Hvem overtar for SGS (SAS-handling)?

Jeg har jobbet på Torp i 11 år (neste måned) og har Widerøe som arbeidsgiver. Jeg er da med på å handle Ryanair, SAS, KLM og andre.
Lønna er den samme uansett hvem jeg jobber med.

Arbeidet består i å sjekke inn folk, sende de ombord i flyet, skrive loadsheet og gjøre nødvendig forarbeid og etterarbeid før en avgang. Det er ikke min jobb eller min lønn som avgjør forskjellen på billettprisen til Ryanair i forhold til de andre. Det er å sjekke inn Widerøe eller Ryanair er hipp som happ. Det tar like lang tid uansett. Det å laste et Widerøe fly i forhold til et Ryanair fly er også samme sak: Kofferter løftes inn, og dett er dett.
Det er ikke her kostnadene spares. Det er ikke her det avgjøres at man kan reise til London for hundrelappen.

IMM
----
Hei IMM. Nå jobber du i Widerøe, som på mange måter kan sammenliknes med SGS. Tipper du har rimelige bra forhold, og kanskje også reisefordeler med eget selskap etc.
Har selv hatt gleden av å bli handlet av Widerøe på mindre lufthavner, noe som alltid har opplevdes som effektivt.

Mine tanker gikk mer i retning av de nye handlingsselskapene, som ikke har noe med flyselskapet som sådann å gjøre. Flyselskapene føler vel ikke noen spesiell lojalitet og omsorg for disse som jobber i ISS, Røros Flyservice etc. Betingelsene der kjenner jeg ikke, men kan vanskelig tenke meg at de har fordeler (bl.a. reisefordeler) og lignende, slik man typisk hadde tidligere.

Og selvfølgelig kan ikke SAS og andre i samme situasjon i dag ha folk på gamle, gode vilkår,
når de er nødt til å møte konkurransen fra LCC'ene.
Vi ser jo at fler og fler av de "etablerte" selskapene begynner å kjøpe tjenester hos slike handlingsselskaper. Så slipper de å ha økonomisk omsorg for disse...

Tally-Ho

----
Vi ser jo at fler og fler av de "etablerte" selskapene begynner å kjøpe tjenester hos slike handlingsselskaper. Så slipper de å ha økonomisk omsorg for disse...

Her må jeg faktisk korrigere deg litt.

Ja, for en god del år siden fjernet de "etablerte" selskapene seg fra å ha inhouse-handling til å hente inn anbud fra andre leverandører. De opplevde på sikt varierende kvalitet og service på de tjenestene de kjøpte. Derfor har de i de siste årene gått tilbake til inhouse-handling, i hovedsak på de områder som er i kontakt med passasjeren (billettkontor, innsjekk, gate etc.). Alt som passasjeren ikke ser (stuere, catering etc.) leier de inn fra ulike tilbydere.
Dette ser de fleste "etablerte" selskapene større viktighet av nå, etter at LCCene dukket opp for fullt.

SAS går på en måte kjerringa mot strømmen i denne sammenhengen, siden de ønsker å fjerne inhouse-handlingen.

SAS må vel ned i kostander og dette er et av virkemidlene... Kundene elsker jo LCC og deres handling - R-fly gjør vel en meget bra jobb rundt i Norge - uten at Norwegian lider nevneverdig av å ikke ha dette in-house.

Nå betaler vel ikke sas mere for å handles av SGS en norwegian betaler Røros flyservice.
Dette jamfør en bencmarking som ble gjennomført for ett par år siden.
Og SGS skal ikke selges pga økonomi men pga prinsipper

SAS må vel ned i kostander og dette er et av virkemidlene... Kundene elsker jo LCC og deres handling - R-fly gjør vel en meget bra jobb rundt i Norge - uten at Norwegian lider nevneverdig av å ikke ha dette in-house.

Ryanair, som er kanskje den eneste rendyrkede LCC som flyr til/fra Norge bruker jo Widerøe for sine bakketjenester. Så å si at kundene elsker LCC og deres handling, er å si at de liker samme handling agent som KLM har, som SAS har.... Vi er de samme folkene, vi gjør den samme jobben for alle.

