A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Futura

ScanFlyer Gold
Det blir i en annen tråd spekulert i om de A340-500 eller 600 maskiner som Thai faser ut, kan være noe for SAS. Er det det?? finnes det egentlig noe annet alternativ?

B777-300 da må man ha egne piloter til bare disse.
B787- ingen ledige maskiner på mange år

A350 lenge å vente...
A340-300 relativt uøkonomisk, men finnes allerede i flåten
A340-500 bare litt større en 340-300, først og fremst et fly for de aller lengste distanser.
A340-600 Er det for stort? får det en fornuftig fuel økonomi med fult fly?
A330-300 finnes allerede i flåten, litt dårlig rekkevidde med fult lass. Økonomisk der det kan brukes.

Har SAS så stort behov for økt kapasitet frem til Norwegian har sine 787 i drift i januar 2013 at det er fornuftig å lease fly frem til dette?
 
Det blir i en annen tråd spekulert i om de A340-500 eller 600 maskiner som Thai faser ut, kan være noe for SAS. Er det det?? finnes det egentlig noe annet alternativ?

B777-300 da må man ha egne piloter til bare disse.
B787- ingen ledige maskiner på mange år

A350 lenge å vente...
A340-300 relativt uøkonomisk, men finnes allerede i flåten
A340-500 bare litt større en 340-300, først og fremst et fly for de aller lengste distanser.
A340-600 Er det for stort? får det en fornuftig fuel økonomi med fult fly?
A330-300 finnes allerede i flåten, litt dårlig rekkevidde med fult lass. Økonomisk der det kan brukes.

Har SAS så stort behov for økt kapasitet frem til Norwegian har sine 787 i drift i januar 2013 at det er fornuftig å lease fly frem til dette?

Det har vært nevn mer enn èn gang at SAS har snust på større materiell for CPH-NRT. Og, det ser ut som CPH-BKK går jo stort sett med full buss hver dag hele tiden, så er yield så OK som det sies, så hvorfor ikke større her?

-A
 
SAS har mye cargo på NRT ruten og også på BKK ruten i mindre grad. PVG ruten blir sikkert også populær for cargo. I og med at A340-500 og A340-600 har større cargo kapasitet enn A340-300, høres dette ut som en god ide.

På PAX siden det er klart at noen ruter kunne trenger litt mer kapasitet (ikke mye mer, men litt mer).

Men er dette realistisk? Hvor mye mer er driftskostnader av en A345 eller A346 i forhold til utstyret de har per i dag?
 
Har SAS så stort behov for økt kapasitet frem til Norwegian har sine 787 i drift i januar 2013 at det er fornuftig å lease fly frem til dette?

Glemmer du ikke A330-200? Hvis SAS skal lave en "hurtig" satsning i forhold til Norwegian, så kunne A330-200 måske være en løsning til lidt flere ruter fra Oslo og Stockholm? Fem stk. af dem (mod de tre A330-300 de har i dag til sammen), og smid så A330-300 og A340-300 til København med henblik på nye ruter derfra.

Lars
 
Skal 346 være noe fornuftig, må den være billig å leie/lease, + at ruten/e nestene alltid må gå fulle skal det være noe økonomi i det. Men kan være ett godt alt., om leieratene er moderate, kan den brukes til BKK, NRT, og sommerstid til US.
332 er det nok sikkert ikke så lett å få tak i til en grei pris, ikke 333 heller. Siden SK har prøvd å få tilbake deres 343 som går i Oceania, før tiden og ikke fått det til, så er nok leieratene på en 343 også ikke så lave de heller, selv om de bruker en del fuel...
 

Så mye ja...

Har vi forresten mer info om en evt. ruten til SIN fra CPH. Det ble sankk om dette i forbindelse med codeshare med SQ. DA skulle SQ ha denne ruten først også skulle den deles av SK og SQ når SK hadde fått nødvendig utstyr. En A345 eller A346 hadde vært fint på denne linjen!
 
