Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Som noen allerde har påpekt er den testen helt på trynet, ettersom de bare har testet på dager DY ikke flyr direkte.
 
Som noen allerde har påpekt er den testen helt på trynet, ettersom de bare har testet på dager DY ikke flyr direkte.
På den annen side er det ikke på trynet å teste vilkårlige dager. At DY ikke flyr direkte på de valgte dagene, viser jo bare det faktum at deres frekvens er dårligere enn konkurrentenes. Frekvens er vel også en del av et produkt, vil mange si.

Testen forteller oss det vi - man kanskje ikke alle andre - allerede vet; lavprisselskapene er ikke alltid billigst, snarere tvert imot.

DYs longhaul kommer uansett til å klare seg bra. Trøbbel i startfasen er det alltid, og kanskje de må trekke seg ut fra noen markeder osv., men på sikt kommer dette til å bli en suksess.
 
På den annen side er det ikke på trynet å teste vilkårlige dager. At DY ikke flyr direkte på de valgte dagene, viser jo bare det faktum at deres frekvens er dårligere enn konkurrentenes. Frekvens er vel også en del av et produkt, vil mange si.

Testen forteller oss det vi - man kanskje ikke alle andre - allerede vet; lavprisselskapene er ikke alltid billigst, snarere tvert imot.

DYs longhaul kommer uansett til å klare seg bra. Trøbbel i startfasen er det alltid, og kanskje de må trekke seg ut fra noen markeder osv., men på sikt kommer dette til å bli en suksess.

Men nå er det jo ikke så veldig vilkårlig når alle datoene som er sjekket er utreise mandag og hjemreise søndag.....
 
Som noen allerde har påpekt er den testen helt på trynet, ettersom de bare har testet på dager DY ikke flyr direkte.

Så hvis min eneste mulighet for å dra til USA i sommer er 15. til 21. juli er det altså helt på trynet av meg å bestille SAS, fordi Norwegian "pleier" å være billigere andre dager?
 
Så hvis min eneste mulighet for å dra til USA i sommer er 15. til 21. juli er det altså helt på trynet av meg å bestille SAS, fordi Norwegian "pleier" å være billigere andre dager?

Når man sammenligner priser så kan det jo være greit at man sammenligner så like produkter som mulig...

-----

En annen ting er jo at SAS og Norwegian kommer til å ha lik frekvens til vinteren. Begge med 4 ganger ukentlig OSL-NYC.....
 
Nei, det er ikke på trynet av deg å bestille med SAS, men det er helt på trynet av en avis å sammenligne priser på direkteruter med priser på ruter med mellomlanding, når det er en pristest man gjennomfører. Alle selskaper er dyrere på billetter med mellomlandinger.
 
Alle selskaper er dyrere på billetter med mellomlandinger.
Der er jeg redd du tar feil. De aller fleste selskaper legger på en premium for å fly direkte kontra å ha mellomlanding. Jeg flyr til USA flere ganger i året, og det er som regel alltid billigere med både ett og to stopp fremfor å fly direkte.

Norwegian virker dog ikke å operere med samme prisstruktur.
 
Der er jeg redd du tar feil. De aller fleste selskaper legger på en premium for å fly direkte kontra å ha mellomlanding. Jeg flyr til USA flere ganger i året, og det er som regel alltid billigere med både ett og to stopp fremfor å fly direkte.

Norwegian virker dog ikke å operere med samme prisstruktur.

Norwegian priser billetter med mellomlanding slik: Pris billett1+pris billett2+gebyr for mellomlanding
 
Alle var kanskje en grov generalisering, ja. Har imidlertid sjekket en del reiser med SAS fra OSL til EWR i månedsskiftet august/september, og direkteruten har alltid vært billigere enn via CPH/ARN. La veldig godt merke til dette, ettersom jeg jakter EBG og vil ha så mange segmenter som mulig. ;) Samme gjelder for øvrig alle europeiske destinasjoner jeg har sammenlignet hos SAS. Har bare sjekket de billigste Y-billettene dog, muligens dituasjonen er en annen for C.
 
Last edited:
Alle var kanskje en grov generalisering, ja.

