Hvor mye catering dill er det med på en 340? (fra: SAS utvider IC-flåten med en A340)

Re: Hvor mye catering dill er det med på en 340? (fra: SAS utvider IC-flåten med en A

Tips motaes med takk ;-)

På AB havde de en ret god løsning på at spare vægt på vin på economy. Hver trolley havde en 1 liter karafel ved rød- og hvidvin, som blev fyldt fra Bag-in-box i galley. Meget plads og vægt besparende ift. til have småflasker ombord. Passede også fint til deres koncept (og SK's nuværende) hvor vin var gratis til måltidet.

Desuden må resterne fra bag-in-box kunne genbruges fra flyvning til flyvning og undgå en spild og affald fra plastflasker. Desuden var cola m.v. også på store flasker, der igen sparer både plads og vægt, men til gengæld gratis under hele flyvningen (Pun intended ;) )
 
Re: Hvor mye catering dill er det med på en 340? (fra: SAS utvider IC-flåten med en A

På AB havde de en ret god løsning på at spare vægt på vin på economy. Hver trolley havde en 1 liter karafel ved rød- og hvidvin, som blev fyldt fra Bag-in-box i galley. Meget plads og vægt besparende ift. til have småflasker ombord. Passede også fint til deres koncept (og SK's nuværende) hvor vin var gratis til måltidet.

Desuden må resterne fra bag-in-box kunne genbruges fra flyvning til flyvning og undgå en spild og affald fra plastflasker. Desuden var cola m.v. også på store flasker, der igen sparer både plads og vægt, men til gengæld gratis under hele flyvningen (Pun intended ;) )

Mange gode tips her.
Men, i Skandinavia har vi endel utfordringer som kanskje bør nevnes.
Rester av vin/mineralvan etc, kan ikke benyttes igjen.
Uåpnede mineralvann etc kan benyttes igjen.
Men vin, være seg flasker, karaffler, bokser eller hva det skal være er ikke lov å sende ut igjen.
Kun uåpnet er tillatt sendt ut på nytt.
Sprit kan benyttes på nytt fra helflasker hvor minst halvparten er igjen i flasken.

I matveien er det ikke tillatt å benytte noe igjen, naturligvis. Men vi har heller ikke anledning til å servere supper f.eks.
Så reglene er ganske rigide, og vanskeligjør mye.
Det var vurdert å bruke boksvin, sammen med karaffler, men da det er ekstremt ulikt hvor mye som går på hver flyvning, ville ikke dette fungere økonomisk. For mye svinn med andre ord.

Store mineralvannsflasker er en meget god ide, som er under vurdering.
 
Hvor mye catering dill er det med på en 340? (fra: SAS utvider IC-flåten med en

Kan man servere åpnet drikke på returflygninger?
 
Re: Hvor mye catering dill er det med på en 340? (fra: SAS utvider IC-flåten med en A

Er det Mattilsynet som setter disse begrensningene?
 
Re: Hvor mye catering dill er det med på en 340? (fra: SAS utvider IC-flåten med en A

Er det Mattilsynet som setter disse begrensningene?

Mattilsynet via luftfartstilsynet i Norge. Tilsvarende for Sverige og Danmark.
De strengeste reglene er i Danmark, og det er stort sett de vi lever etter da vi har et ens opplegg for alle baser.
Supper er f.eks tillatt i Norge, men ikke i Danmark.
 
Re: Hvor mye catering dill er det med på en 340? (fra: SAS utvider IC-flåten med en A

Mange gode tips her.
Men, i Skandinavia har vi endel utfordringer som kanskje bør nevnes.
Rester av vin/mineralvan etc, kan ikke benyttes igjen.
Uåpnede mineralvann etc kan benyttes igjen.
Men vin, være seg flasker, karaffler, bokser eller hva det skal være er ikke lov å sende ut igjen.
Kun uåpnet er tillatt sendt ut på nytt.
Sprit kan benyttes på nytt fra helflasker hvor minst halvparten er igjen i flasken.

I matveien er det ikke tillatt å benytte noe igjen, naturligvis. Men vi har heller ikke anledning til å servere supper f.eks.
Så reglene er ganske rigide, og vanskeligjør mye.
Det var vurdert å bruke boksvin, sammen med karaffler, men da det er ekstremt ulikt hvor mye som går på hver flyvning, ville ikke dette fungere økonomisk. For mye svinn med andre ord.

Store mineralvannsflasker er en meget god ide, som er under vurdering.

Nu kender jeg godt nok ikke prisen for en lille flaske vin når SK køber ind, men hvis man sammenligner prisen der er tilgængelig for vi andre, så er det ikke mange små flaske vin man får for samme pris som en bag-in-box. Nok max. 5-6 stykker. I DK er engros prisen ca. 18-20 kr. for en lille flaske, mens en 3 liter bag-in-box koster 100-150 kroner i sammenlignelig kvalitet. På economy er der uanset tale om forholdsvis billig vin, som i begge disse tilfælde.

Det taget i betragtning og at der vel er et handling fee for catering for at håndtere hver flaske der kommer uåbnet retur og skal sendes ud igen senere, så har jeg svært ved at se at det ikke skulle være en fordel at bruge bag-in-box/karafel - specielt hvis man kan benytte det på returen også. Det vil max. være 1 bag-in-box man skal kassere til en pris på 100-150 kr. Det får man ikke meget handling for. Det sammenholdt med merprisen pr. enhed vin for at servere små flasker for pax, vægt, plads osv. burde det være en meget billigere løsning. Samme gælder vel egentlig for cola m.v. hvor en 1,5 liter koster ca. det samme som 2-3 dåser og man får dermed langt mere produkt for pengene - og med dette produkt sparer man måske endda brugen af det, da hver pax vil få et glas (2 dl) fremfor en dåse med 33 cl.


Men men.. hvad ved jeg. Der er jo mange parametre der skal regnes med her, som vi udenforstående ikke har kendskab til... ;)
 
Back
Top