. Morgenflyet BGO-CPH går kl 0600 - når skal dette gå fra TOS? Kl 0400? Jeg har mine tvil om belegget her :).

Skal en unngå å binde et fly en hel dag, samt for å gi pax gode cnx både ut i europa morgen og retur på kvelden så måtte det blitt en nightstop fly. Det er også en del CR9 som står på stop i CPH om natten som er ferdig for dagen i 8-tiden på kvelden, og ikke skal ut igjen før i morgenrushet fra CPH rundt kl.0800, så flyet er nok tilgjengelig.

Nå ville ikke rutetiden blitt mer enn rundt 2:30 (en knapp time lenger enn CPH-TRD), men utfordringen ville likevel vert at landing CPH må være senest kl.0730 hvis en skal nå alle morgenrutene ut i europe. En måtte da ha avgang fra TOS kl.0500, men en vil da til gjengjeld være fremme i hele europa til og med MXP, CDG og nordenfor innen kl.1000-1030.

Økonomien for SAS i f.t. kanibalisering av egne ruter via OSL er det nok ikke lett for oss amatører å finne ut av, men personlig syns jeg TOS-CPH kunne vært en god test på slike ruter.

Det er verdt å merke seg at TOS-OSL figurerer som en av de største rutene innenlands i Norge. En god del er nok trafikk som skal til Oslo eller Vestlandet, men mye er nok trafikk som skal videre utenlands.

Ikke vet jeg hva intern policy er i SAS vedrørende "stjeling" av trafikk fra hvert lands respektive hubs, men jeg tror TOS burde kunne fått en kveldsflight med avgang 21:00, ankomst 23:30 og retur 05:00 /05:30 for å rekke første bølge av fly ut av CPH. CPH er mer attraktiv med tanke på litt flere Europaflighter og litt bredere utvalg interkont.

Så raskt som vi har sett spesielt KLM og Lufthansa opprette flere flyruter til Norge, burde dette være en mulighet for SAS å beskytte sitt kjernemarked.

I tillegg er det mye bedre å lande i TOS for først da å gå igjennom Tollen. Å slippe det styret det er å gå gjennom tollen på OSL for så å rykke tilbake til start og gå igjennom sikkerhetskontrollen, er forferdelig irriterende. Etter å ha prøvd dette selv ett par ganger, gjør jeg alt jeg kan for å unngå dette når jeg flyr ut fra BGO.

Last edited:

Kanskje, og dette er en meget stor kanskje, ville en CRJ200 operert av Cimber med Cimber sine kostnader vaere en ide. Likevel vil det forsatt bety at denne direkte feeder til CPH vil koste en god stykke mere enn via OSL feeders til CPH.

Det spörs hvor rett og slett hvor mye man far i snitt som feeder-rate fra disse pax. Fordi, dersom de skal bare ut til Milan, sa vil de ikke vaere villige a betale en höy feeder-rate i snitt. Noen fa ja, men de allerfleste vil heller fly vil OSL fordi det er billigere. Og dermed vil denne direkte feeder-ruter trolig miste lönnsomheten.

KLM og LH lever godt av sine feederruter, fordi de har en stor andel som gar videre pa IC. Og der trykker man faktisk penger. Da kan man ogsa forsvare at man taper kanskje penger pa feed, fordi man tjener god pa 2nd leg. Men SK har rett og slett ikke nok attraktive IC ruter utifra CPH som vil genere nok IC connex pax.

Det er verdt å merke seg at TOS-OSL figurerer som en av de største rutene innenlands i Norge. En god del er nok trafikk som skal til Oslo eller Vestlandet, men mye er nok trafikk som skal videre utenlands.

Ikke vet jeg hva intern policy er i SAS vedrørende "stjeling" av trafikk fra hvert lands respektive hubs, men jeg tror TOS burde kunne fått en kveldsflight med avgang 21:00, ankomst 23:30 og retur 05:00 /05:30 for å rekke første bølge av fly ut av CPH. CPH er mer attraktiv med tanke på litt flere Europaflighter og litt bredere utvalg interkont.

Så raskt som vi har sett spesielt KLM og Lufthansa opprette flere flyruter til Norge, burde dette være en mulighet for SAS å beskytte sitt kjernemarked.

I tillegg er det mye bedre å lande i TOS for først da å gå igjennom Tollen. Å slippe det styret det er å gå gjennom tollen på OSL for så å rykke tilbake til start og gå igjennom sikkerhetskontrollen, er forferdelig irriterende. Etter å ha prøvd dette selv ett par ganger, gjør jeg alt jeg kan for å unngå dette når jeg flyr ut fra BGO.

Jeg tror ikke det finnes noen policy om å stjele fra andre lands hubs, det er mer om SAS mener de er sikret disse passasjerene uansett via OSL, og at en direkte rute derfor kun vil være en ekstra kostnad...

