Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Sier ikke at det ikke vil komme endringer, men jeg tror det blir mye mildere enn det vi har sett på short haul

Det er bare et tidsspørsmål. En av de store US carriers vil på ett eller annet tidspunkt smelle til, slik de gjorde på domestic da Southwest begynte å bli for plagsom. Og da vil korthuset falle og de andre følge etter.

Enveisprising har imidlertid eksistert lenge. Alle LCC'ene som i tur og orden har gått konk under forsøk til å få det til på longhaul har hatt dette, i tillegg til de tidligere nevnte. Markedet er der, men det er ikke så stort som mange synes å tro.
 
Markedet er der, men det er ikke så stort som mange synes å tro.

Nå er vi vel ikke helt ukjent med denne typen utsagn...;) Jeg synes å ha lest tilsvarende når DY startet opp LCC short haul, hvor svært mange i bransjen undervurderte effektene på markedets størrelse (som normalt sett endres over tid). Vi får se hva som blir realitetene.
 
Last edited:
Det er helt klart en utvikling i forhold mellom fritidsreisende og forretningsreisende. UK CAAs reiseundersøkelse for Heathrow viser at 30% av de reisende i 2011 var forretningsreisende, mens fem år tidligere var samme andel 40%. Om noen få dager får vi vite om denne utviklingen for Europas mest forretningsorienterte flyplass fortsatte i 2012, men de eksisterende tall viser helt klart at frislippet LN-MOW omtaler vil komme veldig snart - spørsmålet er om f.eks. Emirates av de store vil starte racet?
 
Nå er vi vel ikke helt ukjent med denne typen utsagn...;) Jeg synes å ha lest tilsvarende når DY startet opp LCC short haul, hvor svært mange i bransjen undervurderte effektene på markedets størrelse (som normalt sett endres over tid). Vi får se hva som blir realitetene.

Joda, men nå finnes tilbudet allerede, og har vært tilgjengelig lenge, uten at dørene er blitt løpt ned hos de som tilbyr det. Men det er klart - øker tilgjengeligheten vil salget øke også. Men som sagt, jeg tror ikke man vil se noe stort utslag.
 
Det blir sikker noen runder i transportklagenemda. Men utfallet er ikke gitt tror jeg. Det er jo et poeng at dette er helt nye fly.
Kan Norwegian vise til at det ikke er feil fra brukerne, men ting på flyet som slutter å virke "av seg selv" tror jeg de har en god sak.

Hvordan er det med garanti på nye fly? Et år og maks 500 000 km ?
 
Da burde vel alle operatørene av Dreamliner kjøpe GoldCare så slipper man kompensasjon ved teknisk!
 
Det blir sikker noen runder i transportklagenemda. Men utfallet er ikke gitt tror jeg. Det er jo et poeng at dette er helt nye fly.

Det står ingen steder at det kommer ann på alderen på flyet. Og når er et nytt fly ikke nytt lenger?
 
Da burde vel alle operatørene av Dreamliner kjøpe GoldCare så slipper man kompensasjon ved teknisk!


EU har offentliggjort en foreløpig og ikke-bindende liste over 30 situasjoner som unntar flyselskapene fra erstatningsplikten. Punkt 18 på denne listen beskriver «discovery of a hidden manufacturing defect by the air carrier»

Det er dette punkt 18 jeg tenkte på. På så nye fly med mekaniske feil må det kunne sies at det er "a hidden manufacturing defect"

Hvor lenge et fly er nytt er litt etter hva det gjelder. I denne sammenheng mener jeg det er nytt.
 
Det blir sikker noen runder i transportklagenemda. Men utfallet er ikke gitt tror jeg. Det er jo et poeng at dette er helt nye fly.
Kan Norwegian vise til at det ikke er feil fra brukerne, men ting på flyet som slutter å virke "av seg selv" tror jeg de har en god sak.

Synes DY burde ta ansvar overfor kundene sine her, og heller sett hvor mye av regningen en kunne få Boeing til å ta i form av rabatter på nye fly o.l.
Skjønner samtidig at hvis en åpner alle sluser nå vil det potensielt komme mange krav på 600 € ved forsinkelser i fremtiden.
 
