Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

http://www.luftfartstilsynet.no/avd...d_taxfreevarer_barnemat_og_flytende_medisiner kan man lese:
Jeg trenger flytende medisin om bord, behøver jeg å ta med resept?
Væske som er nødvendig av medisinske årsaker og som benyttes i løpet av reisen er tillatt medbrakt. Passasjeren skal på oppfordring kunne fremlegge bevis for den unntatte væskens ekthet. Det vil derfor være tilrådelig at du har med slik dokumentasjon, resept eller erklæring fra relevant medisinsk personell. En etikett fra apotek vil vanligvis bli akseptert som dokumentasjon. Du kan bli bedt om å stryke litt av den flytende medisinen på huden eller smake på den.

Jeg bruker flytende kosttilskudd fordi jeg trener. Kan jeg ta med flytende sportsdrikk?
Nei, særlig næringsmessige behov skal være medisinsk begrunnet, det vil si at brukerens helse er truet uten varen.

Har dere en konkret paragraf og regelverk å vise til, som det svart på hvitt står at væske kan medtas av medisinske grunner? Ønskelig med europeisk/internasjonale regelverk i tillegg til norsk. Tenkte det er greit å ha med når sikkerhetskontrollansatte er vrange og uvitende.

Takk igjen. Har sett flere slike forklaringer på lovverket, men skulle gjerne hatt en konkret paragraf/rule å vise til.

Som regel går det fint å ha med, siden jeg også har legeerklæring, men iom det kun er vanlig drikke/brus, så hender det i ny og ne (særlig ved TOS og HEL) at de ikke godtar, og da hadde en konkret regelhenvisning vært fint.

Som regel går det fint å ha med, siden jeg også har legeerklæring, men iom det kun er vanlig drikke/brus, så hender det i ny og ne (særlig ved TOS og HEL) at de ikke godtar, og da hadde en konkret regelhenvisning vært fint.
Den store utfordringen rent rettsmessig er at mye av forordningen rundt sikkerhet er unntatt offentligheten så man må stole på de som står og håndhever den.

Re: Hvor mange AA/AAA batterier?

Det er ikke noe problem å ha meg seg batteri gjennom sikkerhetskontrollen, men skal du som du sier ha med deg et stort kvantum, så kan du regne med å bli stoppet. Men du vil selvfølgelig få det med videre etter en kontroll av håndbagasjen.
Grunnen til jeg må ta med meg er at det som skulle sendes originalt ikke gikk som flyfrakt på grunn av at det er farlig gods, da bare går jeg ut i fra at det er en restriksjon på dette

Stilton ost I håndbaggasjen er en no-go. Det er da definer som en paste..

Ferdig montert pepperkakehus, No-problem..

5000 små plastkuler, til softgun. NO_F*** way iflg TSA på JFK...

Finner ikke noe om hvordan TSA forholder seg til meteoritter.

Finnes det noen grenser for metall-innhold, størrelse eller skarphet før den ikke lengre kan gå i håndbagasjen?
nasa_2266_68078967

Det gjøres ikke forskjell på land- og rombaserte steiner.

Search Results For:

small rocks

Check or Carry-on

You may transport this item in carry-on baggage or in checked baggage. For items you wish to carry-on, you should check with the airline to ensure that the item will fit in the overhead bin or underneath the seat of the airplane.

To help officers get a clear look at your bag and reduce the need for additional screening, we suggest you pack your bag in neat layers (layer of clothes, layer of electronics, layer of clothes, layer of shoes, etc.) and wrap cords tightly around electronics items.

Even if an item is generally permitted, it may be subject to additional screening or not allowed through the checkpoint if it triggers an alarm during the screening process, appears to have been tampered with, or poses other security concerns. The final decision rests with TSA on whether to allow any items on the plane.

Flyradio og sikkerhetskontroll: Ja, eller nei?

Heisann og god kveld!
Skal på spottetur til Flesland imårra, og har lyst til å ta med meg flyradioen (liten, håndholdt) min.. Skal fly fra Gardermoen til Flesland og tilbake, og lurte derfor på om det er noe problem å ta med radioen.. Noen her som har erfaring med sikkerhetskontroll og flyradio?

På forhånd takk! :)

Marius

Re: Flyradio og sikkerhetskontroll: Ja, eller nei?

Skal på spottetur til Flesland imårra, og har lyst til å ta med meg flyradioen (liten, håndholdt) min.. Skal fly fra Gardermoen til Flesland og tilbake, og lurte derfor på om det er noe problem å ta med radioen.. Noen her som har erfaring med sikkerhetskontroll og flyradio?

Sist gang jeg hadde det med (for noen år siden) var det ikke noe problem. Den lå i håndbagasjen hele tiden.

Hadde en gang med meg både radio, kevlarhjelm og en vernemaske, Sekken gikk en 2-3-4 ganger igjennom røntgen maskinen, men det var ikke radioen de lurte på for å si det sånn.

Så ville ikke vært veldig bekymret.

Såvidt jeg kan se har dealextreme 11 forskjellige modeller.... som alle er utsolgt. Det betyr at det er endel slike pistoldeksler i omløp.

CIxb2pjXAAEMNzQ.jpg:large

Last edited:
Golfkølle med som håndbagasje

Lurer på om noen har erfaring med å ta med en enkelt golfkølle ombord på et fly? Det er snakk om en driver så ikke akuratt et 'dødelig' våpen, men det er vel heller lengden som kan være et probem (ca 115cm)..

edit: SAS/norden

Signalkanon (til pynt) lov i bagasje?

Vurderer å kjøpe en signalkanon (til pynt) og ha den med hjem fra Hong Kong. Må jeg ta noen spesielle forhåndsregler? Flyr med SAS hele veien.

Tenkte å sende basen som 1 kolli og røret som et annet kolli (pga vekt).

Noen som har noen tips eller erfaringer?

Back