For å leke litt med tall; (lite kjent info om fuelburn på 788)
788 har en oppgitt fuel capacity på 126.735 liter (100.120 kg)
772ER har tilsvarende 170.931 liter (135.035 kg)
Sier vi at begge flyene har fulle tanker og null payload gir Boeing følgende data:
788 har en range fra 7650-8200 Nm. La oss bruke den korteste av disse for utregningen videre. 772ER har en range på 7770Nm.
La oss videre bruke 425 knop som gjennomsnittlig gs (uvesentlig hva vi bruker så lenge vi bruker det samme tallet for begge utregningene)
788: 7650 nm / 425 gir en airbornetid 18 timer
772ER: 7770 nm / 425 gir en airbornetid på 18 timer 17 minutter
Fuelburn pr time:
788: 100120 kg / 18 h = 5562 kg/h
772ER: 135035 kg / 18,28 = 7387 kg/h
5562/7387 = 0,753 ~ 24,7% diff.
Tar vi dermed utgangspunkt i at begge flyene fylles med 290 seter, skulle vel en relativ (men langt fra nøyaktig fuelburn) forskjell være synlig. 788 bruker ca 1800 kg mindre fuel pr time dvs +- 14 tonn mindre mellom OSL og JFK sammenlignet med en 772ER.
Tar vi dermed utgangspunkt i at begge flyene fylles med 290 seter, skulle vel en relativ (men langt fra nøyaktig fuelburn) forskjell være synlig. 788 bruker ca 1800 kg mindre fuel pr time dvs +- 20 tonn mindre fuel mellom OSL og BKK sammenlignet med en 772ER.
Superhai: med omregning fra kg til liter er nok besparelsen nærmere 150.000 pr tur enn 100.000 pr tur til/fra BKK.
Har DY rekord med antall seter ombord i B787 ? Det finnes vel bare én versjon av B787 foreløbig, og når jeg sjekker de få 787 som finnes på Seat-Guru, så finner jeg f eks UA med 211 seter, mens DY visstnok har 291 inkl ca 30 business. Riktignok er UA seter mer plasskrevende, men UA var er de som har flest av de jeg fant på Seat-Guru. Lurer på om det blir så mye bedre luftkvalitet ombord i en 787 med en så tettpakket full maskin.
Thomson Airways skal også ha 291 seter i sine 787.
Dette tviler jeg på at du har grunnlag for å hevde.Business hardcore er jo noe som aldri har vært sterkt ut fra OSL, og at TG henter ut spesielt mye fra C class på 955/954 tviler jeg på![]()
For å leke litt med tall; (lite kjent info om fuelburn på 788)
788 har en oppgitt fuel capacity på 126.735 liter (100.120 kg)
772ER har tilsvarende 170.931 liter (135.035 kg)
Sier vi at begge flyene har fulle tanker og null payload gir Boeing følgende data:
788 har en range fra 7650-8200 Nm. La oss bruke den korteste av disse for utregningen videre. 772ER har en range på 7770Nm.
La oss videre bruke 425 knop som gjennomsnittlig gs (uvesentlig hva vi bruker så lenge vi bruker det samme tallet for begge utregningene)
788: 7650 nm / 425 gir en airbornetid 18 timer
772ER: 7770 nm / 425 gir en airbornetid på 18 timer 17 minutter
Fuelburn pr time:
788: 100120 kg / 18 h = 5562 kg/h
772ER: 135035 kg / 18,28 = 7387 kg/h
5562/7387 = 0,753 ~ 24,7% diff.
Tar vi dermed utgangspunkt i at begge flyene fylles med 290 seter, skulle vel en relativ (men langt fra nøyaktig fuelburn) forskjell være synlig. 788 bruker ca 1800 kg mindre fuel pr time dvs +- 20 tonn mindre fuel mellom OSL og BKK sammenlignet med en 772ER.
Dette tviler jeg på at du har grunnlag for å hevde.
For å leke litt med tall; (lite kjent info om fuelburn på 788)
788 har en oppgitt fuel capacity på 126.735 liter (100.120 kg)
772ER har tilsvarende 170.931 liter (135.035 kg)
Sier vi at begge flyene har fulle tanker og null payload gir Boeing følgende data:
788 har en range fra 7650-8200 Nm. La oss bruke den korteste av disse for utregningen videre. 772ER har en range på 7770Nm.
La oss videre bruke 425 knop som gjennomsnittlig gs (uvesentlig hva vi bruker så lenge vi bruker det samme tallet for begge utregningene)
788: 7650 nm / 425 gir en airbornetid 18 timer
772ER: 7770 nm / 425 gir en airbornetid på 18 timer 17 minutter
Fuelburn pr time:
788: 100120 kg / 18 h = 5562 kg/h
772ER: 135035 kg / 18,28 = 7387 kg/h
5562/7387 = 0,753 ~ 24,7% diff.
Tar vi dermed utgangspunkt i at begge flyene fylles med 290 seter, skulle vel en relativ (men langt fra nøyaktig fuelburn) forskjell være synlig. 788 bruker ca 1800 kg mindre fuel pr time dvs +- 20 tonn mindre fuel mellom OSL og BKK sammenlignet med en 772ER.
Veldig interessant. Men får jeg spørre om noe? Fuelforbruk per time må vel være en funksjon av vekt, som er avhengig av den til enhver tid gjenværende fuel. Snittforbruket ved fulle tanker til max range med null payload blir vel dermed ikke være helt representativt for f.eks. OSL-JFK?
Slike opplysninger er såvidt jeg vet konfidensielle og slik info er det nok bare folk et godt stykke oppe i systemet i TG som har.Vel, det må du være i din fulle rett til å tvile på, men noe stort nærmere fakta fra perioden oppstart til sommeren 2011 kommer jeg dessverre ikke. Jo jeg sitter på førstehånds kjennskap til at C market til og fra OSL på TG954 og 955 aldri har vært noen nevneverdig big business, og langt ifra noe som utgjør en yes or no for rutas eksistens.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.