Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

Re: Signalkanon (til pynt) lov i bagasje?

Vurderer å kjøpe en signalkanon (til pynt) og ha den med hjem fra Hong Kong. Må jeg ta noen spesielle forhåndsregler? Flyr med SAS hele veien.

Tenkte å sende basen som 1 kolli og røret som et annet kolli (pga vekt).

Noen som har noen tips eller erfaringer?

Om den ikke koster mer enn at du kan kaste den på flyplassen så gå igang å kjøp. Sjekk med security(innsjekk) om ok når du kommer ned
Vi hadde nettopp en koffert som ble stående i 1 måned der nede nettopp p.g.a en pistol lignende gjenstand. Resultat, klippet lås og kastet gjenstand....

Re: Signalkanon (til pynt) lov i bagasje?

Vurderer å kjøpe en signalkanon (til pynt) og ha den med hjem fra Hong Kong.

SAS tillater våpen i innsjekket bagasje så lenge de ikke er beregnet for krigføring, og evt. ammunisjon som i følge farliggods-regulativet. Det må deklareres, så du må kontakte SAS eller reisebyrået du har bestilt hos for å opplyse om hva det er.
Det skal også betales en avgift, som jeg tror ligger på rundt 5-600 kr på utenlandsflyvninger, dette skal dekke kostnader for sikkerhetsprosedyrer som SAS er pålagt. All tollklarering ol. må du selv ta deg av.

Kan forøvrig nevne at vi har hatt en fyll Kamelbak (med vann) gjennom sikkhetskontrollen i Ecuador. Ganske morsomt! [emoji2]

Hvor mange har vel ikke på et eller annet tidspunkt oppdaget at de har hatt noe ulovlig med seg?
Jeg har eksempelvis funnet en foldekniv i en sekk som har vært flere ganger i lufta, aldri oppdaget.

Nr 1 på min liste over ting som ikke skal tas med i sikkerhetskontrollen; forfatteren av dette innlegget.... Ser for meg at han alene fort kan skape kø når han skal kverulere!

http://www.dn.no/meninger/debatt/2015/09/16/2145/Samfunn/smilekurs-er-ikke-nok
Han har asolutt noen poeng.

Skal solbriller tas av? Forskjellig praktisert av forskjellige vakter på OSL.
Skal strømforsyning ut? Forskjellig praktisert av forskjellige vakter på OSL.
Skal belte av? Forskjellig praktisert av forskjellige vakter på OSL.
Skal bag/ryggsekk plasseres i en kurv? Forskjellig praktisert av forskjellige vakter på OSL.
Kan man ha boardingpass i hånden? Forskjellig praktisert av forskjellige vakter på OSL.

Det er klart det tar lengere tid når man stadig må gjøre om på det den forrige vakten har fortalt. Setter man for eksempel kurv under bag vil noen ha en till å fjerne kurven og bruker man ikke kurv klager andre på det og ber en bruke kurv.

Last edited:
Nr 1 på min liste over ting som ikke skal tas med i sikkerhetskontrollen; forfatteren av dette innlegget.... Ser for meg at han alene fort kan skape kø når han skal kverulere!

http://www.dn.no/meninger/debatt/2015/09/16/2145/Samfunn/smilekurs-er-ikke-nok

Alle kan vel være enige om at sikkerhedskontrol kan være lidt af en prøvelse, men den kommentar han er citeret for , siger vist mest om ham selv:

"Man blir behandlet som et barn av personer med svært lave kvalifikasjoner."

Alle kan vel være enige om at sikkerhedskontrol kan være lidt af en prøvelse, men den kommentar han er citeret for , siger vist mest om ham selv:

"Man blir behandlet som et barn...."

Man blir jo gjerne det, om man oppfører seg som et.

Drikkeglass i security

Hei.
Har prøvd å lete etter svar på dette spørsmålet uten å finne svar.
Er det lov å ta med drikke glass i håndbagasjen når du går gjennom security på flyplassen?

Re: Drikkeglass i security

Hvorfor skulle ikke det være lov? Folk får jo med flasker med sprit som lett kan knuses til våpen feks.

Re: Drikkeglass i security

Hadde med 1 drikkeflaske og to kopper gjennom security på OSL nå på søndag. Gikk helt fint det.

Pulver(nyco) gjennom sikkerhetskontrollen.

Min mor er avhenging av å ha med seg nyco gjennom sikkerhetskontrollen, og jeg tror denne beholderen er for stor.

Noen som vet regler rundt dette?

Kan jo selvfølgelig legge dette pulveret i små poser, men det kan jo se passe tvilsomt ut. Lol.

Re: Pulver(nyco) gjennom sikkerhetskontrollen.

Og Nyco er joe slettes ikke flytende, så hvorfor skulle beholderen være for stor?

Back