Interessant. Her er det flere som har et annet syn enn meg. Kan godt være jeg tar feil. Trodde virkelig at en SGS-ansatt med kanskje 30 år på baken, med bedre lønn, kanskje en pensjon fra firmaet og reisefordeler, var dyrere i drift for SAS, enn en innleid kar (garantert ikke med opparbeidede lønnskrav over mange år) fra f.eks ISS.

Hadde SGS vært konkurransedyktge på pris mot ISS, Røros Flyservice, Adecco (eller
tilsvarende), så hadde det vel ikke vært noe poeng for SAS å bli kvitt de. Hvorfor bytte til noe som er like dyrt?

At det kan oppleves som prinsipprytteri av SAS, kan sikkert være riktig, men lommeboken bestemmer alt slik i dag. Og da har dessverre heller ikke SAS råd lenger til å holde seg med egne ansatte.

Går man noen år tilbake, så var det ikke betydningsløst at man jobbet som f,eks stuer i nettopp SAS. Jobbene var popuære, ikke minst p.g.a. at man hadde reisefordeler som man kan drømme om i dag, i dagens nye handlingsselskaper, der flyselskapet ikke har noe sosialt ansvar for arbeidstakeren.

Tally-Ho

Interessant. Her er det flere som har et annet syn enn meg. Kan godt være jeg tar feil. Trodde virkelig at en SGS-ansatt med kanskje 30 år på baken, med bedre lønn, kanskje en pensjon fra firmaet og reisefordeler, var dyrere i drift for SAS, enn en innleid kar (garantert ikke med opparbeidede lønnskrav over mange år) fra f.eks ISS.

Hadde SGS vært konkurransedyktge på pris mot ISS, Røros Flyservice, Adecco (eller
tilsvarende), så hadde det vel ikke vært noe poeng for SAS å bli kvitt de. Hvorfor bytte til noe som er like dyrt?

At det kan oppleves som prinsipprytteri av SAS, kan sikkert være riktig, men lommeboken bestemmer alt slik i dag. Og da har dessverre heller ikke SAS råd lenger til å holde seg med egne ansatte.

Går man noen år tilbake, så var det ikke betydningsløst at man jobbet som f,eks stuer i nettopp SAS. Jobbene var popuære, ikke minst p.g.a. at man hadde reisefordeler som man kan drømme om i dag, i dagens nye handlingsselskaper, der flyselskapet ikke har noe sosialt ansvar for arbeidstakeren.

Tally-Ho

Nå er det vel ikke sånn at det er mange i SGS med ansienitet på 30 år. Jeg jobbet litt for Widerøe på Gardermoen i fjor sommer, og snittalderen der var ganske lav. Samme er det på Torp. Jeg med mine 11 år i selskapet er blant de som har vært lengst i tjeneste.

Noe av det som Core SAS handler om, er å konsentrere seg om kjernevirksomheten. Det inbefatter ikke (etter deres syn) bakketjenester som innsjekk, gate work, stuerarbeide. En strategisk beslutning mer enn en økonomisk begrunnet beslutning.

Nå betaler vel ikke sas mere for å handles av SGS en norwegian betaler Røros flyservice.
Dette jamfør en bencmarking som ble gjennomført for ett par år siden.
Og SGS skal ikke selges pga økonomi men pga prinsipper

...tror du skal være forsiktig med å gjøre en intern SAS/SGS priskrangel om til fasit...:old

Nå er det vel ikke sånn at det er mange i SGS med ansienitet på 30 år. Jeg jobbet litt for Widerøe på Gardermoen i fjor sommer, og snittalderen der var ganske lav. Samme er det på Torp. Jeg med mine 11 år i selskapet er blant de som har vært lengst i tjeneste.
Nei, det stemmer nok - du ville vært blandt de med lengst ansiennitet også på OSL(selvom det også var noen som hadde fulgt diverse handlingsselskaper siden Braathens og FBU der, uten at det nødvendigvis teller) - i WF. I SGS? Nei - der bør du helst ha åtte år pluss for å kunne snakke om ansiennitet. Lønnsskalaen i SGS favoriserer videre 10 år+ ansiennitet i langt større grad enn WF Handling.

Nå er det vel ikke sånn at det er mange i SGS med ansienitet på 30 år. .

Hos SGS på OSL finner du vel en del med ganske så lang ansienitet. På gate-siden på OSL er det vel en ganske høy snittalder?
I andre selskaper med yngre ansatte er vel lønna lavere og desverre finner vel yngre ansatte seg i mer av slitsomme skiftplaner og ikke fult så gode arbeidsforhold.

