Re: Hva skjer nå? Har vi sett dette før? Hva nå?
... Og vi andre blir jo ikke mindre spente etter Savipix' og Farmers kommentarer. Uten at du trenger å røpe reiseruten, hva er egentlig formålet med turen?
Bah! Kom borti feil tast og hele innlegget ble slettet!
Jeg har en del jobb-oppdrag for kunder som har blitt skubbet og skubbet utover vinteren og våren, og nå for å ta en storreingjøring på utenlandsjobber jeghar liggende så ble det til at jeg droppet mye reking frem og tilbake og kombinerte ting i en jordenrundt-billett (RTW).
Som andre har påpekt er jeg ganske begavet md å lage disse passe komplisert og å havne i problemer med de samme billettene. Det er julen 2006 i Portland hvor SAS fant ut at eticket av RTW med over 20 segment hvirkelig ødela alt. Alt noen halvveis skrev den om til papir-billett hjalp ingen. Denne turen endte i en klekkelig kompensasjon fra SAS.
Vi har og oppdaget en haug problemer mellom SQ sine datamasiner og min TA sin verden som gjør at når jeg endrer ting i feil rekkefølge så kan vi få billetter til å rakne på kommando. Dette gjelder RTW-billetter og helt vanlige SQ-billetter.
Og så har det nå blitt en del viderverdigheter av personlig påfunn også... så nå er jeg altså løs igjen. Nok en fin billett og så får vi se hvor vi ender opp.
Så langt er det ned hit til Nairobi hvor turen går fordi jeg har fingrene i IT-arbeidet rundt Haydom Lutheran Hospital (
http://www.haydom.no), hvor jeg har vært innvolvert siden 2002. Det begynte med å hjelpe med installasjon av gmmelt donert utstyr fra Telenor, og siden med annet innsamlet utstyr fra mine knuder, til gjorårets modernisering, hvor jeg har donert jern for en verdi av 200k snart for å få ting på stell på haugen der.
Sykehuset er en kombinert greie med typism norsk misjon fra BizFlyer sine trakter, og et sykehus som er et av de større i landet her etter hvert. Jeg gjorde en presentasjon av hva vi har gjort her nede, og for å sammenligne med Haukeland Sykehus i Bergen så har vi like mange senger, vi har 13% av de ansatte og vi har ca 0,7% av driftsbudsjettet. Med andre ord en utfordring.
Og når ting blir så stort så må de faktisk trø til med såkallt "IKT" her nede, og da må de faktisk ha en skikkelig teknisk ramme rundt det hele, og her har jeg vært litt arkitekt, og sammtidig fårr my god drahjelp på områder jeg ikke er flink på, som i dag gjør at vi har et sykehus i bushen som er knyttet opp mot omverdenen via satelitt, hvor brukerne etter hvert er vant med email "bare funker" mot omverdenen, at tilreisende kan ha venner hjemmefra på MSN på maskinen sin på jobben her, etc.
Det jeg er her nede for nå er å hjelpe to prosjekter som er satt i gang for å implementere en ERP-applikasjon og en FN-sponset appliasjon for å drive et sykehus, samt å gjøre en del hands on arbeide som må gjøres her mens jeg er her, og ta tak i slike ting som redundans og slikt.
Men tilbake til saken: flynerding.
21JUN08, LX283, ZRH-NBO
Jeg fløy i dag nedover med SwissAir fra Zurich til Nairobi, med en A332 og det var en grei nok tur. Det var gamle biz-seter a la SQ sine regional-seter og det blir litt i trangeste laget i 8 timer for en med min kroppsbygning.
Takket være godt med arbiede de siste ukene så følger denne turen samme mønster som de to forrige segmentene, jeg sov mye.
For å ta det hele fra starten av. Jeg overnattet på Best Western i Glattbrugg utenfor flyplassen i Zurich, og hotellet var en grei liten familie-affære og jeg sov godt, hoppet over frokost og tok flybussen til flyplassen ca 07:00:01 (det skal være presist i Sveits).