Så mye ja...

Har vi forresten mer info om en evt. ruten til SIN fra CPH. Det ble sankk om dette i forbindelse med codeshare med SQ. DA skulle SQ ha denne ruten først også skulle den deles av SK og SQ når SK hadde fått nødvendig utstyr. En A345 eller A346 hadde vært fint på denne linjen!
Jeg tror vel at A343 passer bedre på akkurat denne linjen. A345 passer ikke SAS i det hele tatt, og strengt tatt svært få andre heller. Dette er spesialverktøy, bygget for helt spesielle ruter, og til en tid da drivstoffet kostet 25% av dagens pris.

A346 er betydelig større enn A343. Det SAS trenger er ikke større materiell, men hyppigere frekvenser. Enda en flytype inn i flåte som allerede er alt for oppstykket blir lite hensiktsmessig. Kostnadsmessig får en vel 4-5 A332 for prisen av 2 A346, og disse ville i så fall vært et valg som ga langt større fleksibilitet, både med tanke på hyppigere frekvenser på dagens rutenett, og med tanke på nye destinasjoner (som f.eks. SIN).
 
Mener å ha lest en plass (sikkert her inne!) at A345 ikke er særlig drivstofføkonomisk av seg, at B777 er mer økonomisk og tar mer last enn A345 - og at det er derfor TG ønsker å kvitte seg med disse?
 
Kostnadsmessig får en vel 4-5 A332 for prisen av 2 A346, og disse ville i så fall vært et valg som ga langt større fleksibilitet, både med tanke på hyppigere frekvenser på dagens rutenett, og med tanke på nye destinasjoner (som f.eks. SIN).

332 er populær og 346 er ikke. Du får max 3 stk 332 for prisen av 2 stk 346, kanskje nærmere 2,5 stk.
 
Hypotetiskt..hur många stolar skulle A346 ta i SK konfig?
Är ca 350 stolar ett rimligt antagande?
På Airbus egna hemsida föreslås A346 med ca 400 stolar i 2 klass utförande.
TGs A346 har väl extremt få stolar idag..runt 270 med 3 klasser om jag minns rätt.
TGs A345/A346 är ju väldigt ung. Den senaste levererades väl så sent som 2006.
Dock kan man undra varför TG valde att satsa både på A340-600IGW & B777-300ER?
 
Inklusiv driftskostnader?
Ja. Mener å huske at 346 bruker ca 50-60% mer drivstoff pr time enn 332.

Hypotetiskt..hur många stolar skulle A346 ta i SK konfig?
Är ca 350 stolar ett rimligt antagande?

330-360 avhengig av fordeling mellom C, Y og M.
F.eks. har Lufthansa en konfigurasjon med 66C og 279M, totalt 345.

Dock kan man undra varför TG valde att satsa både på A340-600IGW & B777-300ER?

Det er ikke sikkert det som virker dumt i dag, ikke var gjennomtenkt når det en gang ble besluttet. Ordren av 77W er dessuten veldig ny. 346 ble kjøpt inn på enn tid da kapitalkostnader veide tyngre i totalkostnaden enn driftskostnader.
 
SAS vurderer nå nye langdistansefly, hvilken type etc det blir er uvist. Kan heller ikke si så mye mer en at det ikke blir A340 500 eller 600. Det er helt klart.
Hva det blir kommer etterhvert, sannsynligvis innen utgangen av dette året.
Prosessen er i gang, og jeg sammen med andre fra kabinen i Danmark og Sverige, samt piloter er med i prosessen.

Kan derimot være at det kan komme inn enkelte A340-300 eller A330-300 på kortere leasinger.
Men her er ennå ikke noe bestemt, eller avklart.

Det samme med interiør i eksisterende maskiner, her kan det også komme nytt.
 
Last edited:
Kan man forestille sig at SAS laver en ordning som med A320? At de f.eks. bestiller A350, og indtil de leveres leaser nogen A330/340.

Lars
 
Back
Top