Jo vi er mange, ialle fail i AAR og AAL...totalt er vi 25 ud af 37 med mere end 30år
Hilsen
ole

Jo vi er mange, ialle fail i AAR og AAL...totalt er vi 25 ud af 37 med mere end 30år
Hilsen
ole

Har vært borti det samme, da SK tok over all handling fra BU, vet hvordan det føles nå som usikkerheten rår en så stor organisasjon.

Hilsen
ole

Vet ikke om sloganizer var helt heldig i denne tråden når jeg lastet den inn...

"Anyone can handle SAS" stod det... Sant nok.

Vi er de samme folkene, vi gjør den samme jobben for alle.

Hvilket tyder på at noe er riv ruskende galt. Det å gi de samme tjenester og service til en som reiser med Ryanair til noe få kroner og noen med business billetter hos KLM eller Widerøe blir totalt feil i mine øyne.

Betaler man 100 lapp med Ryanair for å komme til London er man en ikke prioritert passasjer og bør behandles deretter

Hvilket tyder på at noe er riv ruskende galt. Det å gi de samme tjenester og service til en som reiser med Ryanair til noe få kroner og noen med business billetter hos KLM eller Widerøe blir totalt feil i mine øyne.

Betaler man 100 lapp med Ryanair for å komme til London er man en ikke prioritert passasjer og bør behandles deretter

Nå er det vel flyselskapet som avtaler service-level med handlingselskapet, ikke den enkelte passasjer?

Er ikke Global moderator Someone litt Off Topic nå?

Nå er det vel flyselskapet som avtaler service-level med handlingselskapet, ikke den enkelte passasjer?

Er ikke Global moderator Someone litt Off Topic nå?

Ikke nødvendigvis off topic, men kanskje litt på viddene ... ;) Men han uttaler seg som 'privatperson', så det blir feil å blande moderatorstatus inn i dette. Vi er også vanlige deltagere i debattene.

I utgangspunktet er alle handlingsselskapets kunder likestilt, både på selskaps- og passasjersiden. Unntak kan være enkelte passasjerkategorier som får særfordeler (F/C/EBG etc), men jeg vil tro at det ikke er så mye av dette på Torp. Handlingselskaper bemanner etter nivå spesifisert i SLA (Service Level Agreement), enten det er spesifisert i antall hoder eller leveransekvalitet. Handlingen for en Ryanair-type operasjon er mindre kompleks og krever mindre ressurser enn f.eks. KLM, men for handlingselskapet er de likt prioritert selv om den ene betaler mer enn den andre.

Tally-Ho

Du og IMM har nok litt rett begge 2. Men f.eks. på OSL er det flere selskap som har gått til SGS også. Det viser at SGS er konkuransedyktig også på pris. Men gjennomsnittsløna i SGS er vesentlig høyere en de handlingselskap jeg kjenner til. Så du har rett i at det er en del å hente inn der og det er nok det som gjør at eksterne ofgte kan by veldig lavt.

Har vært både på oppdragsgiver- og leverandørsiden når det gjelder handling. For så vidt aldri i en posisjon der jeg tok noen beslutninger ut over rent praktiske ting. Dog mente vi når jeg jobbet i AY at det å gi ID-billetter til vår handlingagent var en god måte, og veldig billig, å øke dems lojalitet mot oss samt å gi dem som reiser en bedre følelse av vårt produkt og det praktiske i å fly via vår hub HEL.

Nå er jeg på handlingsiden, og våre kunder ser ikke ting på helt den samme måten. Synd, men noe man selvfølgelig må akseptere.

Ikke nødvendigvis off topic, men kanskje litt på viddene ... ;) Men han uttaler seg som 'privatperson', så det blir feil å blande moderatorstatus inn i dette. Vi er også vanlige deltagere i debattene.

Jeg kjøper den. Jeg noterer dog Someone har vært usedvanlig aktiv i dag, skal vi si "anti LCC" og pro SAS, litt på den usaklige siden. Jeg noterer at det er sagt at moderatorene er ubetalte og har rett til egne meninger. Jeg kjøper den som sagt, og sier ikke noe mer nå.

Men report knappen var nær i dag også, men jeg synes det var litt sært å rapportere en moderator for OT i et par tråder.

Keep up the good work - jeg er veldig glad i ScanairForum!

Back