• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva skjer med vakuum suget på Toalettet ?

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Hva skjer med vakuum suget på Toalettet ?

Opplevde i dag at vakuum var borte på en 737-800 - først de bakerste i flyet og deretter det ene foran i flyet på veg fra PMI til OSL.

Det virket som de hadde samme problem når de landet på PMI og trodde etterhvert at alt var OK og lettet på veg mot OSL, men ei alle toaer ble steng og kaptein ba om landing på ORLY i Paris for å fikse dette - etter tømming virket alt ok - men det tok 90 minutter fordi at alle som skulle på toa måtte gjøre dette før avreise :)

Så spørsmålet er todelt !

1. Det finnes vel fyllingsgrad og tømmegrad som vises i Cockpit før avganger ??
2. Stopper vakuumet å trekke ned når det er fult i tankene ??

Bare nyskjerrig fordi jeg reiser en del og er spesiell interessert i flyverden :)

Jan
 
Re: Hva skjer med vakuum suget på Toalettet ?

Så spørsmålet er todelt !

1. Det finnes vel fyllingsgrad og tømmegrad som vises i Cockpit før avganger ??
2. Stopper vakuumet å trekke ned når det er fult i tankene ??
Jan
1. Indikator for tanknivå finnes på panel i bakre galleyområde.
2. Ja.

Over en viss flyhøyde brukes kun trykkforskjellen mellom kabin og utsiden til å skylle ned (differensialtrykk). Under dette (og på bakken) brukes vakuumpumpa. Den starter automatisk for å holde et visst undertrykk i tanken.
Så hvordan det henger sammen i "ditt" tilfelle er ikke godt å si. Det kan jo være at "full-sensoren" som inhiberer operasjon av systemet har jukset. Uten at jeg vet noe om det, selvfølgelig.
 
Back
Top