LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
I forbindelse med oppstarten av Plane-Spotter.com prøvde jeg å finne en god definisjon på nettet hva en plane spotter (flykikker på norsk?) var. Jeg fant ikke noen god, så derfor måtte jeg lage en etter å ha studert de forskjelligste kategorier på Manchester i mai 2002. Siden Plane-Spotter.com skulle være på engelsk, så måtte definisjonen også være det. Første utgave ble sluppet med lanseringen av PSC, men har siden blitt forbedret av LN-KOG (som har skikkelig peiling på det engelske språkets krydder). Den er nå oversatt til en rekke europeiske språk (de jeg vet om), og er f.eks. benyttet i et oppslag på flyplasser i Polen. Hvis det er noen som ikke har sett den før, så kan den avnytes her: :biggrin
http://www.plane-spotter.com/ThePlaneSpotter.htm
PSCs definisjon av oss er ikke så begrenset som enkelte her tidligere har "definert". Med 4122 forskjellige som har nedlastet spotter guiden for OSL, så regner jeg med at en stor andel av disse er nordmenn/-kvinner. Med andre ord er det mange som fremdeles ikke tørr stå frem med en slik sær interesse. Jeg la spesielt merke til at etter Vi Menn-artikkelen til Håkon Bonafede så var det mange som tok kontakt og kom ut av skapet. Enkelte har jeg rekrutert til å denne siden (leser bare for å følge med, men ikke pålogget). Andre tar med seg sitt lille digitale kamera og tar bilder av fly i smug på de mest forunderlige plasser (f.eks. en DC-6 gjemt vekk på Mallorca), tar bilde av noe på en flyplass (f.eks. kunstverket av kofferter på Santiago-flyplassen i Chile), forteller om å være med fatteren ombord på et AWACS-fly i barndommen eller rett og slett tar en liten telefon til undertegnede for å fortelle om utsikten fra et terminalvindu oppglødd av at det er en Airbus A340-600 de skal fly med.
Spørsmålet er om vi skal være inkluderende eller ekskluderende? Jeg foretrekker det første, og da tror jeg vi snakker om tusener i Norge. Kanskje kan dette også være en måte å inkludere? :smokin
http://www.plane-spotter.com/ThePlaneSpotter.htm
PSCs definisjon av oss er ikke så begrenset som enkelte her tidligere har "definert". Med 4122 forskjellige som har nedlastet spotter guiden for OSL, så regner jeg med at en stor andel av disse er nordmenn/-kvinner. Med andre ord er det mange som fremdeles ikke tørr stå frem med en slik sær interesse. Jeg la spesielt merke til at etter Vi Menn-artikkelen til Håkon Bonafede så var det mange som tok kontakt og kom ut av skapet. Enkelte har jeg rekrutert til å denne siden (leser bare for å følge med, men ikke pålogget). Andre tar med seg sitt lille digitale kamera og tar bilder av fly i smug på de mest forunderlige plasser (f.eks. en DC-6 gjemt vekk på Mallorca), tar bilde av noe på en flyplass (f.eks. kunstverket av kofferter på Santiago-flyplassen i Chile), forteller om å være med fatteren ombord på et AWACS-fly i barndommen eller rett og slett tar en liten telefon til undertegnede for å fortelle om utsikten fra et terminalvindu oppglødd av at det er en Airbus A340-600 de skal fly med.
Spørsmålet er om vi skal være inkluderende eller ekskluderende? Jeg foretrekker det første, og da tror jeg vi snakker om tusener i Norge. Kanskje kan dette også være en måte å inkludere? :smokin
