HTF varslar om strejk i SAS Sverige

Helt enig. Det kan rett og slett ikke forsette på den måten, de reisende har jo snart ikke tillit til selskapet. Og det er synd...

Originally posted by ph-ndr

Vel, så mye bråk det er så begynner jeg snart å si at det kansje er på tide at SAS som konsert foretar en rein proforma nedleggelse av underenheeterog samler alt inn under betingelse begge parter er mer bundet å leve med, så får man kansje noen av de harskeste og mest senior folkene som tydelig har en noe skeiv virkelighetsoppfatning ut av systemet?

-A

Muligens dette har vel vært oppe får, men kan SAS erklere SAS Sverige konkurs og dermed ta en "Swissair--->Swiss" i Sverige?

Originally posted by Someone

Originally posted by ph-ndr

Vel, så mye bråk det er så begynner jeg snart å si at det kansje er på tide at SAS som konsert foretar en rein proforma nedleggelse av underenheeterog samler alt inn under betingelse begge parter er mer bundet å leve med, så får man kansje noen av de harskeste og mest senior folkene som tydelig har en noe skeiv virkelighetsoppfatning ut av systemet?

-A

Muligens dette har vel vært oppe får, men kan SAS erklere SAS Sverige konkurs og dermed ta en "Swissair--->Swiss" i Sverige?

Vel, man kan vel gjøre det som en virksomhetsovertakelse? Fra egen erfaring så var jeg i Temaco når de ble absorbert inn i Telenor Bedrift, og det ble i praksis sagt at alle var sagt opp proforma og møtte på nyt arbeidplass (samme pult) mandag x/x/xx og signert ny kontrakt. Slik skulle vel SAS konsern kunne ta over SAS Sverige. Men det vil jo medføre at tanken om å splitte og herske ikke lever lengre.

Hvordan det er å bare legge ned noe og gjenoppstarte det med relativt samme butikk og "glemme" å ansette en del personer vet jeg ikke noe om.

-A

Men jeg tenkte mer på å legge ned/slå SAS Sverige konkurs og si opp de ansatte, for så å starte ett nytt selskap kalt SAS Sverige 2 som vil ta over flyene. De ansatte i gamle SAS Sverige, vil jo miste jobben da selskapet ikke eksisterer mer, men de som er interesert kan jo søke på de nye jobbene i SAS Sverige 2. Pilotene er vel ansatt i SAS sentralt og de på bakken i SGS såvidt jeg har forstått det riktig? Men det kan sikkert andre mer om. Da sitter man igjen med administrativt personell og flyvertinnene og begge grupper kan det vel ryddes litt opp i

Spørsmålet er om dette går? SAS SE leier jo flyene av SAS så hvis/når SAS SE går tom for cash og ikke kan betale SAS kan vel de slå dem konkurs? Eller gjelder det andre regler for datterselskaper iforhold til eksterne selskaper?

Originally posted by Someone

Men jeg tenkte mer på å legge ned/slå SAS Sverige konkurs og si opp de ansatte, for så å starte ett nytt selskap kalt SAS Sverige 2 som vil ta over flyene. De ansatte i gamle SAS Sverige, vil jo miste jobben da selskapet ikke eksisterer mer, men de som er interesert kan jo søke på de nye jobbene i SAS Sverige 2. Pilotene er vel ansatt i SAS sentralt og de på bakken i SGS såvidt jeg har forstått det riktig? Men det kan sikkert andre mer om. Da sitter man igjen med administrativt personell og flyvertinnene og begge grupper kan det vel ryddes litt opp i

Spørsmålet er om dette går? SAS SE leier jo flyene av SAS så hvis/når SAS SE går tom for cash og ikke kan betale SAS kan vel de slå dem konkurs? Eller gjelder det andre regler for datterselskaper iforhold til eksterne selskaper?

