Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Re: Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Når man tenker seg om har jeg noen andre litt spesielle turer også, for meg i hvertfall. MD 80 farewell flight fra OSL via ARN til CPH var artig. Tok en lang vei fra Arlanda med low pass over Stavanger blant annet. En annen artig tilgjengelig rute fortsatt(?) Er vel Air Norway OSL til Ålborg, eldre propellfly med 1 pluss 1 seter ombord. Glem sidemannen, her har du både vindu og midtgang for deg selv! ;) Husker en stor kaffekanne ble sendt rundt i kabinen, men det kuleste av alt, åpen cockpit. Sitter man på de første radene ser man godt framover! :) Ellers for meg var det minneverdig å fly helikopter over Rio de Janeiro og Niagara Falls, som pax altså!
Men altså, flyr Air Norway ennå, så er det en grei annerledes flytur lett tilgjengelig fra OSL.

Last edited:

Er Tupolev 254 til Air Koryo kuriost nok? Flyet stupa plutselig ned i mørket til Pyongyang. Var knapt noe lys.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Egentlig en merkelig overskrift på tråden, kuriøs betyr opprinnelig nysgjerrig eller vitebegjerlig. Moderne mening er pussig eller merkelig. Men i godviljens ånd får vi ta det som spesiell, minneverdig, rar eller overraskende.

Hyggelig at du legger godvilja til [emoji1303] Her er den opprinnelige tanken bak tråden:

Agurktida er over oss, og det bør merkes her på forumet også:) Derfor spør jeg dere:
Hva er det mest kuriøse eller spesielle flyet dere har fløyet? Som gjør at dere tenker tilbake å sier til dere selv: "Stilig at jeg fikk oppleve det!" Eneste kriterium her er at dere har fløyet med flyet, enten som passasjer eller crew.

Selv vil jeg trekke fram en tur med Boeing 720 fra Kenya Airways i 1990. En skjeldent klenodium det er gøy å ha fått med seg.

Keep'em coming! Utrolig spennende historier.

Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

I kommersiell rute må det være Beechcraft 1900D VLC-LIS operated by PGA Express for Portugalia på vegne av TAP. Fikk øreplugger og matpakke utlevert ved avgang. Samt OSL-VDB med DO-228 med både Guard Air og Arctic Air.
Samt en privattur med Cessna 152, inkludert noen minutter bak spakene og heliskiing i Whistler med Bell 20x "Huey" (?)

Er Tupolev 254 til Air Koryo kuriost nok?

I høyeste grad, den er det ingen andre her som noengang har fløyet! Men TU-204 er helt innafor den også ;) Forøvrig har du veldig rett mht mørket i Nord-Korea, definitivt den mørkeste million-hovedstaden i verden.

I høyeste grad, den er det ingen andre her som noengang har fløyet! Men TU-204 er helt innafor den også ;) Forøvrig har du veldig rett mht mørket i Nord-Korea, definitivt den mørkeste million-hovedstaden i verden.

Ser man det ja hehe. Tregeste innsjekkinskø noensinne jeg har sett - alt var jo manuelt opp mot lister etc. Tror ikke Air China på handling var helt happy med å håndtere det.

Tror det må være Embraer 120 fra Air Moldova mellom VIE og KIV i 2007 og Saab 2000 fra Carpatair mellom BUD og KIV i 2008.

Tja, ikker sikker på hva som er det mest kuriøse...:angry:

Var pax på en Turbo Mallard for 32 år siden, som også nevnt ovenfor.
Klapret i et helikopter fra en flyplass til en annen over New York 37 år siden.
Må vel tenke grundig for å ha noe å stille opp med her i gården.
Husker en gang i Bush Alaska, jeg var nyforelsket og damen var i Anchorage, som var storbyen. Jeg var langt ute på landet i Bethel, eskimoby.
Måtte en tur til byen for man var ung og kjærlighetssyk.
Dette var på kvelden i Januar 1984.
Lite flytrafikk for å si det mildt.
Så en cargo DC-6 i mørket og i snøføyken ute på rampen. Ruslet over og spurte skipperen om jeg kunne få en tur til storbyen?
Greit nok det, men måtte være med å losse og laste flyet før man kom seg avgårde.
Var jo kåt så man kjørte traller og losset og lastet sammen med skipper, styrmann og F/E i mørket og etter en time ble det avgang med klapp sete i cockpiten. Fikk brief på tennings scopet av F/E og imponert av alt som foregakk
Der fremme. Fløy C-207 i bushen på den tiden så et klappsete på DC-6 var fine greier. Etter ankomst i ANC ble det damebesøk og da gikk alt i fin gjenge.
Flyselskapet het Northern Air Cargo og skipperen het Kim Goodman husker jeg.
Fine folk der ombord hele gjengen.
Jeg ble gift med dem damen, hun var flygerske og var vel importert over hvor mye jeg jobbet for å komme på besøk.
Gode tider, akkja.

Hvis det ikke var Tu-154, da ... ;)

Hvis du refererer til Hyperns Nord-Korea tur så er det nok sannsynligvis TU-204. Air Koryo har kun fløyet TU-204 og AN-148 utasjærs siden de sluttet med IL-62 på internasjonale ruter rundt 2010. Enda lenger siden de brukte TU-154.

Hvis du refererer til Hyperns Nord-Korea tur så er det nok sannsynligvis TU-204. Air Koryo har kun fløyet TU-204 og AN-148 utasjærs siden de sluttet med IL-62 på internasjonale ruter rundt 2010. Enda lenger siden de brukte TU-154.

Var i høyeste grad en 204 ja - minner vel litt om en 757? De er nye fra 2007 faktisk.

Var i høyeste grad en 204 ja - minner vel litt om en 757? De er nye fra 2007 faktisk.