Turen bort tok 5 minutter, det var ingen trafikk i skrankene og innsjekk (trengte bare boardingpass, baggasjen var videresejekket fra i går) tok 2 minutter og det var ingen kø i den dedikerte F/biz-passkontrollen og vips var jeg rett i loungen på knappe 14-15 minutter fra jeg gikk ut av resepsjonen i hotellet. Ikke ille. I Zuric har de bra kontroll på at alt av pass-kontroll, innsjekk, og køer har en egen biz/F-side, det kan jeg like.
I loungen lærte jeg noe nytt: jeg kan som *G bruke Senator-loungene til LH/Swiss? Tommy, stemmer dette over alt? Jeg har noen bilder fra loungen som jeg skal finne i morgen, men det var en helt ny lounge (den var ikke åpneti vinter når jeg hadde problemer i Zurich med min forrige SQ-billett), og den var både stille, stilig og hadde en helt OK frokost. Ikke bare det, men den hadde godt med sitteplass, gode arbeidsplasser og alt så omtrent moteriktig fænsi ut også.
Fra loungen var det 50 meter å gå, to lange rulletrapper ned, et tog over til E-terminlen og opp to lange rulletrapper og igjennom en sikkerhetskontroll (med egen F/biz-kø så dette tok 2-3 mins), og alt var unna på 10 minutter. Ved gaten var det bare å spassere rett ombord og jeg så det var fly fra både AA, TG og SQ som var klar til avgang der, men nå skulle jeg altså få prøvd min første langtur med SwissAir.
Airbus'en var i 2-2-2-konfig fremme og hadde bare business class og de uvaskede massene bakover. Setene var ganske smale for å være biz-seter, og ganske slitne, men OK nok. Etter en riktig så humpete avgang så ble det fort en rudnt med drikkeog snacks, etterfulgt av selve maten. Det var valg mellom en terrin av ymse nam med artrisjokk-hjerter og en anonym salat til forrett, og så valg mellom 4 hovedretter (jeg valgte en helt OK biff med grønt av ymse slag), etterfult av valg mellom to desseter og ost, frukt, kake, og te/kaffi og nogo attåt. Hele måltidet var velpløyd med et godt utvalg av 2-3 hvite vinter og 4 røde.
Swiss gjorde et hederlig forsøk på å få et måltid til å blien interkontinental affære. SAS har enda rekorden med å på CPH-SEA ikke får gjort unna middag før man passerer Søndre Strømfjord, eller Kangurunoelaq som det heter på etnisk nå om dagen, men vi rakk å komme over fastland i Egypt før det begynte å bli ferdig.
IFE testet jeg ikke, jeg bare skrudde på iPoden min og valgte å komme meg ajour med noen avhandlinger fra Herreavdelingen jeg har gått glipp av de siste ukene, ispedd noe mysing i aviser og noe snorking fra tid til annen.
Og etter å ha vært i fred i tre timer kommer man og skal på nytt pløye kabinen med mat. Nå var det "en liten snack", som ble til et bra stykke quiche (hva er det på norsk?), et sandwich med laks eller kalkun og is fra Haagen Daaz. Alt med mer vin, mer te med nogo attåt, og ikke jaggu ble det ikke en runde til.
Sånn alt i alt er jeg ganske imponert over Swiss sin service. Alt virker som det er gjort skikkelig, det er faktisk god mat og det var et veldig trivelig mannskap.
Vel nede etter en ganske uryddig landing i Nairobi (de kommer bare i denne varianten) så var det den samme vanlige kappgangen til immigrasjonen og visa-skranken. Her tar det fort 5 min pr pax, de har to som sitter der og tanke på at en halv luftbuss skal igjennom der så er det bare å løpe. Etter noe kranlging på om jeg skulle ha transit-visa eller ei ble det klistret en ny og fancy lapp i passet mitt og jeg har nå noen dager på å komme meg ut av landet og videre.
Baggasjen var akkurat der den skulle vært og rett igjennom tollen bar det og så var det å finne en sjåfør fra Holiday Inn. Det var ikke vanskelig men hele operasjonen var bare en kjapp front for å putte meg i en shabby taxi og be hotellet betale, og det var akkruat dette jeg ba hotellet unngå. Denne bilen hadde aldri passert en EU-kontroll. Ikke i år, ikke for 10 år siden og ikke når jeg var liten. Etter en mer eller mindre skremmende biltur inn hit så har jeg stort sett gjort ingenting og spist kvelds, og nå skal det soves.
-A