Hva er verdens minst sentrale hovedflyplass?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Tenket da på faktiske hovedflyplasser og da ikke alternative flyplasser langt unna som "Oslo, Torp".

FAE?

NRT er jo også ganske langt unna det man kan karaktisere som et slags sentrum i Tokyo.

Her på berget har vi jo OSL som også er et godt stykke sentrum, heldigvis har man toget som hjelper på reisetiden.

Ellers har man jo Freetown i Sierra Leone hvor man må bruke båt til og fra sentrum (pga over på andre siden av et enormt elvedelta)

KUL mener jeg å huske ligger et godt stykke fra sentrum, målt i både tid og distanse.

Montreal Mirabel var vel såpass usentral at passasjertrafikken til slutt ble helt nedlagt.

Montreal Mirabel var vel såpass usentral at passasjertrafikken til slutt ble helt nedlagt.

Den ble filmkulisse da, i The Terminal.

Entebbe tar det ofte evigheter å komme til p.g.a. trafikk, men avstanden til Kampala er omtrent som Oslo-Gardermoen.

Litt usikker på hvor langt Barajas ligger fra Madrid, men metroen tar laaang tid synes jeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

KEF ligger vel eg godt stykke unna, reisetidsmessig. Og AKL kan det gå tregt til om du er uheldig med tidspunktet...

ORY. Føles i hvert fall slik, med shuttlebuss til en remote togstasjon uti hutiheita.

Kan sikkert ta flybuss, men vi har gjerne med oss sykler på ferie, og det er ikke flybussen veldig glad i, med mindre den er pakket i sykkelkoffert. Noe som er upraktisk å drasse på når man sykler seg gjennom Frankrike.

Soekarno–Hatta var 1-3 timer unna Jakarta sentrum i 2011 når jeg jobbet der, men ser de nylig har åpnet en jernbane med reisetid 54 minutt.

Ellers en annen fun fact fra Google: Høyde over havet: 9,754 m :drunk:

Med under 50 minutter kollektivt fra JFK til Penn? Synes det er helt innafor.

Jeg bodde på E27th mellom Park og 3rd ave og for meg var det veldig upraktisk med JFK.

Jeg brukte jeg stort sett alltid Newark.

Jeg bodde på E27th mellom Park og 3rd ave og for meg var det veldig upraktisk med JFK.

Jeg brukte jeg stort sett alltid Newark.

Slik vil det alltid være. Det er noen steder i alle byer som gir lang reisetid til andre steder i eller utenfor byen. JFK gir i alle fall fine reisetider kollektivt inn til sentrale knutepunkt som Penn og Grand Central. Så kan man jo legge til at togbytte på Jamaica er noe dritt, og standard på tog og en del stasjoner er under pari. Personlig er vel togtur fra NRT det som minnes som mest langdrygt.

Av de flyplassene jeg har hatt gleden av å besøke er det KUL, NRT og ICN som har føltes lengst unna sentrum. Dog skal det jo sies at alle disse tre har topp kollektivtrafikk, så det er jo ikke noe problem; bare å sette seg på toget, lene seg tilbake og nyte landsbygda. Det er jo flere ting som spiller inn og som gjør at ulike mennesker har ulike oppfatninger, blant annet mengde trafikk (i eller utenfor rushtid) og sted i byen man skal til. Skal man til en av de enorme megabyene kan det jo ta en times tid eller mer bare å komme seg fra den ene siden av sentrum til den andre. På CGK følte jeg ikke det var avstanden i seg selv som var problemet, men heller trafikken.

Prøvde reise kollektivt fra flyplassen i Houston. Om jeg husker riktig tok det over 3 timer før jeg kom meg til hotellet.

Back