Hvordan opplevels turbulens i en CRJ 700 kontra en 737 800?

ENZV

ScanFlyer Blue
Hei .
For dere som flyr mye , hvordan føles turbulens i en CRJ 700 kontra en 737 800. Om begge fly flyr etter hverandre i samme høyde / fart og møter "kraftig" turbulense ,hvilke fly er mest behagelig og sitte i ? Ser for meg at tunge 737 800 er mest behagelig og sitte i . ( rister minst)
 
Re: Hvordan opplevels turbulens i en CRJ 700 kontra en 737 800 ?

B737-800 rister garantert mest av de to, fordi maskinen er så lang og har stort vingespenn. B738 "slenger" en del i turbulens (har nok timer i den til å vite first hand). CRJ700 er såpass kompakt at den rir mer på vinden (slik som B733 og B735) og det føles ikke så ille.

Side note: har flydd MD80 og CRJ900 i kraftig vind og begge var veldig stødige og rir på vinden, selv om de er lange og tynne fly. En pilot sa at det er fordi de tunge motorene bak samt at vingene er lenger bak og gjør flyene mer stabile, mens fly med motorer under vingene alltid vil slenge mer med rumpa hvis flykroppen er lang og/eller vingespennet stort. B737-600 og B737-700 rister også godt når det blåser pga det store vingespennet.
 
Re: Hvordan opplevels turbulens i en CRJ 700 kontra en 737 800 ?

B737-800 rister garantert mest av de to, fordi maskinen er så lang og har stort vingespenn. B738 "slenger" en del i turbulens (har nok timer i den til å vite first hand). CRJ700 er såpass kompakt at den rir mer på vinden (slik som B733 og B735) og det føles ikke så ille.

Side note: har flydd MD80 og CRJ900 i kraftig vind og begge var veldig stødige og rir på vinden, selv om de er lange og tynne fly. En pilot sa at det er fordi de tunge motorene bak samt at vingene er lenger bak og gjør flyene mer stabile, mens fly med motorer under vingene alltid vil slenge mer med rumpa hvis flykroppen er lang og/eller vingespennet stort. B737-600 og B737-700 rister også godt når det blåser pga det store vingespennet.

Jeg vet ikke hva det vil si å ri på vinden, men for å finne det riktige svaret på spørsmålet, kan det være greit å se på f.eks. wingloading, effektivitet av yaw-damper ol.
 
Re: Hvordan opplevels turbulens i en CRJ 700 kontra en 737 800 ?

B737-800 rister garantert mest av de to, fordi maskinen er så lang og har stort vingespenn. B738 "slenger" en del i turbulens (har nok timer i den til å vite first hand). CRJ700 er såpass kompakt at den rir mer på vinden (slik som B733 og B735) og det føles ikke så ille.

Side note: har flydd MD80 og CRJ900 i kraftig vind og begge var veldig stødige og rir på vinden, selv om de er lange og tynne fly. En pilot sa at det er fordi de tunge motorene bak samt at vingene er lenger bak og gjør flyene mer stabile, mens fly med motorer under vingene alltid vil slenge mer med rumpa hvis flykroppen er lang og/eller vingespennet stort. B737-600 og B737-700 rister også godt når det blåser pga det store vingespennet.

Har selv flydd MD i storm, og kan melde at det ikke akkurat var en rolig tur:old
 
Re: Hvordan opplevels turbulens i en CRJ 700 kontra en 737 800 ?

B737-800 rister garantert mest av de to, fordi maskinen er så lang og har stort vingespenn. B738 "slenger" en del i turbulens (har nok timer i den til å vite first hand). CRJ700 er såpass kompakt at den rir mer på vinden (slik som B733 og B735) og det føles ikke så ille.

Side note: har flydd MD80 og CRJ900 i kraftig vind og begge var veldig stødige og rir på vinden, selv om de er lange og tynne fly. En pilot sa at det er fordi de tunge motorene bak samt at vingene er lenger bak og gjør flyene mer stabile, mens fly med motorer under vingene alltid vil slenge mer med rumpa hvis flykroppen er lang og/eller vingespennet stort. B737-600 og B737-700 rister også godt når det blåser pga det store vingespennet.

