Re: Hvordan få mest mulig reise ut av pengene
Er det virkelig nødvendig å hive seg på personangrep umiddelbart? Hva er latterlig? Jeg prøvde å få fram noe av det Dag Viking nevner her:
Hva var personangrepet? Jeg mener at
påstanden var latterlig og frekk, og står ved det. Man kan gjerne mene at det ikke er "verdt det" å leve sparsommelig - noen vil føle at man forsaker noe man egentlig har lyst på, andre ikke. Men synes det er rimelig forkastelig at du skriver ting som "tar jeg det som en
selvfølge at om en lever slik, så er man et
singelt levende menneske uten så mye som en husmus i spiskammerset.
Fullstendig ensom, og trenger ikke ta hensyn til noen andre i livet..." til en annen forumbruker. Og du kritiserer meg for personangrep...?
Slik jeg ser det, handler tråden om å være
bevisst på hvor store kostnader man har på ting som man gjerne ikke tenker over. Ting som man gjerne kan kutte ut/redusere el.l
uten at det "koster" deg noe, at du synes du har et kjipt liv osv. Som sagt, man tilpasser det sin egen livssituasjon. For noen passer kanskje ett av punktene, for andre alle. For min egen del, sykler jeg ikke til jobb mesteparten av året for å spare penger, men fordi jeg bor nærme nok til å gjøre det - og sparer inn igjen noe av tiden, som Tommy777 nevner, fordi dagens treningsøkt(er) allerede er tatt. At jeg sparer mye penger på det, er selvfølgelig en bonus. Jeg tar buss eller taxi hvis jeg for eksempel skal ut og spise med venner - for ja, jeg kan både reise ekstra mye og spise mer på restaurant/være sosial hjemme, fordi jeg sparer flere titalls tusen kroner på å ikke ha bil.
Nemlig at alle punkter sett under ett tilsier et særdeles kjedelig og sparsommelig liv som ikke helt er forenelig med den gjengse oppfatning av et normalt liv. Jeg føler vi ikke var langt unna; "hvorfor stoppe med å kvitte seg med båt, hytte, bil og kollektivkort - kvitt deg med huset og flytt inn i telt! Det eneste som betyr noe er å spare penger for å reise!"
Var rådet å aldri dra på hytte-/båttur, eller å se på om det lønner seg å leie hytte/båt de gangene man trenger det i stedet for å eie?
Ville fram til at det er svært vanskelig å følge de punktene om du bor sammens med noen, har familie eller omså har et kjæledyr. Hva er vitsen med å resirkulere kattesand om du ikke unner deg selv noe... Men hver til sin smak, for meg kan en hyttetur være vel så opplevelsesrikt og givende som en tur til Bora Bora, og glad er jeg for at jeg ikke trenger mer for å være fornøyd

Jeg har muligheten til å spare til en tur til Bora Bora selv uten å kutte i "unødvendige" livsgleder. Så alt i alt virker "ekstremråd" mest sjokkerende, enn gode ideer.
Jeg spurte konkret om hvilke punkter det var du mente som gjør livet så trist, ensomt, kjedelig og uforenelig med familielivet? Ingen av rådene var
i nærheten av "resirkuere kattesand"-nivået som du kommer med.