Replying to Topic 'Hvem betaler for fasttrack?'
For å si det slik:
Securitas AS hadde security på FBU gjennom 30 år og utviklet en meget stor kompetanse på feltet. De hadde også noen av våre nye landsmenn på laget og jeg hadde den store glede av å få oppleve å jobbe sammen med de. En av disse kunne flytende muntlig og skriftlig norsk, engelsk, tysk, fransk, urdu, hebraisk og tre andre språk som jeg ikke kommer på i farten. Mange andre var både 2, 3 og 4 språklige. I tillegg var det opparbeidet et nettverk av kompetanse på internasjonal terrorisme, et tett sammarbeid med HYYYYSJ osv. Lønnen var ikke den beste, men det var fokus på personlig utvikling og kunnskapsfremming som veide opp for dette.
Vel... så sto OSL for døren og Avinor/Osl skulle velge vaktselskap. Hva gjorde de? Jo, ut på anbud med jobben. I det anbudet ble det tatt hensyn til ett eneste punkt, nemlig PENGER. Kompetanse var totalt uinteressant. Det holdt at du hadde et godkjent vaktselskap.
Når Olsten Airport Security (nå Adecco) fikk oppdraget hadde de 12 av de 300 vekterne de skulle bemanne oppdraget med. Kun en eneste vekter fikk de til å bli med fra FBU (ja, jeg vet flere kom til eterhvert). Da sier det seg selv at kompetansen var lav. Dette har de slitt med i lang tid, men jeg tror at det nå skal være rimelig brukbar standard på kontrollen. Synest ihvertfall det blir bedre og bedre for hver gang jeg reiser der. Uansett... du blir aldri utlært i denne jobben og det skal 30 år til for å erstatte 30 år med erfaring.
Lykke til videre Adecco!