Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

Erfaringen var at selv TSA syntes Bambuspinnene til kona var ok, de har før reagert på diverse metallpinner. Koster ikke allverdens og er grei forsikring for å slippe å stå å krangle.

Tro kan man gjøre i kirken. Har du noe konkret siden du tar opp akkurat dette?
Har observert slike tilfeller.
Har ingen vitenskapelig dokumentasjon på antallet.
På Island har de etter hva jeg hørte en stor gjennomsiktig hylse hvor alle beslaglagte sakser ligger, en mengde av disse hadde kortere egg enn 5 cm.
Vedkommende som fortalte dette var overrasket når jeg poengterte at en saks med egg opptil 5 cm er lov mens barberblad som er 4 cm er forbudt..

Noen som vet om man kan ha med multimeter ( måler strøm) i håndbagasjen?

Last edited:
Jeg har selv, mange gange, hatt 2x 15cm knekklys med i sekken min.
Ingen har spurgt til de.. de ønsker dog alti at sjekke saksen i mitt multitool :rolleyes:

Re: Håndbagasje: Hva kan jeg ta med og hvordan?

Sikkerhetsfyrstikker er det man i praksis i Norge omtaler som "vanlige fyrstikker". Såkalte sikkerhetsfyrstikker kan kun antennes når de rives mot riveplaten på siden av fyrstikkesken og det er såvidt jeg vet kun denne typen som er tillatt solgt i Norge. Den andre typen, som naturlig nok er mer brannfarlig, kan antennes ved å rive de mot så godt som enhver overflate med litt friksjon.

Ekstra oppladbart batteri i håndbagasjen, et problem?

Har fått meg et ekstra oppladbart batteri til kamera som jeg bruker ha med meg da batteriet sier takk for seg etter knapt 500 bilder. Er det noe problem å ha dette i håndbagasje ved reise til, i og fra USA?

Re: Ekstra oppladbart batteri i håndbagasjen, et problem?

Har fått meg et ekstra oppladbart batteri til kamera som jeg bruker ha med meg da batteriet sier takk for seg etter knapt 500 bilder. Er det noe problem å ha dette i håndbagasje ved reise til, i og fra USA?

Det går fint.

Du kan ha med så mange litiumbatterier du vil så lenge de er i håndbaggasje og ikke over 100w/time. Husk at de skal ligge i eske eller så skal polene beskyttes med tape eller liknende. Du kan sende litiumbatterier i innsjekket baggasje, men da kun dersom de er installert i en annen enhet (f.eks mobiltelefon).

Fin link med forklaring: http://www.faa.gov/about/office_org...edia/faa_airline_passengers_and_batteries.pdf

Takk, ser at de må være "When protected from damage and short circuit". Tro om det holder å legge batteriet i laderen da?

Noen som vet om det går greitt og ta med ett ølkrus størrelse 1 liter i håndbagasjen???
Det er tomt selvfølgelig.

Var på oktoberfest i helga. Og tok ikke sjansen på og ta det med på flyet i går. Flasker går jo ikke gjennom sikkerhetskontrollen. Derfor jeg lurer på det.

Noen som vet om det går greitt og ta med ett ølkrus størrelse 1 liter i håndbagasjen???
Det er tomt selvfølgelig.

Var på oktoberfest i helga. Og tok ikke sjansen på og ta det med på flyet i går. Flasker går jo ikke gjennom sikkerhetskontrollen. Derfor jeg lurer på det.
Både flasker (tomme) og ølkrus (tomme) går fint

Noen som vet om man kan ha med multimeter ( måler strøm) i håndbagasjen?

Selve multimeteret går nok fint. Men du bør tenke gjennom probene, de bør nok muligens gå i innsjekket bagasje. Og det ødelegger kanskje litt av planen.

Takk, ser at de må være "When protected from damage and short circuit". Tro om det holder å legge batteriet i laderen da?

Jepp det holder. Jeg har reist med mye batterier og har opplevd kun en gang at de har reagert, da kom det en liten tapebit på batteriet og "god tur!" ;) Grunnen til at jeg ble stoppet i første omgang var at jeg hadde med meg mange batterier og dette var fra Asia.

Selve multimeteret går nok fint. Men du bør tenke gjennom probene, de bør nok muligens gå i innsjekket bagasje. Og det ødelegger kanskje litt av planen.

Multimeter går fint, inkludert probene. Har selv reist med dette! Da lå den riktignok i original eske. Lite søk online viser også at det ikke er noe problem.

Ok da vet jeg det. Men har da blitt fratatt 0,5 l brusflaske jeg hadde i sekken. Den var nesten tom og er ett par år siden nå.

Holder ikke at den er nesten tom. Er den helt tom så får du den også med deg ;)

Hvor mange AA/AAA batterier?

Jeg har fått forespørsel om å ta med meg et stort kvantum av AA/AAA batterier som håndbagasje, hvor mye kan man ta med uten å risikere å bli stoppet?

Re: Hvor mange AA/AAA batterier?

Jeg har fått forespørsel om å ta med meg et stort kvantum av AA/AAA batterier som håndbagasje, hvor mye kan man ta med uten å risikere å bli stoppet?

Det er ikke noe problem å ha meg seg batteri gjennom sikkerhetskontrollen, men skal du som du sier ha med deg et stort kvantum, så kan du regne med å bli stoppet. Men du vil selvfølgelig få det med videre etter en kontroll av håndbagasjen.

Back