Hvor lenge har DY tatt gebyr for bruk av kredittkort?

Den kortidksujonen om matbutikker m.m. har vi hatt før en plass her inne (arkeologen kunne bare ikke finne den igjen akkurat nå)
 
Dersom det er svindel med debitkort, maa ogsaa selskapet baere.

Men slik har det alltid vaert. Gebyrene man betaler til kredittkortselskapene er akkurat det samme naa som da DY aapnet butikken.

Saa fair and square er det slettes ikke

Man kan så absolutt svindle med debit kort, men det er stor forskjell i frekvensen svindel på hhv debit kort og kredit kort, slik at risikoen er større dersom man aksepterer kredittkort.

At det "alltid har vært slik" er vel et litt dårlig argument? At noe har forblitt uendret over en periode betyr ikke at løsningen har vært god...

Så lenge det finnes en kostnadsfri betalingsløsning mener jeg fortsatt det er fair and square and kunder som påfører selskapet en ekstra kostnad og en ekstra risiko også betaler for det. Kunden får gjennom differensierte priser incentiv til å benytte en ordning som er bedre for selskapet. Dvs lavere pris for kunden + lavere kostnad for selskapet = win win.
 
Det er ikke så utenkelig som du får det til å høres ut. I en del land, der kortselskapene ikke får lov til å nekte det, så koster det ekstra å betale med kredittkort i mange butikker. Du skal ikke lenger enn til Danmark før du får noen prosent påslag for bruk av Visa i stedet for Dankort er helt vanlig.

Danmark er det eneste landet som har slike gebyrer
 
Men koker vi suppe på spiker her nå? Gjelder dette alle typer betaling med kort, eller kun spesielle typer kort?

Dessuten burde vel dette skilles mellom to fat. Gjør Norwegian dette for å tjene ekstra penger eller for å dekke ekstra omkostninger forbundet med bruk av dette kortet?

Jeg klandrer ikke Norwegian får å kreve kunden for den kostnaden, men jeg mener det er bedre måter å informere sine kunder om dette. Ta foreksempel skandiabanken. De oppfordret sine kunder til å ta penger ut i butikk, fremfor i minibank. Det sparer skandiabanken for mye gebyrer som igjen kan gi meg som kunde, billigere kort betingelser! De færreste kundene har problemer med dette og loggrer lydig til butikken for å ta ut penger....
 
Man kan så absolutt svindle med debit kort, men det er stor forskjell i frekvensen svindel på hhv debit kort og kredit kort, slik at risikoen er større dersom man aksepterer kredittkort.

At det "alltid har vært slik" er vel et litt dårlig argument? At noe har forblitt uendret over en periode betyr ikke at løsningen har vært god...

Så lenge det finnes en kostnadsfri betalingsløsning mener jeg fortsatt det er fair and square and kunder som påfører selskapet en ekstra kostnad og en ekstra risiko også betaler for det. Kunden får gjennom differensierte priser incentiv til å benytte en ordning som er bedre for selskapet. Dvs lavere pris for kunden + lavere kostnad for selskapet = win win.

Det vil med andre ord si at Norwegian synes det er greit aa ta tap for svindelen med debit kort, mens kredittkortkundene skal betale for tap? Blir rimelig unfair spoer du meg..

Skal dette bli fair, boer man jo charge den reelle kostnaden man har pr transaksjon og den er LANGT unna 40 kroner. 0,5-1% for Visa og MC, 1-2 for Amex er normalt. Saa paa en billett til 500 kroner burde gebyret vaere 5 kroner.

Det vil uansett for kundene vaere klinkende likegyldig hvilke kostnader Norwegian har og vil bli sett paa som en ekstrakostnad, noe som utelukkende er negativt. Dette foeyer seg bare i rekken med gebyrer og naar jeg ser en 299 pris fra DY naa, kan jeg forvente meg at skal jeg velge sete, betale med kredittkort, ha med en koffert maa jeg nesten ut med like mye i gebyrer som selve prisen

Norwegian kommer med direkte pisspreik naar de kaller sitt produkt for enkelt, dette blir surr uten like og SAS og alle andre DY konkurrerer med ser bare bedre og bedre ut.

