Re: Hvit EMB-120 på BGO
Makes u wander nowing that coastair didt stop flying but was pressed out by vildanden (coastair at that time being a 50% shareholder in vildanen) because their J31 was more expensive than the atr from danish air transport, how the relationship between DAT and
vildanden ended. One thing is for sure knowing that the quality from DANU was called questionable by the autorities the quallity on skien isnt going up
----------------------------------------------------------------------------------------------
Air Aurora inn – Danish Air Transport ut
Det sydjydske flyselskapet Danish Air Transport – DAT, forlangte mer for sine tjenester enn Vildanden mente man var i stand til å betale. I henhold til avisen TA.no var en av faktorene at DAT mente man måtte beregne tre mannskaper og et for stort fly for å opprettholde produksjonen.
Etter at Coast Air trakk seg fra flyoperasjonene i Skien var det en periode Danish Air Transport som stod for fly og mannskap på ruten til Bergen. De begynte flygingene i begynnelsen av 2006. Bløtkakefaktoren var høy da partene den 8. februar 2006 innkalte til pressekonferanse og fortalte om det påtenkte samarbeidet, et samarbeid som blant annet ga danskene opsjon på 20 prosent av aksjene i Vildanden for inntil to millioner kroner. Som tidligere skulle Vildanden leie inn fly og mannskap på kommersielle vilkår fra Danish Air Transport.
”De stilte med for stort mannskap og et fly som ble for kostbart. Vi betalte rundt NOK 700.000,- måneden bare i leie. Du skal selge mange billetter for å betjene de kostnadene,” sier Forland. I følge ham var danskene fra den 1. juli 2006 helt ute av flyoperasjonene på Geiteryggen, men utfører fremdeles arbeid knyttet til handling av billettene. ”Vi er gode venner,” understreker Forland.
Det tsjekkiske flyselskapet Air Aurora reduserer de ukentlige kostnader for Vildanden med omkring NOK 150. 000,-, til litt over en halv million kroner. Flyet tar 30 passasjerer, og er for så vidt godt kjent på Geiteryggen, da Norsk Air AS og siden Widerøe Norsk Air AS, i sin tid opererte rutene ut fra Geiteryggen med denne flytypen. DAT’s ATR-42 har til sammenligning 48 passasjerseter. Tsjekkerne stiller med kun ett mannskap ( to piloter og en mekaniker ), mot jydenes tre.
”Det nye flyet flyet er bedre tilpasset trafikkvolumet,” forteller Forland. Den ønskede kabinfaktor bør være på ca. 50,0 %. I øyeblikket er man i forhandlinger med Air Aurora om innleie av et større fly for høsten. Påtroppende leder i Vildanden fra tirsdag neste uke, Thorbjørn Waag, blir sannsynligvis sentral i disse forhandlingene.
”Jeg håper vi kan nærme oss et resultat i balanse i 2006,” sier Forland. For å sikre tilstrekkelig driftskapital måtte han og et par andre aksjonærer for kort tid siden tilføre selskapet ansvarlig lånekapital, som senere kan omgjøres til aksjekapital. ”Det har vært en tung læreprosess å starte opp et flyselskap,” konkluderer Forland