Hvem bør ha krav på god beinplass på economy?

Hvem bør ha krav på god beinplass på economy?

Min kone og jeg ville prøve den nye New York-direkteruten til SAS, og booket billetter i fjor høst rett etter at billettene ble lagt ut. Vi flyr alltid economy, og en ting som er fint med SAS er jo at man kan velge plasser når man booker, noe vi også gjorde. Bestilte plasser ved nødutgangen på returen til Oslo.

Da vi kom ombord på flyet i New York ble vi spurt om å bytte sete til et lenger bak fordi det var en mann (med sin kone) som hadde lange bein og gjerne ville sitte med god beinplass ved nødutgangen.

Verken kona mi eller jeg er veldig lange i beina, men vi hadde gledet oss til god beinplass og var veldig klare for å sitte der, og vi hadde tross alt bestilt disse plassene for et halvt år siden. Derfor sa vi nei, og følte oss selvsagt ganske teite der og da. Vi har nok funnet ut i etterkant at vi nok burde sagt ja og kommer til å si ja dersom det blir en neste gang.
Nå fikk denne langbeinte mannen sitte ved nødutgangen på andre siden, da noen andre sa ja til å bytte med ham.

Lurer jeg litt på hva dere mener? Burde seter med god beinplass kun væreforbeholdt de med lange bein? Er det opp til folk å bestille slike plasser på forhånd?

Re: Hvem bør ha krav på god beinplass på economy?

Hvorfor burde dere sagt ja? Dere hadde vært flinke og reservert gode seter og da er det rimelig at dere beholder de setene. Så får heller vedkommende reise på en bedre klasse neste gang. Det er da ikke din jobb å sørge for at folk får plass til bena

Enig. Dere har alt på det tørre. Visst, jeg forstår at man likevel føler seg kjip, men hey - dette er ikke deres ansvar.

Enig med Someone. Trenger man ekstra plass, er man selv ansvarlig for å skaffe dette. Synes heller ikke kabinbesetningen burde sette deg i en så beklemt situasjon.

Jeg er helt enig.

Selv er jeg ganske lang i beina og sitter som regel lite godt i et vanlig sete og dette er selvfølgelig verst på IC. Tiltross for dette har jeg ingen forventning om at andre skal gi fra seg de beste plassen for at jeg skal sitte der, men heller aksepterer at jeg bestilte for sent.

First come, first served!

Enig med Someone, førstemann til mølla. Trodde egentlig at nødutgang var reservert for EBG, var det ikke det tiligere?
Det jeg derimot ikke synes noe om, er at det blir plassert eldre ved nødutgang. Det burde være en øvre aldersgrense for å sitte der, både ved kort- og lang-distanse. 65-70år. Vi vet alle hva som skjer med muskelkraft og hvor mye ben i kroppen tåler når man blir eldre, og det siste man trenger ved en evakuering er personer som sitter ved nødutgang som ikke er i stand til å hjelpe seg selv engang.

Denne er enkel. Du har langt på vei valgt SAS, nettopp fordi du kan kan dra fordel av å velge de beste setene ved å booke tidlig, og har kanskje betalt mer nettopp for å kunne gjøre dette. Hvis du ikke kunne gjort dette hadde du kanskje valgt et annet selskap.

Sitt der med verdens beste samvittighet.

Da vi kom ombord på flyet i New York ble vi spurt om å bytte sete til et lenger bak fordi det var en mann (med sin kone) som hadde lange bein og gjerne ville sitte med god beinplass ved nødutgangen.

At SAS i det hele tatt setter deg i denne situasjonen finner jeg betenkelig.

I dette tilfellet hadde jeg nok respondert ganske så resoultt "Jeg antar du mente fremover til Economy Extra eller Business"?

At SAS i det hele tatt setter deg i denne situasjonen finner jeg betenkelig.

I dette tilfellet hadde jeg nok respondert ganske så resoultt "Jeg antar du mente fremover til Economy Extra eller Business"?

Haha, jeg skulle så brukt denne, om jeg hadde fått det samme spørsmålet.

Uansett, etter min mening har trådstarter sitt på det tørre. Du skal ikke behøve å føle deg kjip for dette.

