Hva skjer med SAS

Har ikke hatt noen negative opplevelser med SAS i år (6 flighter) med et lite unntak, en gretten mannlig dansk FA som ikke kunne vise normal folkeskikk på McDonalds Narita.
Interiør og setene på 737 og 340 har vert i helt ok stand.
Når det gjelder service så er den moderat, ikke for mye, ikke for lite.
Skal ikke være for god service heller, ifølge kommentarene i den Blue1 trip-report :D

Stakkars SAS (oppriktig). Jeg flyr mye (over 100 leg med SAS) pr år og mange med Norwegian. Ofte fly som går 07.00 og før. Alltid på Go. Nå har jeg begynt å sette pris på Norwegians fred og ro - og en liten blund - på disse flyvningene, og irritere meg over gnålet om kaffe, kjøpe fra menyen osv hos SAS. Godt ment fra SAS selvsagt, men virker kanskje mot sin hensikt. Hvertfall hos meg.

Bare et lite "stikk" til dem som nevner grinete PAX: min erfaring på innsjekk er at det går 5 "klovner" (i positiv betydning, folk som får frem smilet) for hver "grinebiter". Så har du alle de "normale" i tillegg...

... hva som skjer på flyet kan jeg derimot ikke si så mye om, men erfarer at crew stort sett er flinke til å stå og si "hei" de gangene jeg selv er tilstede ved flydøra...

Forsøkte meg på SK995 her om dagen til PEK. Jeg må bare understreke at jeg ikke liker slik overdreven høflighet og oppmerksomhet. Jeg liker å bli latt ifred mest mulig noe som jeg som oftest må opplyse crewet om(dvs jeg vil ikke ha mat ombord). Helt ok crew i biz på denne turen som lot meg ifred. De ga meg 2 pils og litt peanuts og det var det jeg trengte før jeg våknet i PEK.
Etter mest Finnair og Aeroflot østover til kina i det siste var det artig med SAS igjen. Nå klarer de andre også fint å bare la meg være ifred og således bedømmer jeg vel kanskje crew etc litt anderledes:-)

Kom plutselig på at jeg hadde glemt å ta med noe positivt om SAS i kommentarene mine. Jeg var som sagt i California forrige måned og fløy OSL-CPH-SFO-CPH-OSL. Det ene strekket har jeg fortalt om, og det vil jeg helst glemme. Nesten litt Faulty Tower, men på CPH-SFO var det motsatt, og med et meget bra og hyggelig crew, som var svært service minded.

Etter middagen fikk vi jo som vanlig kaffe, og min kone kommenterte da at koppene var stilige og at hun kunne gjerne tenke seg slike. Da sa jeg hvorfor ikke spørre om å få et sett, man jo ikke får noe værre svar enn nei. Hun trodde ikke helt på meg, men bestemte seg likevel for å gjøre det, med resultatet at FA kom med 2 rene sett, pent pakket inn i papir, da "man jo måtte ha rene sett"! Kudos og svært hyggelig.

SK har derfor mye goodwill fra meg og min kone fremover, til tross for at det ikke er helt perfekt til tider. Kan tilgi mye da, og jeg rekvalifiserer nok til EBG igjen tror jeg.

Etter å ha rundet 50 legs innenriks iår, må jeg vel strengt tatt påstå at SAS ikke er så fælt. Finnes bra folk og dårlige folk, gode dager og kjipe dager. Og det tror jeg gjennomsyrer sas også ;)

Ellers føler jeg det er litt syting i den tråden her, men det er vel kanskje poenget også?

Etter middagen fikk vi jo som vanlig kaffe, og min kone kommenterte da at koppene var stilige og at hun kunne gjerne tenke seg slike. Da sa jeg hvorfor ikke spørre om å få et sett, man jo ikke får noe værre svar enn nei. Hun trodde ikke helt på meg, men bestemte seg likevel for å gjøre det, med resultatet at FA kom med 2 rene sett, pent pakket inn i papir, da "man jo måtte ha rene sett"! Kudos og svært hyggelig.

SK har derfor mye goodwill fra meg og min kone fremover, til tross for at det ikke er helt perfekt til tider. Kan tilgi mye da, og jeg rekvalifiserer nok til EBG igjen tror jeg.

Herlig, det skal ikke så mye til, så har man "kjøpt" seg venner for livet. Koppene koster ikke all verden og dere er strålende fornøyd, garantert vel anvendte penger!

Stort sett bare positive erfaringer her. Eneste jeg kan "klage" på må være den ene flyvertinnen som stønnet da jeg ba om Cola i stedet for alkohol på sk907 i vår.
(Oppgradert til C via OT)

Fra å være en typisk fritidskunde som reiste 50/50 med SAS/Norwegian innenriks har jeg gått over til å reise nesten utelukkende med SAS. Hvorfor? Fordi jeg har fått barn, da merker du voldsom serviceforskjell på de to selskapene. Det påvirker selvsagt også reisemønsteret mitt uten barn.

