Hva synes du en flyreise bør koste Innenriks og Europa?

Re: Hva synes du en flyreise bør koste Innenriks og Europa?

Litt vanskelig å mene så mye om dette. Men jeg flyr veldig mye OSL - EVE. På den strekningen har jeg helt klare formeninger.
Tur retur må ikke overstige 1400,-. Da skal det være helt spesielle grunner til det. Har feriested i Vestfold, og fra TRF aksepterer jeg en høyere pris, da det er billigere og mye enklere enn å reise derfra enn OSL. Det samme ville gjaldt RYG hvis det fantes et tilbud.

Helst betaler jeg under 1000-lappen OSL-EVE t/r, følger med på kampanjer og booker et godt stykke frem i tid.

Når det gjelder lengre reiser så betaler jeg gladelig noen ekstra tusenlapper for direkteruter eller en fornuftig transfertid. Om to måneder reiser jeg til Asia med Lufthansa premium economy til 11 000,- t/r. Kunne fått samme turen med Emirates for under 5000,- på økonomi, men da med betydelig lengre reiserute.

Alt i alt som forbruker trives jeg veldig godt i et konkurranseutsatt marked. Pris er viktig, men er villig til å betale mer hvis jeg opplever at den økte komforten står i stil til prisen. Ofte er valget å betale nesten ingenting med economy, eller tre/firedoble prisen, for et produkt som ikke gir tre/fire ganger verdien. Da ender jeg som regel opp med å velge billigst mulig.

Hva er "forsvarlig" og "fornuftig"? Hvordan måles dette og er det slik at selskapene ikke driver "forsvarlig" og "fornuftig" idag? Ser de ordene er nevnt gjentatte ganger i argumentasjonen over.

Forsvarlig og fornuftig er krav som utarbeides eller vokser frem av et samarbeid eller samspill mellom bransjen, myndighetene (utøvende, lovgivende, dømmende) og vanlige folk, og som til sammen gir god nok sikkerhet, gode nok arbeidsvilkår og god nok beskyttelse av miljøet. Det er på denne måten kravene i samfunnet lages.

Ser vi på statistikker for Europa, kan det se ut som om sikkerhetshensyn er tilstrekkelig ivaretatt i dag, men mange mener at arbeidsvilkårene varierer for mye, noe som kan tilsi at man øker minimumskravene på en eller annen måte (oftere hvile, lenger hvile, mer forutsigbarhet, mer medvirkning og påvirkning, høyere startlønn osv.). Det vil i så fall øke gjennomsnittsprisen på flyreisen, færre vil ha råd til å reise og færre vil har jobb i flybransjen.

Setter man krav til minstepris i steden, vil de ansvarlige bruke den ektra inntekten på drive forsvarlig og hyggelig, mens de uansvarlige vil hente ut mer profitt. Da får vi enda større forskjeller og mer tilfeldigheter, og hvis man ikke passer på, vil det kunne skape uholdbare arbeidsforhold, dårligere sikkerhet og gi større skader på miljøet.

Jeg tror "forsvarlig" bør være basert på krav til flyselskapene som sikrer at flysikkerheten ivaretas på en god måte og at dette følges opp av relevante, kompetente myndigheter, men problemet er vel at hva dette innebærer vil være avhengig av hvem du spør (mange piloter her inne har vel f.eks. null tro på at luftfartsmyndighetene både her til lands og i resten av verden, kanskje bortsett fra USA, har peiling på hva de driver på med). Så dette tror jeg ikke vi får noe godt, objektivt svar på her inne.

Jeg har ikke oppfattet pilotene slik at de har "Null Tro" paa luftfartsmyndigehetene, slik jeg oppfatter pilotene er mer at myndighetskravene utgjoer et utgangspunkt for god sikkerhet, men at disse kravene ikke det endelige resultatet. (Selv om du har en utmerket grunnmur - egner den seg daarlig til aa bo i, det maa bygges et hus paa grunnmuren og slik er det ogsaa med sikkerhetsarbeide, man maa utvikle en sikkerhetskultur og operasjonellt regelverk paa grunnlag av myndighetenes krav/regler.

Det ser vi jo tydelig om vi ser paa ulykkene som burde ha vaert unngaatt, de faerreste av disse har brutt noen eller vaert i konflikt med myndighetenes krav.et godt eksempel er AS261 - som opererte 100% innenfor myndighetenes regelverk og kontrollmyndighet - det var de opersjonelle regelene og standardene som ikke var tilstrekkelig til aa fange opp all den informasjonen og varselsignalene om noe var galt (andre selskaper fanget opp dette og delte til og med informasjon om sine egen endringer i operasjonelle standarder).