Er 100% enig med alle andre her. Jeg ville nesten skrevet en ris&ros mail til SAS og sagt at det var urettferdig å sette dere i en slik situasjon. Man føler seg jo usedvanlig kjip, selv om det ikke er noen grunn til det.

Jeg føler meg veldig beklemt ved slike spørsmål, og spør helt klart om hvor de mener jeg så skal sitte.

hvis SAS synes det var ille at en kunde med lange ben måtte sitte i vanlig economy-seter kunne de selv ha flyttet vedkommende frem i flyet. Jeg er enig med de andre, dere gjorde rett og dere ble helt unødvendig satt i en kinkig situasjon.

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg er helt enig med dere alle sammen. Men det virket som at folk ikke helt hadde forståelse for mitt valg der og da.

Hele situasjonen ble veldig rar i og med at flyvertinnene tok det opp da vi var i ferd med å sette oss.

Men som sagt. Da vil jeg med god samvittighet gjøre samme valg neste gang, hvis jeg som nevt da ikke skulle få oppgradering da....

Fnate;641501Jeg ville nesten skrevet en ris&ros mail til SAS og sagt at det var urettferdig å sette dere i en slik situasjon. Man føler seg jo usedvanlig kjip said:
Når du nå i tillegg beskriver hvor beklemt du følte deg, støtter jeg faktisk Fnate: Skriv en mail til SAS og "ris" dem for dette. Selv er jeg av den nokså forsiktige typen og er jammen ikke sikker på om jeg hadde klart å manne meg opp til et nei dersom alles øyne var rettet mot meg. (Og åtte timer med vedkommende like i nærheten var vel heller ingen drømmesituasjon.)

Mine 195 cm sier at du har ingen grunn til dårlig samvittighet. Du har betalt for mulighet til setevalg (kanskje eller kanskje ikke på lik linje med han andre) og da er det førstemann til mølla.

Lurer jeg litt på hva dere mener? Burde seter med god beinplass kun væreforbeholdt de med lange bein? Er det opp til folk å bestille slike plasser på forhånd?

Nødutganger ville i en ideèll verden vært forbeholdt de som trenger det, spesielt på lengre turer hvor biz ofte ikke er et alternativ (alle er ikke rik). Dette er dog noe som skal ordnes lenge før man sitter på flyet, og er den høye mannens/flyselskapets problem.

I din sak antar jeg at nødutgangen var en av forutsetningene for bestilling, så sådan virker det litt uffent å bli spurt om dette. Du gjorde helt rett i å si nei her.

Mvh, 1.96 ;)

100% enig med alle her. Dette burde kabinpersonalet håndtert litt mer diskrét. Selv er jeg kun 171 cm kort, men jeg er også glad i litt ekstra benplass. Spesielt på IC.

Synes ingen gjorde noe kritikkverdig. Trådstarter så ingen grunn til å oppgi sitt sete (av f. eks. helsemessige årsaker), men jeg synes ikke SAS var spesielt uhøflige som spurte om noen kunne tenke seg å bytte plass. Det er helt normalt på IC-flighter, enten det er familier som ønsker å sitte sammen, eller tilfeller som det overnevnte. Jeg har selv avslått tilbud om setebytte ved flere anledninger, til og med innen Europa. Man får en litt sånn umiddelbar ubehagsfølelse, men det fort over. Hadde du vært amerikaner, ville du umiddelbart snudd spørsmålet til en mulighet for oppgradering, så vi sliter nok litt med at vi er indoktrinert i en jantelovsk væremåte i Norge. Liker ikke å bli tilsnakket av "autoritetspersoner" der man må ta en beslutning mens andre mennesker følger med. Man "vet" jo innerst inne at "alle" rundt tenker 'for en arrogant dust' når man takker nei, men det er jo sånn vi nordmenn er ;)

Er uansett ikke ditt problem at andre ikke booker sete tidlig, ev. betaler det det koster å få tilstrekkelig beinplass.