Ja, LH og BA har vært billigere fra Norge enn hjemmemarkedet til "langtborte" ved mange anledninger, særlig på høyere priser/klasser enn de aller laveste.
 
Norwegian priser billetter med mellomlanding slik: Pris billett1+pris billett2+gebyr for mellomlanding

Og siden frekvensen er daarlig hos DY, er det jo realistisk at kunden maa betale disse tilleggene.

Men du har rett, man burde jo selvsagt tilpasse testen slik at DY faar best mulig uttelling. :rolleyes:. SAS har ogsaa en dag man maa via ARN og man slaar DY uansett. I tillegg faar man nok EB poeng til en gratis t/r i skandinavia, noe man ikke tar med i testen (forsaavidt greit)
 
Er ikke dette nokså enkelt? Man sjekker flytider, datoer, priser på forskjellige selskaper, og så velger man det som passer best den gangen man skal reise? Så har vi selvsagt noen som ikke flyr med selskap X, Y og Z selv om disse er dyrere enn A, B og C, og det må selvsagt også være tillatt.
 
Se også denne artikkelen fra Sandnesavisen. "SAS knuser Norwegian på pris":

http://www.sandnesavisen.no/index.php?option=com_content&task=view&id=2213&Itemid=1

Nok et eksempel på slett "journalistikk" hvor man starter med ønsket konklusjonen og tilpasser søk for å få de resultatene man er på utkikk etter.

Man tar altså med DYs pakke med mat, innsjekket bagasje og setereservasjon for å gjøre priser "sammenlignbare", samtidig som man konsekvent søker på datoer som utelukker mulighet for å fly direkte med DY.

Dette er omtrent som å lage en undersøkelse hvor man kun sjekker priser for enveis-priser - for deretter å konkludere med at SAS og United koster 3-4 ganger så mye som Norwegian om man skal fly til USA.

Edit Skrev mitt innlegg uten å ha lest innleggene på denne siden.
 
Last edited:
Men du har rett, man burde jo selvsagt tilpasse testen slik at DY faar best mulig uttelling. :rolleyes:.

Det handler ikke om å gi DY best mulig uttelling, men om å sammenligne så like produkter som mulig.... Så velg dager der alle 3 flyr direkte, og innkluder plusspakka til DY i prisen. Da får man pruduktene så like som mulig.Selv om produktene aldri vil ble helt like. Skal man regne med mellomlandinger også så er det jo ganske mange flyselskaper som burde være med i den pristesten.....
 
Du må ha litt kunnskap for å få en slik 'ønsket' konklusjon, så personlig heller jeg mer mot at de bare har tatt tilfeldige dager uten anelse om hvem som flyr hvor og når. Den forskjellen at DY er dyrere når man må bytte fly er jo også 'mot norrmalt' ...

Uansett --- Søk på andre dager hadde sikkert vridd prisbildet noe, men at DY ville 'dominert' undersøkelsen, tror jeg alle som er interessert, har fått med seg ikke ville skje. Prisene er lave, men det finnes ofte andre som er lavere.
 
Det handler ikke om å gi DY best mulig uttelling, men om å sammenligne så like produkter som mulig.....

Men produktet de selger forskjellig. Det som er likt er at de tilbyr en reise med fly, her til New York. Mange ønsker bare billigst mulig tur og bryr seg ikke om mat på flyet etc .Det er det tydeligvis mange som ønsker.
 
Prøvde å bestille på Norwegian da de la ut bilettene. Kom flere ganger "til betaling" og da gikk systemet ned. Finnes disse bilettene?
 
Man får vel Cashpoints eller hva det nå heter hos DY. Er inntjeningen tilsvarende?

2% CashPoints på LowFare-billetter og 10% CashPoints på Flex-billetter
Den ekstra opptjeningen man har ved å bruke Norwegian Visa gjelder ikke på longhaul (eller domestic NO/SE).

Poengene er også av nettoprisen.
Eks. Eco til kr 4000 gir 60 DY-kroner,
Eco. Premium Flex til kr 14800 gir 1400 DYkroner


dvs t/r NY til ca. 4000 lapper i lavpris gir deg hele 80 cashpoints!! :colgate:
Husk at det er av netto billettpris, så ikke noe poeng å hente på avgifter og drivstofftillegg!
 
Back
Top