At piloter (ikke bare her inne) foretrekker de Amerikanske Reglene fremfor de Europeiske har jo sammenheng med at i USA ble regleverket utviklet i samarbeid med Pilotene, men i Europa ble regelverket Forklart til Pilotene.

At en gruppe som i sitt daglige virker 100% er avhengig av samarbeide (piloter maa jobbe sammen i Cockpit, jobbe sammen med kabinen, jobbe sammen med Flygeledere) - saa alle deler av arbeids hverdagen staar samarbeide helt i sentrum, fortrekker et regelverk utviklet i samarbeid frem et som blir forklart er vel ikke saa rart - paa samme maate som du foretrekker aa forklare oss paa forumet fremfor aa samarbeide ;)

Jeg har ikke oppfattet pilotene slik at de har "Null Tro" paa luftfartsmyndigehetene, slik jeg oppfatter pilotene er mer at myndighetskravene utgjoer et utgangspunkt for god sikkerhet, men at disse kravene ikke det endelige resultatet. (Selv om du har en utmerket grunnmur - egner den seg daarlig til aa bo i, det maa bygges et hus paa grunnmuren og slik er det ogsaa med sikkerhetsarbeide, man maa utvikle en sikkerhetskultur og operasjonellt regelverk paa grunnlag av myndighetenes krav/regler.

Jeg har ikke tall på hvor mange her inne som har uttrykt særdeles stor mistro til både norske og europeiske luftfartsmyndigheter. Det er imidlertid ikke et stort poeng i akkurat denne tråden.

- paa samme maate som du foretrekker aa forklare oss paa forumet fremfor aa samarbeide ;)

? Hvilket samarbeid er det du savner? Jeg oppfattet det dithen at det var rom her for å forklare ting. Saken er vel den at du ikke er enig i mine vurderinger (eller vurderingene til en rekke anerkjente institusjoner som jeg også har fremlagt). Det får så være. Jeg legger frem argumenter, så får de som måtte være uenige med disse argumentene fremlegge sine argumenter. I en grad disse argumentene gir grunn til å revurdere mine egne virderinger så gjør jeg det. Her har jeg lagt frem mine tanker og vurderinger rundt prissetting av flyreiser.

Last edited:

Mener å ha lest engang at Thomas Cook (den gangen Mytravel) hadde regnet seg fram til at det kostet ca 50000 i timen å drifte en A330.

Her var alle kostnader med beregnet, lønn, drivstoff, vedlikehold, avgifter etc...

Det finnes vel slike tall for andre maskiner, så da er det vel enkel matte å finne ut av hva billettprisene bør koste...

Atle

Mener å ha lest engang at Thomas Cook (den gangen Mytravel) hadde regnet seg fram til at det kostet ca 50000 i timen å drifte en A330.

Her var alle kostnader med beregnet, lønn, drivstoff, vedlikehold, avgifter etc...

Det finnes vel slike tall for andre maskiner, så da er det vel enkel matte å finne ut av hva billettprisene bør koste...

Atle

Tja. Det er vel ikke så enkelt heller. Skal alle betale samme pris, skal inntekten per flygning i gjennomsnitt dekke alle kostnader, eller er det tilstrekkelig at man dekker de kostnadene som varierer med aktivitet + litt til for å øke dekningsbidraget (de faste kostnadene påløper jo uansett, så da er det kanskje bedre å få økt dekningsbidraget selv om flygningen ikke er "fullfinansiert")?

Mange priser som er publiserte vil ikke dekke alle relevante kostnader (dvs både de variable kostnadene og en "fornuftig" andel av de faste kostnadene), for flyselskapene vil heller fylle disse setene med noen som betaler en pris som i alle fall dekker de variable kostnadene. Det er en av årsakene til at vi ser priser som man ikke kan regne med dekker alle relevante kostnader om alle ombord betaler det samme.

Last edited:

Umulig å si et beløp på hvor mye en billett skal koste. Så svaret mitt må være at den skal koste det markedet er villig til å betale og la fri konkurranse sørge for at ingen blir for grådige. En flyreise og en flyreise er også to forskjellige ting. En Maserati skal koste mer enn en Mazda. Sånn skal det også være på flybilletter.

Så svaret mitt må være at den skal koste det markedet er villig til å betale og la fri konkurranse sørge for at ingen blir for grådige.

Helt enig i dette resonnementet.

Back