Personlig mener jeg det ikke er tilfelle; en direkte fra TOS kl.0500 vil ha cnx til totalt ca 45 europeiske destinasjoner innenfor halvannen time etter landing CPH (0755-0930). Det er et tilbud konkurrentene ikke kan matche, og som SAS selv heller ikke kan tilby via OSL.

Kanskje, og dette er en meget stor kanskje, ville en CRJ200 operert av Cimber med Cimber sine kostnader vaere en ide. Likevel vil det forsatt bety at denne direkte feeder til CPH vil koste en god stykke mere enn via OSL feeders til CPH.

Det spörs hvor rett og slett hvor mye man far i snitt som feeder-rate fra disse pax. Fordi, dersom de skal bare ut til Milan, sa vil de ikke vaere villige a betale en höy feeder-rate i snitt. Noen fa ja, men de allerfleste vil heller fly vil OSL fordi det er billigere. Og dermed vil denne direkte feeder-ruter trolig miste lönnsomheten.

KLM og LH lever godt av sine feederruter, fordi de har en stor andel som gar videre pa IC. Og der trykker man faktisk penger. Da kan man ogsa forsvare at man taper kanskje penger pa feed, fordi man tjener god pa 2nd leg. Men SK har rett og slett ikke nok attraktive IC ruter utifra CPH som vil genere nok IC connex pax.

Å si at KLM (eller AY for den del) "trykker penger" på sine IC ruter er vel mildt sagt å ta litt vel hardt i...?

SAS kan uansett ikke ha direkte flts fra TOS til samtlige IC cnx da disse går i ca 3 rykk, som ville krevd 3 daglige deps, og det er det nok ikke dekning for.

En daglige direkte med morgenflight ville gitt TOS et fantastisk godt tilbud på europa (samt EWR med CO), og vært et supplement som dekket en del av IC flightene mens resten går via OSL. I forhold til dagens tilbud så er det tross alt en kraftig forbedring...

En daglige direkte med morgenflight ville gitt TOS et fantastisk godt tilbud på europa (samt EWR med CO), og vært et supplement som dekket en del av IC flightene mens resten går via OSL. I forhold til dagens tilbud så er det tross alt en kraftig forbedring...

Helt klart! Ulempen er at 0500 er veeeldig tidlig... Man har nå uansett er godt tilbud via Oslo, men selvsagt ikke så omfattende som fra CPH.

Kan ikke SAS DK prøve weekend-rute TOS-CPH og UME/LLA-CPH, fredag og søndag, med CRJ900? Nordlendinger og nordsvensker kan kose seg i Køben mens danskene ser på nordlyset og fester med legestudentene i Tromsø og Umeå. Kanskje blir det en hit...

Man skulle ønske at SAS 'prøvde seg' litt mer med CRJ'en. Selv om driftskostnadene er noe høyere skulle det vel være mulig å konkurrere med DY på direkterutene fra f.eks TRD? Disse er jo ofte mye dyrere enn via OSL med DY/SK nettopp fordi de er direkte.

Har forøvrig alltid lurt på hvorfor ikke CRJene brukes mer i NO/SE (vet de har base i CPH, men skulle jo tro det hadde vært lurt å sette den inn i stedet for en Boeing hvis paxtall er lavt mellom f.eks SVG og LHR)

Dette har blitt en veldig TOS-tung tråd, så dat kaster jeg meg på: DY-ruta TOS-LON var en oppskrift på fiasko, flytider omtrent når færrest vil fly i løpet av uka. AirBaltic oppererte som et skikkelig karnevalsselskap på TOS med kanselleringer og tull over heile linja, få vil booke med et selskap som bare kanskje flyr.

Der AirBaltic hadde et fortrinn, før de kutta det ut, var at en kunne fly fra TOS via RIX til Europa og generere eurobonus heile vegen. Det er sjølsagt et konkurransefortrinn for direkteruter ut av landet (fra flyplasser som TOS), med en eller anna allianse.

Så har SAS si sommerrute til Stockholm, jeg antar at den går godt sia den går år etter år. Jeg kjenner ikke belegget her, men en skulle tro det kunne være marked for ei heilårsrute. Stockholm er ikke lengre unna enn Oslo.

Det som skjer i Tromsø for tida er en boom i turistnæringa, vinterstid. Siste rapport er at hotellene nå, er like fulle som om sommeren, det vil si fulle (Tromsø har et belegg på ca 70%, til sammenligning har for eksempel Stavanger 55%) og enorme hotellutbygginger er på trappene/i gang. Vinterturismen er stort sett luftbåren og kundene vil være mer interessert i direktefly, også om det er dyrt. Hvorfor? Fordi vinterturisme er ekstremt mye dyrere enn sommerturisme, og turistene som kommer er stort sett pengesterke europeere.

Hva med KLM? TOS er vel den største norske flyplassen de ikke flyr til.

Hva gjør en CRJ900 så dyr i forhold til en B737-800? Den veier jo mange tonn mindre, så flyplassavgifter og overflyvningsavgifter bør være betydelig lavere, samt 1-2 færre kabinansatte.

Back