Takk for svar.
Vil dette si møte av turbulense i feks 30 000 fot , eller under landing i turbulente forhold. Jeg tenker spesielt på møte av turbulense i høyden feks 30/35 000 fot.
 
Re: Hvordan opplevels turbulens i en CRJ 700 kontra en 737 800 ?

Veldig subjektiv sammenligning det her men jeg landet med en CRJ 700 i Newcastle i kraftig sidevind i fjor og det føltes bevegelsesmessig sett ganske likt som å lande på Værnes i sidevind med 737 -800.
Det som gjorde opplevelsen "verre" med CRJen var at det virket som at kabinluftviften var direkte koblet til turtall/belastning på hovedmotorene. Piloten justerte pådraget veldig mye og det førte igjen til at luftedysene inni flyet varierte mellom ikke noe til "storm"...
 
Re: Hvordan opplevels turbulens i en CRJ 700 kontra en 737 800 ?

Mener å ha hørt/lest/blitt fortalt at flytyper med motorer under vingene gir mer stabil flyvning i turbulens.
 
Re: Hvordan opplevels turbulens i en CRJ 700 kontra en 737 800 ?

Heisann!

Der er nok en del "synsing" ute her og jeg tror dere boer se det Dag Viking skriver i sitt innlegg. Hvordan turbulens oppfattes er en ting, men vanlige naturlover er de samme. Et lett fly med liten wing loading vil selfoelgelig reagere raskere paa verikale luftstroemmer, sammenlignet med et fly med hoeyere wing loading.

Pitch eller longitudinal stabilitet er avhengig av hvor CG er i forhold til loeftesenter. Yaw eller directional stability er avhengig av flere ting som distanse fra CG til roret, kjoel effekt osv., og virker ogsaa sammen med lateral eller roll stabilitet.

Alle disse faktorene spiller inn paa hvordan man vil oppfatte turbulens og om du sitter foran, midt over vingen eller bak.

Posthuman, jeg tror du tenker paa demping av wing flutter. Vinge-monterte motrer har en masse som vil dempe wing-flutter og dette er noe man vil bruke under design. Et fly med hale monterte motorer maa ha en sterkere vinge da de ikke vil ha denne massen montert, og maa ogsaa overkomme et hoeyere bending load siden motorene er montert paa skroget.

Nyere fly har ogsaa mere og mere avanserte yaw damp og gust suppression systemer som skal dempe mye av ubehag fra minimum til moderat turbulens. En kamerat av meg som var saa heldig aa faa fly en B787 for et par uker siden forklart akkurat hvor effektivt dette systemet virket. Han haand-floey flyet opp til ca. 30.000 fot og kom inn moderat turbulens. Da han satte paa auto-pilot, og da gust-suppression virker, mente han det var som aa sette paa et Bose noice reduction headset... ^_^

Dag
 
Re: Hvordan opplevels turbulens i en CRJ 700 kontra en 737 800 ?

For å være ærlig dette er en utrolig diskusjon. Her leser vi stadig på AvHerald at 4-5 blir skadet under plutselig å komme inn i turbulens og dette gjelder for det meste "store" fly. Klart "mindre" fly merker turbulensen sterkere!
 
Re: Hvordan opplevels turbulens i en CRJ 700 kontra en 737 800 ?

Det som gjorde opplevelsen "verre" med CRJen var at det virket som at kabinluftviften var direkte koblet til turtall/belastning på hovedmotorene. Piloten justerte pådraget veldig mye og det førte igjen til at luftedysene inni flyet varierte mellom ikke noe til "storm"...

Kabinluft"viften" du refererer til er "bleed air" fra motoren, og dermed direkte linket til turtallet på kompressoren. Det er ingen kupevifte som i en bil, men rett og slett trykkluft fra motorens kompressor som skaper luftstrømmen og kabintrykket :) Siden bleed air luften blir tatt fra forskjellige kompressorsteg (forskjellige temperaturer), kan man mikse den komprimerte luften til å ha gi den kabin-temperaturen man ønsker.

73H
 
Back
Top