Hvordan går Oslo ruten til BA?

kristian

ScanFlyer Blue
Hvordan går Oslo ruten til BA?

Nå som Ryanair starter på OSL lurer jeg på hvordan Oslo ruten til BA går for tiden. Tidligere sa BA at den gikk veldig bra, men med mange nye Norwegian og SAS ruter til USA og hissigere konkurranse på London lurer jeg på hvordan BA klarer seg.

Jeg foretrekker helt klart BA i club foran SAS plus på OSL-LHR og håper ikke BA reduserer på ruten. Vet de noen ganger har redusert noe i programmet på høsten.
 
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

Jeg foretrekker helt klart BA i club foran SAS plus på OSL-LHR og håper ikke BA reduserer på ruten. Vet de noen ganger har redusert noe i programmet på høsten.

Og mange med deg. Sammenlignet med DY er BA konseptet nesten ikke sammenlignbart i det hele tatt bortsett fra at begge flyr til London. Målgruppen til BA - Hey Hey Fnate og Martin - er stor nok ut fra OSL at de fint alene klarer å kjøre ruten(e) i pluss.
 
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

BA har jo også en fordel ved at de til en viss grad kan justere kapasiteten uten og kutte i frekvens ved og bruke mer av de mindre Airbussene. Itillegg så går det egentlig ganske bra her på Østlandet
Man ser jo det samme med KLM. Frekvensen er vel den samme, men man ser ganske mye E190, mens tidligere var jo nesten alt 737
 
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

Overhørte 2 engelskmenn som satt på raden foran meg. De reiste flittig på ruten. De rangerte selskapene slik:

1. BA
2. DY (som de mente var svært nær BA)
3. SAS

Som den ene sa: "Flying SAS you never know what you get, do you? It's rediculous, isn't it? That PLUS thing, I just don't get it. We're treated like cows and that middle seat thing. I just don't know".

- "well... but Scandinavia isn't much known for service, is it?"
- "no... true... but Norwegian is changing that. Their service is superb and you know exactly what you get. If you want more, you pay more and you get it."
- "But I think BA Club is still a hair better."
- "Yes... this is my most civilized flight so far"

Dette var en digresjon... men pga feeding til long haul så har vel BA en god del kort å spille på. SAS også, til en viss grad da de feeder noe til United og Air Canada. Virgin går oftest med BA inn til LHR.

Så DY er vel den som sliter mest, om det blir problemer.
 
Last edited:
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

Jeg ville rangert BA milelangt foran DY og SK også foran DY. Servicen jeg fikk på BA sist var kjempebra! Men har vært med et par flighter som ikke akkurat har vært fulle. Men det varierer vel en del.

Hvilke dager og måneder har best belegg hos BA?
 
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

Jeg ville rangert BA milelangt foran DY og SK også foran DY. Servicen jeg fikk på BA sist var kjempebra! Men har vært med et par flighter som ikke akkurat har vært fulle. Men det varierer vel en del.

Hvilke dager og måneder har best belegg hos BA?

BA flyr jo A321 på enkelte avganger. Fantastisk hvis man flyr forran grardina. Da den har internasjonal config. Det vil si du for samme seter som hvis du flyr business til USA eller Asia.
 
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

BA flyr jo A321 på enkelte avganger. Fantastisk hvis man flyr forran grardina. Da den har internasjonal config. Det vil si du for samme seter som hvis du flyr business til USA eller Asia.

Hææ.... Dette har jeg ikke opplevd. Trodde ikke de hadde noen A321 med world config...
 
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

Hææ.... Dette har jeg ikke opplevd. Trodde ikke de hadde noen A321 med world config...

De har et antall som de arvet fra BMI. Disse brukes mest på 'lengre' ruter til Midt-Østen men brukes også på BA762/763.
 
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

Hææ.... Dette har jeg ikke opplevd. Trodde ikke de hadde noen A321 med world config...

Jo, det er mid-haul A321'er som først og fremst er ment for odde destinasjoner som Beirut, Kairo etc.

Nå i sommerprogrammet flyr de disse fast på BA762 og BA763
 
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

Hææ.... Dette har jeg ikke opplevd. Trodde ikke de hadde noen A321 med world config...

De har noen gamle BMI maskiner i denne konfigurasjonen, men er bare snakk om noen få maskiner. De aller fleste har det ikke, så det er feil og si man får skikkelig business class hvis man får en A321 på avgangen
 
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

Hva vi på dette forumet foretrekker gjenspeiler vel som oftest ikke hvordan ruten går, men for å sammenligne så oppsummerer jeg forskjellen mellom BA og SK slik;

Otto: :drink

SK:
"Åja du vil ha noe mer ja? :rolleyes:"

BA:
"Certainly, sir :) "
 
Hvordan går Oslo ruten til BA?

Jeg har fløyet en del ganger mellom Oslo og London i år, og med alle tre selskap.

BA: OSL Lounge er ikke like bra som SAS-loungen og rimelig sliten, selv om den nye delen er ganske fin. 25-30 passasjerer om bord, god plass og fint interiør. Bra med gratis drikke, men synd det ikke er mulig å få noe annet enn matboksen de deler ut - mer kalorier enn mat i dem. Ankomst på 5b, tog, kø og vanvittig tidsbruk på LHR.

SK: Smekkfulle fly, trangt og forutsigbart. Go/Plus er et bra og fremtidsrettet konsept på kortere turer, synes jeg. Blir liksom noe litt latterlig med gammel business class i 2016, på en tur under to timer, og i et fly bygget for transport og ikke komfort. Terminal 2 er effektiv og mye bedre enn gamle Terminal 3.

