Hurtigruta

Det er jo også mørket og nordlyset som er en del av sjarmen med Hurtigruten, og det er det som er litt viktig å formidle: Hurtigruten og kysten er omtrent like vakker, flott og uberørt om vinteren som om sommeren, bare med litt andre kvaliteter.

Det er sånne som deg, Marius, at Hurtigruten lever utrygt om vinteren:colgate: Ellers er det en fordel å reise like før eller etter høysesong, da er prisene lavere i tillegg til lengre dager i forhold til midtvinters.

Men det er selvsagt spesielt med midnattsol og lange, lyse netter. Uten tvil!:)

Holder meg oppi fjella jeg vettu. Men ser poenget ditt ja! Tenkte ikke over Nordlys !

Nordlys ser man mest av i innlandet og det er ikke hver måned den kikker frem. Og selv om det hadde vært nordlys på kysten så har det da null poeng å reise på båt. Å se kysten samtidig som man ser midnattsol er derimot et poeng.

NRK bedriver flyspotting i Bodø :) Rart å sitte i Bergen å se sin egen altan live på TV :P

Vel det hadde ikke jeg giddi. Mørketid over halve turen.

Jeg reiste fra Ålesund til Tromsø i februar 1999. Det var en fantastisk tur! Selv om været var mildt sagt variabelt, var det en formidabel opplevelse! Og fruen var mildt sagt imponert da en amerikansk ubåt flagget for henne ved Trondheim. ^_^

Rute? Hel rundreise? Dato? Antall personer? Lugarkategori?

Det handler om å være smart hvis man vil på tur. Blir for dumt å si 34000 uten å spesifisere hva du har valgt for å få den prisen.

Fantasisk program! Ikke rart at enkelte kan få priser opp mot 50 000 kr, men så var det dette med planlegging da..har reist to personer Bergen - Kirkenes + Kirkenes - Bergen for rett under 10 000 kr i utvendig lugar flere ganger inklusive halvpensjon. Ikke sjekk for to uker frem i tid.

Og, at det er drygt å ta Hurtigruta vinterstid er sprøyt..spør du meg er det to helt ulike reiseopplevelser. :-)

Har hørt rykter om at Hurtigruten er mye billigere om man kjøper det gjennom et tysk reisebyrå fordi tyskerne får det billig for å tiltrekke seg mange tyske turister.

Jeg fikk tårer i øynene da jeg fulgte dem ut fra Bodø i ettermiddag, det var så fint med fint vær i Bodø og mange sommekledte mennesker i fint varmt vær.

Nå sitter jeg å ser på i Trollfjorden - helt eventyrlig. Norge er verdens vakreste land. Og jeg bor i EU!

De trollene gjør meg litt småflau, men naturen er så fin at det ikke gjør noe! ;)

Troll er jo greit nok, da er det heller verre med han som sto på vannski.. :D
Og mange båtførere som ikke har tatt båtførerprøven ser det ut som..

Knallbra program, bortsett fra alle disse tullingene til lands og vanns..

Last edited:
Ja, det er synd det alltid er noen som skal ødelegge (båtførere, eller kanskje bare førere, slik som de holder på?). Det har jo også blitt en heftig stor diskusjon på NRK.no rundt programmet og problemstillingen.

Men til tross for dette er det supert program som viser Norge's fantastiske natur på en fantastisk bra måte. Og det er utrolig bra mikset sammen til å være direktesending!

Dette bør vel også gi noen ekstra kroner i kassa for Hurtigruten og norsk reiseliv.

Hva skal ikke turistene måtte lide seg gjennom av pinlig underholdning for å få lov til å se Trollfjorden...

Jeg er forsåvidt enig, men tviler på at de hadde gjennomført det hvis ikke det var for at turistene antakelig liker pinlig underholdning. :P

Skal selv ombord på M/S Nordnorge i morgen og seile med de fra Finnsnes til Tromsø så dere skal ikke se bort i fra at det kommer noen bilder derfra i morgen kveld..;)

Satt på klapp med 205 fra Bodø i formiddag mens hurtigruta var på tur inn.. Et hav av småbåter som fulgte den inn.. Litt overrasket over at de ikke filmet fly by'n

Back