Fra å være en typisk fritidskunde som reiste 50/50 med SAS/Norwegian innenriks har jeg gått over til å reise nesten utelukkende med SAS. Hvorfor? Fordi jeg har fått barn, da merker du voldsom serviceforskjell på de to selskapene. Det påvirker selvsagt også reisemønsteret mitt uten barn.

Betjent check in er genialt når familien er på tur:)

Jeg fløy nettopp OSL-ARN-OSL med SK i GO, og har egentlig ikke noe å utsette på det.

OSL-ARN, var avgangen kl 10:50 til ARN, fikk kjøpt vertsgaven i taxfree'n og satte meg i gullkantina. Hadde med to gjester, så jeg kjøpte inn den ene med poeng. Litt synd jeg bare kan ha med en gjest, men ellers greit. Ombord ble jeg møtt med et et smil og "velkommen". Jeg satt som vanlig på nødutgangraden (R11 i B73G). Betjeningen hadde stort sett bra humør og spurte høflig om jeg ville ha noe servering. Jeg reiste bare med håndbagasje, men mine to medreisende fikk priority tag (selv om jeg hadde sjekket inn på app, fikk jeg tatt dem med på gull-innsjekken, deretter fast track) på sine kofferter og de kom først på båndet.

ARN-OSL på søndag var også greit. Synes at dog at ARN er litt krokete å finne frem på, ikke like enkel som OSL. Anyways, ble et par timer i kantina frem til boarding 19:30. Under boarding ble jeg stoppet av dragen, siden de bare boardet rad 20 og bakover, men jeg trengte bare å trekke frem gullkortet, så var det greit. Også denne gangen satt jeg på A på nødutgangrad. Betjeningen hadde godt humør og ønsket meg velkommen på vanlig måte. Dette er ikke SAS sin skyld, men det ble litt dårlig stemning da en i overkant sur og gretten nordmann da han satt seg (på C) begynte å kjefte på svensken i B-setet fordi han hadde "okkupert armlenet". Hvorpå svensken til slutt bare mumlet "idiot", hvilket ble besvart med "jævla svenske" eller noe liknende. Ikke rart det blir krig...

Jeg foretrekker også SAS vs. Norwegian når jeg reiser med barn. Ikke det at jeg synes DY gjøre så mye feil, men mer at jeg synes SAS' kabinbesetning - særlig de mer erfarne - gjør veldig mye riktig overfor barn. Barnebilletter for EB-poeng på innenriks er også gull, og veier delvis opp for at SAS er dyrere i pris enn DY.

Nå skal det sies at det er mitt inntrykk at Norwegian har langt flere småbarn ombord enn SAS, så kanskje det gjør det lettere for SAS' kabinbesetning å gi litt ekstra oppmerksomhet...?

Betjent check in er genialt når familien er på tur:)

Nå har jeg tilgode å slepe med meg spedbarn på tur, men lånefireåringen har vært med på tur et par ganger og jeg skjønner ikke helt poenget med at det skal være så mye bedre med betjent check-in??

Nå har jeg tilgode å slepe med meg spedbarn på tur, men lånefireåringen har vært med på tur et par ganger og jeg skjønner ikke helt poenget med at det skal være så mye bedre med betjent check-in??
Er nok sikkert enklere å "gjete"/passe på smårollingene mens vedkommende i skranken ordner detaljene enn gjøre begge deler selv samtidig. Men vi foretrekker fremdeles at folk benytter selvbetjentløsningene så langt det lar seg gjøre... (Det blir stort sett mindre kø på den måten ;))

Er nok sikkert enklere å "gjete"/passe på smårollingene mens vedkommende i skranken ordner detaljene enn gjøre begge deler selv samtidig. Men vi foretrekker fremdeles at folk benytter selvbetjentløsningene så langt det lar seg gjøre... (Det blir stort sett mindre kø på den måten ;))

Reiser også ofte på ulike PNR, med prampack, et par store kofferter og kanskje et bilsete eller trille til gatecheck. Da er et fint å gå til skranke uten kø. Veldig nostalgisk også. Veldig viktig fortrinn for SAS.

Alenereiser sjekkes inn for på App på flytoget, og rett til gate:)

Svært enig!

Selv i denne digitale hverdag med app`s, self service etc så bruker jeg i 99% av tilfellene å sjekke inn i en betjent skranke!

Synes det er hyggelig med en prat, få personlig service og et smil med på veien. Den dagen automaten smiler og ønsker en god dag, så kanskje jeg vil bruke den. :)

Kim

Back