Hadde bare SAS hatt noen smarte ledere, da kunne man tatt knekken paa DY og vunnet masse kunder tilbake med enkle trekk nevnt lenger opp: Fjern det eneste gebyret man har i SAS, 25 kroners bookinggebyret, gi gratis frokost paa alle flighter, gratis drikke og en liten sandwich. Bruk 30 mill paa en massiv reklamekampanje der man inviterer skandinaver vekk i fra gebyrhelvete til NYE SAS!
 
Men koker vi suppe på spiker her nå? Gjelder dette alle typer betaling med kort, eller kun spesielle typer kort?

Dessuten burde vel dette skilles mellom to fat. Gjør Norwegian dette for å tjene ekstra penger eller for å dekke ekstra omkostninger forbundet med bruk av dette kortet?

.

Ikke noe spikerkoking her. Dette gjelder ALLE kredittkort bortsett fra DYs eget kort. Betaler du med Bank Accept / minibankkortet ditt faar du ikke gebyr. ALT annet faar gebyr.

Kostnaden er IKKE 40 kroner pr. transaksjon, aldri i livet. Dette tjener DY grovt paa.

Alle butikker paa denne jordkloden har en kostnad med aa ta kort. Dette kalkulerer man inn i prisen paa varen / tjenesten man selger.
 
Dette blir bare for dumt! Hvilken kostnad har Norwegian ved at de reisende betaler med kort? Dette burde SAS snappe opp og kontre så fort som mulig!

Takk Gud for at de fleste her inne på forumet ikke driver business. Tingen er at Norwegian ser på hvilke utgifter de har, og velger at kunden skal betale for de utgifter kunden medfører, f.eks kredittkort. Det er jo ikke verre enn å betale med debetkort. Da slipper man disse (i følge dere) forferdelige 40 kr. Dere må ikke glemme at det er dere, kunden, som bestemmer om dere vil betale for:
-Bagasje (40kr)
-Setereservasjon (40kr)
-Betale med kretittkort og ikke debetkort (40kr)

Vil dere ikke betale disse tilleggsavgiftene, så kan dere velge det bort. Så enkelt er det. Du får fly uansett.

Når det er sagt, er Norwegians pris (medregnet alle tilleggsavgifter) i VELDIG mange tilfeller billigere enn SAS. Så hva syter vi over? Når Norwegian (medregnet alle tilleggsavgifter) og SAS blir like i pris, kan vi ha denne diskusjonen. Noe annet blir bare for dumt.
 
Takk Gud for at de fleste her inne på forumet ikke driver business. Tingen er at Norwegian ser på hvilke utgifter de har, og velger at kunden skal betale for de utgifter kunden medfører, f.eks kredittkort. Det er jo ikke verre enn å betale med debetkort. Da slipper man disse (i følge dere) forferdelige 40 kr. Dere må ikke glemme at det er dere, kunden, som bestemmer om dere vil betale for:
-Bagasje (40kr)
-Setereservasjon (40kr)
-Betale med kretittkort og ikke debetkort (40kr)

Vil dere ikke betale disse tilleggsavgiftene, så kan dere velge det bort. Så enkelt er det. Du får fly uansett.

Når det er sagt, er Norwegians pris (medregnet alle tilleggsavgifter) i VELDIG mange tilfeller billigere enn SAS. Så hva syter vi over? Når Norwegian (medregnet alle tilleggsavgifter) og SAS blir like i pris, kan vi ha denne diskusjonen. Noe annet blir bare for dumt.

Tror ikke du har hatt så mye med kundebehandling å gjøre siden du kommer med denne uttalelsen. Det diskuteres ikke totalprisen på produktet, men heller det faktum at denne avgiften/utgiften kommer idet man er klar til å betale. Passasjeren må betale 40 kr mer enn det han i utgangspunktet trodde at han skulle betale.
 