DY: Lite folk om bord på mine turer, og flott interiør selv om skinnseter som er 2-3 år begynner å bli rimelige slitene og møkkete. Ekstremt forutsigbart og enkelt - et konsept som sitter. Merker at personellet er unge og lite trent på service. Ellers er LGW fin å ankomme på, men grusom å reise fra. Brukte en time fra innsjekking og gjennom sikkerhetskontrollen.
 
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

De har noen gamle BMI maskiner i denne konfigurasjonen, men er bare snakk om noen få maskiner. De aller fleste har det ikke, så det er feil og si man får skikkelig business class hvis man får en A321 på avgangen

Nja jeg fløy med det til London i Business og det var da skikkelig business. Eneste forskjellen var at alle stoler stod rett vei, ingen bakovelente seter. Men ellers var det full business størelse på setene der ja. På business klasse vel og merke.
 
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

7 A321 av BAs 18 A321 er ex BMI, disse har C23Y131 mot BAs A321 som ikke har vært hos BMI - disse har CY205. Altså 7 av 18 har business class med ordentlige business class seter ;) Forskjellen er G-EUXx og G-MEDx (ex BMI).
 
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

Hva vi på dette forumet foretrekker gjenspeiler vel som oftest ikke hvordan ruten går, men for å sammenligne så oppsummerer jeg forskjellen mellom BA og SK slik;

Otto: :drink

SK:
"Åja du vil ha noe mer ja? :rolleyes:"

BA:
"Certainly, sir :) "

Spot on akkurat her.:)

SK ut 16.06 for Åge-konsert i Royal Albert Hall. :cool: Satt i Plus og da frokostserveringen var avsluttet, våget mannen bak meg å plinge etter crew og spurte etter en Cola. Svar han fikk med meget bister mine: "JA da, du kan vel få en cola. Men nå har dere foran fått frokost, jeg trodde det skulle være nok ned til London." Colaen kom og ble drukket opp. Reisefølget mitt var litt sjokkert over opførselen.

BA hjem 19.06, nesten full (men loaden tror jeg gjenspeiler en viss konsert og masse nordmenn i London, ikke gjengs for BAs load OSL-LHR). Etter maten drister vi oss til å spørre om en konjakk. Da kommer hun med to miniatyr- konjakkflasker til hver (vi spurte bare om en), og blunker "Just in Case". I tillegg har hun med glass med og uten is fordi hun ikke husket om vi skulle ha is.

Meget imponerende service hele turen, som jeg har gitt BA tilbakemelding på også. Hadde en prat med henne også da jeg ventet i dokø. Ekstremt hyggelgi. Hun fortalte at hun skulle av etter returen til LHR fordi hun skulle til LAS dagen etter og gledet seg til en dag fri der. Hun fløy sjelden på OSL, men de gangene hun gjorde det, mente hun det pleide å være lite folk ombord.

Jeg mener på ingen måte at forskjellen mellom SK og BA generelt er så voldsom. Men mitt reisefølge, som vanligvis er glad i å kritisere SAS men samtidig alltid velger dem, ble sjokkert over kommentaren om colaen.

For meg er ledig midtsete i CE den store fordelen med BA. Hjem fra LHR er T2 klart bedre enn T5. Og T5-loungen til BA er nesten alltid full når jeg er der. Loungen i T2 er meget bra.

Frykter hvordan det kommer til å gå når FR kommer med sin rute. I helgene går det nok bra. Ut torsdag og fredag og hjem søndag og mandag. Men utenfor disse dagene, skrekk og gru. Men tror ikke FR varer lenge på OSL med sin London-rute, men til andre destinasjoner tror jeg de kan få til noe.
 
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

Jeg har fløyet en del ganger mellom Oslo og London i år, og med alle tre selskap.

BA: OSL Lounge er ikke like bra som SAS-loungen og rimelig sliten, selv om den nye delen er ganske fin. 25-30 passasjerer om bord, god plass og fint interiør. Bra med gratis drikke, men synd det ikke er mulig å få noe annet enn matboksen de deler ut - mer kalorier enn mat i dem. Ankomst på 5b, tog, kø og vanvittig tidsbruk på LHR.

SK: Smekkfulle fly, trangt og forutsigbart. Go/Plus er et bra og fremtidsrettet konsept på kortere turer, synes jeg. Blir liksom noe litt latterlig med gammel business class i 2016, på en tur under to timer, og i et fly bygget for transport og ikke komfort. Terminal 2 er effektiv og mye bedre enn gamle Terminal 3.

DY: Lite folk om bord på mine turer, og flott interiør selv om skinnseter som er 2-3 år begynner å bli rimelige slitene og møkkete. Ekstremt forutsigbart og enkelt - et konsept som sitter. Merker at personellet er unge og lite trent på service. Ellers er LGW fin å ankomme på, men grusom å reise fra. Brukte en time fra innsjekking og gjennom sikkerhetskontrollen.

Vi har jo hver vår smak... men jeg kan ikke begripe hvordan du kan foretrekke det du sier er et smekkfullt fly bygget for transport fremfor komfort...

...når du kan få "latterlige businessclass" med varm mat og ledig midtsete for samme pris (edit: som skal plus, altså).

Jeg respekterer at vi har ulike preferanser, men dette vanskelig å absorbere for en som flyr ruten svært ofte. I blant i lie-flat seter :)

Forøvrig er det svært sjelden OSL flighten kommer inn på bussgate eller b/C terminal som krever tog. Det er også kortere å gå til tube og Heathrow Express i T5. Men jeg regner med du har hatt uflaks.
 
Last edited:
Re: Hvordan går Oslo ruten til BA?

Hvor ofte får man disse lie flat setene på BA763 fra OSL? Ser den er satt opp med A321 også i september. I desember ser jeg at BA765 er satt opp med A321
 
Back
Top