Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Re: Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Kanskje ikke så spesielle eller særlig imponerende for mere reisevante her inne, men tilbake i 1987 fløy jeg i Florida og mellom New York og Florida Boeing 727 og Lockheed L-1011 TriStar fra Eastern Air Lines.
Og selvsagt er jeg happy med å ha fått oppleve å fly med luftas flotteste tri-holer; DC-10 fra SAS. Riktig nok i den forferdelige Janne-dekoren, men uansett, den slapp vi jo å se innenfra:D

Gjorde jo akkurat det samme som deg. L-1011 TriStar fra Eastern(fra MCO) og SAS Dc-10 fra EWR-GEN i 28 FEB 1986, og jeg husker datoen så godt fordi det var den dagen Olof Palme ble drept.

TriStaren luktet forøvrig som et "gammelt gatekjøkken" og det var en herlg overgang å komme inn en fresh og fin DC10 fra Sas.

Uten tvil: Air France Concorde F-BVFC på Gardermoen lørdag 10. oktober 1998. Tur/retur Gardermoen (1,5t) for kr. 3500,-

Yepp, samme turen kommer høyt opp hos meg og.
Sammen med ballongtur over Luxor/ Nilen, Damaskus-Caracas i Iran Air 747-SP, Mashad-Tehran m Aria Air IL-62, Havanna-Nassau m Aerocaribbean IL-18, SVO-AYT m Aeroflot/ Donavia/ Atlant Souyz IL-86´s, Beijing-Pyongyang i TU-154B, Saha/ MEA 707 for å nevne noen. Kiev-sightseeing i en VIP Yak-40 var og spesielt.

Attachments

• ballong.jpg
    ballong.jpg
    66.8 KB · Views: 786
  • ball 2.jpg
    ball 2.jpg
    36.7 KB · Views: 783
  • ball 3.jpg
    ball 3.jpg
    35.3 KB · Views: 771

Constellation var produsert av Lockheed. Hvilket år var dette?

Det var 1964, og det var min første flytur. Syntes de andre flyene på JFK så mye finere ut ( 707 / DC8) enn den gamle maskinen vi ble sendt ut til. Veggene hadde kledning som så ut som boblejakke-stoff. Men ingen trange seter som idag.

3.plass: Mange turer med DC9-21, rått!
2.plass: Convair CV 440 i 1986, nostaligsk.
1.plass: British Airways Concorde,sinnsykt rått!

Det mest spesielle jeg har flydd, er en Dash 8-Q100 fra Olympic Air i 2009, fra Athen til Paros :D Paros er også den rareste flyplassen jeg har hvert på :p

Jag var med på den allra sista flygningen där SAS serverade mat & dryck inkluderat i biljettpriset i ekonomiklass inom Europa. Det var i slutet av October 2002, sista dagen på sommarprogrammet. Flygningen i fråga var det sista kvällsflygningen CPH-ARN, avgångstid 22.45 från CPH.

Litt kurisøst og se hva enkelte mener er kuriøse fly. Hadde ikke forventet å se A340 eller MD11 i denne tråden :p

Kan ikke se at jeg har fløyet noe veldig kuriøst men det som er kuriøst for min del er Northflyings flyvende pølse, en Fairchild Metro. Og andre plassen bør kanskje gå til et sjøfly som tok oss på sightseeing over Lofoten for 12 år siden.

Mest kuriøse er Balkan Air TU-154B med bare netting bagasje-hyller. Ble brukt som reserve fly tidlig 90 tall da en TU-154M var ute av drift. Det var hvitt men så ut som krokan-is grunnet lakkrust og det lukta fuel inni flyet og vinduene kunne man ikke se ut av etterhvert pga masse is på innsiden av ruta.. Utrivelig tur.

Hmm kuriøst og kuriøst. Piper Tomahawk kanskje? Bråk fra stempelmotoren er det iallefall. ^_^

Beech-18, med Harald Pettersen på Eggemoen på 70tallet!

Hmm, förmodligen Saab 105/SK60D (60155) ifrån Malmslätt och upp till Nyköping och tillbaka.

Aurigny air services Britten Norman BN-2A mkIII Trislander, JER-GER.
En flight jeg kommer til å huske en stund :)
Det kan jeg skjønne ja... ;);)

Har ikke opplevd så veldig mye spesielt egentlig.

Må være akro med Saab Safir og taktisk flygning Bell 412.
Ellers så er Twin Otter kuriost :p
Dakotaen har jeg også vært ombord i ;)

Teddy air fra fornebu til fagernes, turen gikk i en bn2 britten norman islander. Selvsagt på en windy day, glad jeg ikke plages med kvalme når det gynger:-)

Ellers er jo min favoritt dc9:)

Air Rarotonga

Embraer EMB110P1 Bandeirante

mellom Aitutaki og Rarotonga, Cook Øyene

Mindste flyet jeg har reist med ...

Last edited:

For meg som norsk er to av de mer kuriøse av nyere dato (som i "innenfor de siste tre ukene"): Hawaiian Airlines B717 og den mest kuriøse var Mokulele Flight Services (GO! Mokulele) med Cessna C208 HNL-MKK og tilbake. Staselig maskin man husker en stund! :)

Har også DC-8 med SK for maaaange år siden, men den husker jeg ganske lite av. Tror også jeg har vært borti DC-8 med United.

Likte å fly B772 med Vietnam Airlines på strekningen DAD-SGN i forrige uke. Turen tok jo ca. 1:15, flyet var ikke halvfullt en gang.

Hadde noe lignende med MH, går 11 fly mellom Kuching og Kuala Lumpur med MH, derav den ene er oppsatt med A330, men jeg flydde der med 772. STAPPFULLT. Og Kuching er ikke stor.. :wow:

Har egentlig ingen spesielle ting jeg kan skryte av, men synes selv det var meget stas og sitte foran i Navajoen på FL190 over Østfold i fjor, samt et drøss antall turer i Partenavia! :)

Back