Re: Vi oppgraderer nå reservasjonssystemene våre.

Bank Axept (eller hva det nå heter) går det inn under Visa Debit? Hvis en bruker et standard Visa-kort.

Da er det vel bare å bruke vanlig Visa-kort og slippe unna det gebyret
 
Re: Vi oppgraderer nå reservasjonssystemene våre.

Bank Axept (eller hva det nå heter) går det inn under Visa Debit? Hvis en bruker et standard Visa-kort.

Da er det vel bare å bruke vanlig Visa-kort og slippe unna det gebyret

Ja, og da mister du også blandt annet den "forsikringen" i forhold til f.eks. konkurs du har ved å betale med kredittkort. Tror mange sverget på å aldri betale flyreiser med debitkort etter NBs konkurs, men du verden så fort vi glemmer du!
 
Re: Vi oppgraderer nå reservasjonssystemene våre.

Takk for svar Joe :)

Ser ikke for meg at DY går konkurs slik med en gang ;)
 
Tror ikke du har hatt så mye med kundebehandling å gjøre siden du kommer med denne uttalelsen. Det diskuteres ikke totalprisen på produktet, men heller det faktum at denne avgiften/utgiften kommer idet man er klar til å betale. Passasjeren må betale 40 kr mer enn det han i utgangspunktet trodde at han skulle betale.

Ser ikke helt poenget ditt. Har selv jobbet 17 år med kundeservice, så jeg kan jo litt. Poenget mitt er at du velger SELV om du velger å betale 40kr. Denne utgiften kommer ikke i tillegg hvis du ikke selv velger at den skal komme i tillegg. Er kunden fast bestemt på å betale med ett bestemt kredittkort, så koster det 40kr. Vil man ikke betale 40 kr ekstra, så gjør man ikke det (ved å bruke et debetkort). En stor bedrift har mange utgifter på kredittkort og med økonomiarbeidere tilknyttet dette.

Hvis vi er så veldig opptatt i to-sifrede beløp, hva går så 25,- gebyret til SAS til? Det får kunden ALDRI vite når han bestiller på nett.

Som sagt tidligere, når SAS og Norwegian blir like i pris, kan vi begynne å diskutere dette.
 
SAS er ofte billigere enn DY allerede i dag, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med "når SK og DY blir like i pris"...
 
Ser ikke helt poenget ditt. Har selv jobbet 17 år med kundeservice, så jeg kan jo litt. Poenget mitt er at du velger SELV om du velger å betale 40kr. Denne utgiften kommer ikke i tillegg hvis du ikke selv velger at den skal komme i tillegg. Er kunden fast bestemt på å betale med ett bestemt kredittkort, så koster det 40kr. Vil man ikke betale 40 kr ekstra, så gjør man ikke det (ved å bruke et debetkort). En stor bedrift har mange utgifter på kredittkort og med økonomiarbeidere tilknyttet dette.

Hvis vi er så veldig opptatt i to-sifrede beløp, hva går så 25,- gebyret til SAS til? Det får kunden ALDRI vite når han bestiller på nett.

Som sagt tidligere, når SAS og Norwegian blir like i pris, kan vi begynne å diskutere dette.


Det du tydeligvis ikke har skjønt er at dette blir som å sammenligne Meny med Rema1000 (Eller Europris for den saks skyld). SAS er dyrere, men leverer også et produkt som er noe bedre.

Poenget for avgiften er ikke beløpet (jo for så vidt det også) men måten det fremkommer i bestillingen. Hos SAS kommer den iallefall frem før man velger fly. Hos Norwegian kommer denne avgiften opp som det aller siste man gjør før man trykker betal. Det vil jeg hevde er misvisende.
 
SAS er ofte billigere enn DY allerede i dag, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med "når SK og DY blir like i pris"...

