• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvor fort kan en B737 takse?

Dit "daffer" det i en bedagelig hastighet som piloten råder over.
Noen piloter taxer fort, mens andre ser ut til å ha meeeget god tid, varierer også med stressnivået.
 
Og nederlendere har en tendens til å takse liiiitt fortere enn visse andre piloter som frekventerer Sola. :D

Men anyway, noen som har noen konkrete data?
 
Er det ikke noe med at Statens vegvesen har satt fartsgrensen for taxing i Norge - og at fartsgrensen, som både biler og fly skal overholde på tarmac er type 30 km/h - hvis jeg husker riktig fra et eller annet kurs??
 
Er det ikke noe med at Statens vegvesen har satt fartsgrensen for taxing i Norge - og at fartsgrensen, som både biler og fly skal overholde på tarmac er type 30 km/h - hvis jeg husker riktig fra et eller annet kurs??

Vil det si at politiet kan stå på tarmacen og taue inn fly som taxer for fort??
 
Vil det si at politiet kan stå på tarmacen og taue inn fly som taxer for fort??

De har ihvertfall en fartsgrense å forholde seg til - men den overholdes jo ikke hundre prosent, og ikke vet jeg om det er kontroller og hva konsekvensene blir.
Man ble jo ihvertfall skremt med at politiet kunne finne på å ha kontroll av kjøretøyene inne på området, også radarkontroll.

Noen som kan si noe mer om hvem som setter fartsgrense, og hvordan dette opprettholdes? :question:
 
Sitat flyger USA: "You shouldn't taxi any faster than you can walk" (men dette gjelder vell for småfly?)

:S
 
Last edited:
På gardermoen har jeg hørt flygelederne ikke liker at flyene går "into the small numbers" - som er ved 30 knop.
 
Det er hvertfall et vellkjent fenomen at de som tidligere har vært jagerflyvere, taxer en god del fortere enn de som kun har fløyet prop. og deretter har tatt utsjekk på f.eks. 737.
 
Ryktene skal vel også ha det til at Ryanair-piloter er blant de mest hyppige "råtaxerne" der ute, for å spare tid. Om det er sant aner jeg ikke.
 
I gamle dager (=på FBU) taksa alltid BU mye fortere enn SK. :cool:

Når du idag ser forskjell på taksefart vet du hvor kapteinen kommer fra... :colgate:
 
Det er hvertfall et vellkjent fenomen at de som tidligere har vært jagerflyvere, taxer en god del fortere enn de som kun har fløyet prop. og deretter har tatt utsjekk på f.eks. 737.

???? Vad har du fått det ifrån ?

Från NG Flight Crew Training Manual: "Taxi speed should be closely monitored during taxi out, particularly when the active runway is some distance from the departure gate. Normal taxi speed is approximately 20 knots, adjusted for conditions. On long straight taxi routes, speeds up to 30 knots are acceptable, however at speeds greater than 20 knots use rudder pedal steering only. When approaching a turn, speed should be slowed to an appropriate speed for conditions. On a dry surface, use approximately 10 knots."
 
I gamle dager (=på FBU) taksa alltid BU mye fortere enn SK. :cool: (...)

Det kunne være bra fres i bakken ned mot Torvøya, ja. Da jeg hadde kontor mellom brannstasjonen og tårnet ble kanskje effekten overdrevet, men jeg bodde nå vinkelrett på 06/24 i 22 år også. :)
 
Back
Top