Hvis man ønsker et eksempel på uholdbar oppførsel fra et flyselskap, kan jeg helle peke på en sak som ble postet på Flyertalk. En kar ble informert ved boarding om at hans sete - ved nødutgangen - var ødelagt (visstnok noe galt med seteryggen), og at han derfor hadde fått nytt sete. Da han gikk forbi sitt opprinnelige sete ved boarding (han endte jo opp langt bak), testet han ut stolen, og alt virket som det skulle. Da flyet var kommet i luften, tok han seg en tur fremover i flyet og oppdaget at det satt en passasjer i setet som var "ødelagt". Det bør nevnes at det ved boarding ble annonsert om overbooket C-klasse, og at de tilbød 1000 EUR til en passasjer som kunne tenke seg å downgrade - i bytte mot penger og "a good seat in Y". Man trenger vel neppe å være rakettforsker for å legge sammen to og to her...

Tilbake til saken; både trådstarter og SAS opptrådte i mine øyne helt greit.

Alene det faktum at trådstarter har følt det var en ubehagelig situation at sige nej til at flytte plads kunne tyde på at situationen kunne være håndteret bedre af crew. At bede pax om evt. at flytte plads så evt. børnefamilier kan sidde sammen eller som i dette tilfælde at prøve at hjælpe en pax med behov for bedre benplads pga højden eller andre årsager er noget der sker hele tiden og som udgangspunkt er det helt ok at være lidt fleksibelt fra crewets side for at finde løsninger som tilfredsstiller flest mulige. Vi er selv som børnefamilie blevet hjulpet af crew et par gange når vi ikke har fået sæder sammen - noget vi har sat stor pris på.

Men man kan spørge på mange måder, så det f.eks. ikke bliver ubehageligt at sige nej. Hvis spørgsmålet f.eks. er formuleret som "er disse sæder nogle i selv har reserveret i forvejen eller har i noget imod at flytte til andre, så en medpax med lange ben kan sidde her? I skal forøvrigt ikke føle nogen tvang" - så giver det en fin mulighed for at sige nej. Når man så har sagt nej vil det være helt ok hvis crewet nævner, at det forstår de godt når man har glædet sig til den ekstra komfort i 6 mdr og måske endda afslutter med et "nyd turen og jeres reserverede benplads".

Gør man det på den måde har man både forsøgt at hjælpe den høje pax , men ikke sat andre i forlegenhed.

Nu ved jeg jo ikke hvordan der er blevet spurgt i dette tilfælde, men det faktum at trådstarter følte sig sat i forlegenhed over at sige nej - kunne tyde på at det kunne være håndteret bedre. Man skal ikke have dårlig samvittighed over at sidde på de sæder man har reserveret for 6 mdr siden.

Naturligvis skal man have lov til at beholde de pladser man har reserveret lang tid i forvejen - og det skal man gøre med god samvittighed.

Som andre har nævnt - skriv til SAS og forklar situationen og at I følte det ubehageligt at sige nej. Der bliver faktisk lyttet til sådanne ting og det kan måske være medvirkende til at spørgsmålet bliver formuleret lidt anderledes næste gang, så det ikke er så svært at sige nej for andre...

Last edited:

Enig med alle. Med mine 198cm sitter jeg så godt som alltid på nødutgang når jeg reiser economy. Dersom jeg finner at disse ikke er ledige er det bare å bite tennene sammen og være forberedt på gnagsår på knærne :)

Det som derimot irriterer meg er folk som har valgt å sitte på nødutgang, som viser helt klart at de har ikke noen anelse hva det innebærer (benplass, regler for håndbagasje, oppgaver ved en nødsituasjon). Jeg tenker da at de har "tatt" plassen fra noen med lange ben som helt sikkert hadde hatt lyst til å sitte der.

Tror det var en gang i høst at jeg ble spurt om å bytte plass fra aisle på nødutgang til en midsete langt bak--dog direkte av en passasjer, på en kort rute som OSL-CPH. Smule ubehagelig når jeg sa nei, og passasjeren fulgte opp med et bittert "nei, du vil kanskje sitte på midtgang du". Overlevde dog, og det gjore sikkert mann og kone som satte himmel og hav i bevegelse for å kunne sitte sammen i en time også.

Back