En interesang tanke Someone, tror det hadde vært det beste for både Danmark og Norge også! Det er sørgelig at det tydligvis er de gamle som ikke helt har greid å "aklimatisere" etter de nye tidene, desverre:(

Men det kan være noe positivt på gang i Sverige med tanke på en etterlengtet løsning!
Ifølge
Boarding så er det kommet et nytt tilbud fra SAS. Jeg krysser bare fingrene mine:exclamati

Og så ble dem enig:

Press release
Scandinavian Airlines Sverige AB
SE-195 87 Stockholm, Sweden
Telephone: +46-8-797 00 00
Telephone, duty press officer: +46-8-797 33 30

Airline strike is over

SAS Sverige to operate according to ordinary timetable from Wednesday, May 30.

The parties signed a new collective agreement for Scandinavian Airlines Sverige's cabin employees just after midnight. The agreement will apply form March 1, 2007 through April 30, 2010. The agreement is in line with the level applicable in the Swedish labor market, that is, 10.3 percent over 38 months.

Accordingly, the Swedish Salaried Employees' Union's strike ends immediately and Scandinavian Airlines Sverige will resume all traffic effective Wednesday, May 30, 2007.

"I am pleased and relieved that we can take to the air again. We have reached agreement with the Salaried Employees' Union regarding a new collective agreement and will focus all of our energy on restarting operations. As of Wednesday, May 30, we will once again be operating in accordance with our ordinary timetable," says Anders Ehrling, President of Scandinavian Airlines Sverige.

For further information, please contact:
Press Service, Scandinavian Airlines Sverige, tel: +46-8-797 33 30

Communications Department Scandinavian Airlines Sverige

Streiken vil koste SAS Sverige rundt 80 millioner kroner.

Noe er galt i SAS

Fagforeningsledere mener streiken er symptom på at noe er galt. Ved siden av tapet i penger kommer tap av goodwill fra kundene, ifølge visedirektør i SAS Sverige Anders Ehrling.

Originally posted by sirpjalle

Fagforeningsledere mener streiken er symptom på at noe er galt. Ved siden av tapet i penger kommer tap av goodwill fra kundene, ifølge visedirektør i SAS Sverige Anders Ehrling.

VD på svensk skal vel ikke oversettes til visedirektør...kanskje pirk, men rett skal være rett.

Originally posted by morr

VD på svensk skal vel ikke oversettes til visedirektør...kanskje pirk, men rett skal være rett.

Cut and Paste :p

Kanskje "gammelt nytt"???? :)

SAS drittlei streikingen

Dette kom vel litt frem ifbm med danskene sin uvarslede streik her om uken og svaret fra toppen på det. Ser vi flere uvarslede aksjoner så kan det bli spennende fordi det virker som om ledelsen ser på det som frikort til å foreta ganske store endringer uten diskusjon. Vi får jo og håpe at det blir noe mer ro, selv om jeg har langt mer sympati for varslede streiker.

mvh,
A

Som nevnt tidligere i denne tråden så har SAS i kjølevannet av de ville streikene fått kniven på strupen av flere store kunder i hele Skandinavia.
Næringslivet går i høygir og transport er viktig i en tid med høy mobilitet av mange arbeidstagere.
Hotellene har også gode tider. I Oslo f. eks. er det umulig å oppdrive rom de neste 2 ukene. I vårt prosjekt må vi sende folk til hotell utenfor sentrale østlandsområder som aqllerede har fulle hotell for å overnatte . Noen sender vi til SVG og BGO samt CPH. Andre ber vi holde seg i UK eller Holland de neste ukene.
Vi snakker da om dagpendling.
Når det kommer streiker i luftfarten (ikke varslede) i en slik situasjon er lett å forstå at noen og enhver kan bli varm i toppen når transportørleddet ikke er forutsigbart ei heller fungerer.
Slik stemningen er nå i mange bedrifter så er det min oppfatning at de siste streikene i SAS har skadet konsernet mer enn alle de andre tilsammen.
Personlig tror jeg SAS har fått en skade det skal bli vanskelig i reparere. En del kunder er allerede tapt til konkurentene. Kommende vinter vil gi en klar pekepin hvordan det går videre. DY vil nok være den store vinneren av forsommerens missery i SK.

Back