Jepp, klin lik 757 i utseende, både inni og utenpå. De har to stykker, en -100 og en -300. Det eneste de (JS) har som er nyere er AN-148.

Atlantique :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nr. 1: En sandblåst Egyptair B737-200 fra Abu Simbel til Aswan. ca. 1990. Sandstorm, folk kastet opp & betong-rullebane i så dårlig tilstand at det er utrolig understellet tålte det.

Nr 2: Mange turer med Caravelle på 1970 og -80 tallet, der jeg en gang som 12-åring satt på fanget til flygeren og fikk lov til å sette ny kurs på autopilot'en slik at flyet svingte. Uforglemmelig.

For øvrig TU154 og TU134 med Aeroflot, Pan Am & Tower Air 747-200, Fairchild Merlin IIIB overvåkingsfly.

Last edited:

Mest kuriøse fly jeg har flydd (ja faktisk flydd som i flydd) er utvilsomt SU-27.

Den turen vil vi høre mere om!

Brukte vel omlag like mye drivstoff på en flight som en liten familiebil på et år.

Take-off og landing på Zhukovsky Air Base utenfor Moskva.

Etter grundig medisinsk og sikkerhetsmessig sjekk, ble det flight brief i operasjonsrommet.

Hadde med en halvflaske Smirnoff på innerlomma som jeg dro frem da vi skulle klatre stigen og bød main pilot på en tår. Han takket febrilsk nei, hvorpå jeg gølva halve flaska med sjokk i blikkene til alle rundt. Så holdt jeg fram flaska og forklarte voda voda njet vodka:-)

Da begynte selv sure russere å smile!

Det gjorde ikke babushka lege når jeg som mann krysset av på gravid på helsesjekken. Det var visst ikke morsomt.

Doble fustasjopphhengningsforkoblere aka potter som man nesten kunne stå oppreist i. Hangar for F-16?

Fikk beskjed om at det eneste jeg ikke skulle røre var den røde knappen.... Det hadde jeg jo ikke tenkt på...

30 minutter med alt tenkelig, rolls så nær bakken og jeg så de lokale i øya. Loopsvarianter, flyby nær tårnet før vi gikk inn for landing, hvor det ble max venstresving så jeg trodde ryggen skulle brekke. G drakt, hjelm etc. Det morsomme med g drakten var at den reagerte lynraskt og jeg kjente trykket i drakten på den minste berøring på stikka, og når jeg ble advart på øret om bevegelser så hadde drakten allerede sagt i fra.

Utskriften viser 7,5 G. Temmelig røft. Kjørte en del bob før og det var som a walk in the park i forhold.

Birdtail var vel det kuleste. Vinket til høytflygende fugler da vi lå nær vektløse vertikalt helt stille, før det bare var å røske i spaken, 180 grader ned og absolutt full gass og se bakken komme mot deg for å spise deg, før man flater ut så nær bakken at folk som måtte ha forvillet seg hit måtte holde på hatten. Kunne ikke bryte muren så nær bakken og folk, men det var nær opptil.

Flott setup på 2 seters flyene hvor jeg sitter bak og øverst, og når jeg overtar flyet virker det som du flyr helt alene. I motsetning til feks 2 seters F-16 og andre.

Vi var desarmert, ellers hadde det vel blitt både fyverkeri og internasjonal krise. Det mest ekstreme jeg kunne prøvd var vel å kopiere Matias Rust.

Last edited:

Du dæven! Vær så snill og skriv en trip-report fra den turen! Forhåndsnomineres til årets rapport! Mye annet gromt man kan få seg en tur i, Spitfire, Mustang, B29 osv., men SU-27; ai ai ai...

Tror nok at drivstofforbruket var mer på høyde med hele borettslagets garasje i ett år snarere enn bare en liten familiebil. 2x27000 pund med etterbrenner blir nok et par hakk over 0,5 på mila. Aks på take-off må jo ha dratt skinnet av selv en Tesla. Og 7,5G er heftig. Hvor fort fløy dere? Og hvor lang tid i forveien måtte du være på Zhukovski for å få unnagjort legesjekker, briefinger på fly og utstyr osv? Fikk du testet den berømte Cobra-manøvren også?

Du dæven! Vær så snill og skriv en trip-report fra den turen! Forhåndsnomineres til årets rapport! Mye annet gromt man kan få seg en tur i, Spitfire, Mustang, B29 osv., men SU-27; ai ai ai...

Tror nok at drivstofforbruket var mer på høyde med hele borettslagets garasje i ett år snarere enn bare en liten familiebil. 2x27000 pund med etterbrenner blir nok et par hakk over 0,5 på mila. Aks på take-off må jo ha dratt skinnet av selv en Tesla. Og 7,5G er heftig. Hvor fort fløy dere? Og hvor lang tid i forveien måtte du være på Zhukovski for å få unnagjort legesjekker, briefinger på fly og utstyr osv? Fikk du testet den berømte Cobra-manøvren også?

Nærmer seg en mannsalder siden da:-) Første norske, og en av de første vestlige i flyet.

Brøt ikke lydmuren men ikke langt i fra. Flyene settes opp forskjellig for maks hastighet og akrobatflygning. De er laget i en del versjoner. Kobraen krever ekstra mye av flyet, så vi var ikke satt opp for den men gjorde alt annet. Var ikke lenger etter takeoff i full aks rett over bakken før jeg hørte på intercom- "are you ready to play", han forutså svaret så før jeg rakk si noe var vi igang med rolls.

Tok vel ca 2-3 t fra curbside til takeoff. Omtrent som OSL på en vinterdag!

Kreftene var så sterke at det var umulig å holde oppe et lite digitalkamera med to hender i enkelte manøvre.

Back