Synes DY burde ta ansvar overfor kundene sine her, og heller sett hvor mye av regningen en kunne få Boeing til å ta i form av rabatter på nye fly o.l.
Skjønner samtidig at hvis en åpner alle sluser nå vil det potensielt komme mange krav på 600 € ved forsinkelser i fremtiden.

Norwegian tar vel ansvar ved at kundene får servering og hotell der det er aktuelt. Å betale ut 4800,- kroner i tillegg uten at det er lovpålagt skjønner jeg godt de ikke vil. Tror ikke hverken Boeing eller forsikringsselskap vil refundere det.
 
Det blir sikker noen runder i transportklagenemda. Men utfallet er ikke gitt tror jeg. Det er jo et poeng at dette er helt nye fly.
Kan Norwegian vise til at det ikke er feil fra brukerne, men ting på flyet som slutter å virke "av seg selv" tror jeg de har en god sak.

Hvordan er det med garanti på nye fly? Et år og maks 500 000 km ?

Mener å ha lest at første forsinkelse pga teknisk er fritatt. Det som er interressant her er jo påfølgende flighter - hvor andre avganger blir forsinket som følgefeil. Dette er problemer som Norwegian kunne forebygget ved ha flere fly, flere crew plassert etc.
 
Det som er interessant er om de amerikanske reglene har slike unntaksklausuler. Jeg har ikke sjekket det, men det er tross alt en fjerdedel av flightene hvor disse reglene er gjeldende (alle avganger fra US soil).
 
Norwegian riskerar väl även domstolsprocesser i USA, Thailand och Sverige från kraftigt försenade passagerare som vill hävda sin rätt till kompensation?
 
Det som er interessant er om de amerikanske reglene har slike unntaksklausuler. Jeg har ikke sjekket det, men det er tross alt en fjerdedel av flightene hvor disse reglene er gjeldende (alle avganger fra US soil).

Amerikanske regler er vel snillere for flyselskapene når det gjelder forsinkelser?

Men for Norwegian, som EU/EØS selskap, gjelder vel EU regler begge veier.
 
Men for Norwegian, som EU/EØS selskap, gjelder vel EU regler begge veier.

Nei, ut fra USA er det kombinasjonen EU og US regler som gjelder. Greier noen å sno seg unna en av dem, så kan neste slå til. Med andre ord er det alltid strengeste som gjelder, og når det gjelder kompensasjon ved denied boarding så er US-reglene strengere enn EC 261/2004.
 
når det gjelder kompensasjon ved denied boarding så er US-reglene strengere enn EC 261/2004.

US reglene gjelder kun for oversalg, og ikke ved tilfeller av "downsize" av andre årsaker, og for forsinkelser så er det kun "tarmac-delays" som er regulert. Over atlanteren kan satsene for denied boarding gi utslag for noe høyere enn EU-reglene tilsier - 1 til 4 timer forsinkelse : 2 x enveis-billett-prisen opptil 650USD og over 4 timer 4 x enveis-billett-prisen opptil 1300USD.
 
Er det noen langbeinte (190cm+) som har erfaring med setene i eco ? Er det mulig å strekke ut bena under setet foran ? Jeg har foretrukket SAS eller Thai til BKK, da dette lar seg såvidt gjøre, men er litt skeptisk til setene i 787.
 
Setene er vel det minste problemet ved disse flyvningene.
Kan ikke fatte at noen fortsatt reiser med DY så langt, bare for å spare noen hundrelapper.
 
Hvis vi holder oss til fakta så er pitch`n så godt som identisk. Men jeg mener at setene er bedre på Dreamliner`n. Forrige tur til BKK satt det en kar på 2.05 bak meg. Jeg satt på første rad på monkey. Jeg spurte han om komforten og han mente han hadde null problemer. Såvidt jeg kan erindre, har også Eco-setene fått god kritikk av markedet. Men på en 12-timers tur mener jeg luftkvalitet og støy kan være vel så viktig.
 
Back
Top