Et argument ut i løse luften?

Jeg søker tilfeldig på en flystrekning, OSL-BOO , 23.juli-27.juli (nesten identiske flytidspunkt)
SAS: 1.530,- (inkl bagasje)
Norwegian: 1.242,- (inkl bagasje)

OSL-BGO samme datoer:
SAS: 1.131,- (inkl. bagasje)
Norwegian: 837,- (inkl. bagasje)

Jeg har nå valgt de billigste avgangene til begge selskap. Jeg leter fortsatt etter den strekningen SAS har lavere pris enn Norwegian.......
 
Det du tydeligvis ikke har skjønt er at dette blir som å sammenligne Meny med Rema1000 (Eller Europris for den saks skyld). SAS er dyrere, men leverer også et produkt som er noe bedre.

Poenget for avgiften er ikke beløpet (jo for så vidt det også) men måten det fremkommer i bestillingen. Hos SAS kommer den iallefall frem før man velger fly. Hos Norwegian kommer denne avgiften opp som det aller siste man gjør før man trykker betal. Det vil jeg hevde er misvisende.

Og hvilke av disse to selskapene går med RAVENDE MINUS?

Det norske folk et tydligvis ikke så veldig opptatt av denne lille bagatellen, men de er mer opptatt av hva de betaler til slutt! SAS taper veldig ofte der.

Du sier at SAS er dyrere, men leverer også et produkt som er noe bedre. Jeg vil veldig gjerne at du skal vise meg dette produktet. For nå er jeg visst lost. Det jeg ser i norske skyer, er to forskjellige flyselskaper, med to forskjellige prisnivåer, med et helt identisk produkt.

SAS sitt produkt er å le seg i hjel av. De har null struktur i de forskjellige selskapene. De serverer kaffe det ene klokkeslettet og landet, men ikke i det andre når du flyr til Sverige og Danmark. I Norge får du bare nyte godt av servicen til SAS før kl 09:00. Da slutter servicen brått.

La oss være enige om at Norwegian og SAS tilbyr samme produkt innenlands i Norge.
 
Re: Vi oppgraderer nå reservasjonssystemene våre.

Jeg ville aldri betalt en flybillett lang tid i forveien i cash, som jo et debitkort i praksis medfører.

Dog kan det hende jeg vil vurdere å bruke debitkort hos Norwegian i fremtiden for å unngå det såpass store gebyret (hadde det vært forholdsmessig, f.eks. 1,75 % eller noe - så mulig, men 40 kroner er en inntekt for et selskap som DY) - dersom jeg skal reise kort tid etter booking.

Jeg vil dog forsøke å late som jeg har et debitkort, og legge inn CC-kortnummer. Debitkort er upraktisk for alle som skal reise og har andre som skal betale.
 
Hvis vi er så veldig opptatt i to-sifrede beløp, hva går så 25,- gebyret til SAS til? Det får kunden ALDRI vite når han bestiller på nett.
.

Det er en vesentlig forskjell: Gebyret hos SAS er inkludert i alle annonserte priser, og kommer altså ikke i tillegg til prisen kunden får oppgitt. Dette gebyret er forøvrig SAS dømt til å ha, en sak i dansk rettsvesen man kan google opp om man er spesielt interessert.

La oss være enige om at Norwegian og SAS tilbyr samme produkt innenlands i Norge.

Dette er din subjektive vurdering, og vi trenger ikke være enig i det så lenge flypassasjerene mener det er en forskjell. I 2008 valgte over 7 millioner innenrikspassasjerer å fly med SAS, mens 3,6 millioner valgte å fly med DY. Det kan bety at mange mener det er en forskjell.
 
Last edited:
ta feks t/r OSL-AGP 09.07.09 - 20.07.09

SK skal ha 4713,- mens med bagasje og alt dill dall skal DY ha 5235,- I dag.

tidligere har DY ligget vel 1000-lappen over SK.... så myth busted!
 
Back
Top