HTF varslar om strejk i SAS Sverige

Slår HTF sprekker

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=654606

Her en en av vert som taler imot streien midt imot:clap

Dessverre virker det som HTF i likhet med CAU styres av en gjeng gamle bittre FAer:(

Originally posted by The Ticketor

Fra VG:

Et av problemene for de kabinansatte er at når flytrafikken gikk ned for noen år siden ble antallet kabinpersonal på jobb i et fly redusert fra fem til tre, i tråd med at selskapet endret sitt servicekonsept. Nå er servicenivået justert opp til gammelt nivå, noe SAS også skryter av i en pågående reklamekampjane på fjernsyn, men det er fremdeles bare tre personer på jobb.

Det er noe å tenke på...

Vi skal definitivt ikke ta debatten om servicenivåer nå! Men detter er jo ikke riktig. Servicenivået er jo stort sett det samme som før. Mat til business og flex, ingenting til economy. Ville nesten trodd det var mer krevende å skulle selge mat til store deler av flyet enn bare å dele den ut, uten å kreve penger osv. Dessuten må det vel legges til at servicekonseptene ikke ble endret da flytrafikken gikk skikkelig nedover for noen år siden. Serviceendringene skjedde vel først når den var på full fart oppover igjen...?

Originally posted by Someone
Slår HTF sprekker

Och du tror att han är representativ för C/C-kåren ?

Originally posted by RolfL

Originally posted by Someone
Slår HTF sprekker

Sa jeg det:question:

Originally posted by RolfL

Nej, trodde att du, helt felaktigt, hade fått det intrycket !

Vad beträffar konflikten tror jag det helt enkelt är så att den svenska SAS-kabinkåren nu har kommit till en punkt där "enough is enough". En basledning som är verklighetsfrämmande, en basadministration som svällt och kostar miljoner till ingen nytta o.s.v. Det är bara några punkter som är utlösande faktorer.

Siste nytt: SAS innfører lockout imorgen.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=184967

edit; trøttskriving

Ville nesten trodd det var mer krevende å skulle selge mat til store deler av flyet enn bare å dele den ut, uten å kreve penger osv.

Dette er helt riktig - å dele ut mat går selvsagt raskere.

VGnett kjører en litt spesiell dekning av streiken. På fredag hadde de på hele forsiden sin "Streiker for å få tisse" (Rent partsinnlegg). Ingen tvil om at det er krevende å jobbe i lufta, og de gjør en fantastisk jobb med stort tidspress. Men når VG i ramme alvor skriver at ansatte går en hel dag uten tid til å tisse synes jeg det er drøyt.

SAS er tross alt underlagt en del lover og regler. Tror ikke noen i SAS går en hel dag uten tid til å tisse....? Har ikke hørt om noen sprengte blærer i alle fall :)

Originally posted by Concorde

Siste nytt: SAS innfører lockout imorgen, men står det om liv og helse i denne streiken?

Der skjønte jeg ikke hva du mente. SAS innfører en lockout pga liv og helse? Utdyp den litt er du snill;)

Originally posted by fredrik propell

Originally posted by Concorde

Siste nytt: SAS innfører lockout imorgen, men står det om liv og helse i denne streiken?

Der skjønte jeg ikke hva du mente. SAS innfører en lockout pga liv og helse? Utdyp den litt er du snill;)
Jeg skrev litt raskt der ja... Glem den^_^

Så nå mangler det bare at de ansatte her i Norge gjør det samme. Da har jo SAS virkelig fått det til...

Originally posted by litt-amatør

Vi skal definitivt ikke ta debatten om servicenivåer nå! Men detter er jo ikke riktig. Servicenivået er jo stort sett det samme som før. Mat til business og flex, ingenting til economy. Ville nesten trodd det var mer krevende å skulle selge mat til store deler av flyet enn bare å dele den ut, uten å kreve penger osv. Dessuten må det vel legges til at servicekonseptene ikke ble endret da flytrafikken gikk skikkelig nedover for noen år siden. Serviceendringene skjedde vel først når den var på full fart oppover igjen...?
Men det är väl betydligt fler som flyger business och flex idag än vad som flög Euroclass för 10 år sedan?
De flesta flyger väl economy idag och får ingen mat alls...
Min uppfattning är att det är mindre arbete i dag än för 10 år sedan.
Jag kan ha en viss förståelse på kravet på matrast, men att de inte skulle hinna med att gå på toa är ju bara "tull" (om min norska vokabulär stämmer...)..

Og det med de ikke får i seg mat på 6 timer som enkelte av dem hevder. Leste ett intervju med en HTF medlem som klaget over at hun måtte kaste i seg lunch på ett serveringsted på ARN. Hva med å ta med seg en liten sandwich eller matpakke? Eller er det å kunne gå ut å spise ett must?

Med all respekt, om dere ikke jobber i kabinen så ikke prøv å gjett hva man kan få tid til på en "normal" dag.

Originally posted by P.A. VIKING

Med all respekt, om dere ikke jobber i kabinen så ikke prøv å gjett hva man kan få tid til på en "normal" dag.

Joda skal ikke være uenig med deg der, men var bare denne her jeg reagerte på:

Arlanda 16.10. Planet landar, fem minuter försenat enligt tidtabell. Nu väntar ett måltidsuppehåll på en och en halv timme. Det vill säga i teorin. För innan planet tömts på passagerare och kabinpersonalen transporterats in till utrikesterminalen har klockan hunnit bli 16.35. Redan om 25 minuter måste Helene Settergren och Irene Kemi vara ombord på ett annat plan. Efter att ha lämnat pengarna från Rigaturen i en så kallad ”cashdrop” blir det språngmarsch till sushirestaurangen i Sky city. För första gången på sex timmar får Helene något i magen. Hon hinner sitta ned och äta i sju minuter innan det är dags att rusa mot inrikesterminalen och dagens tredje flygning. Tallriken med Yakitorispett lämnas halvt uppäten.

Selvsagt er jeg enig at de her har dårlig tid og har det travelt, men det må da finnes "bedre" måter å få i seg lunch på?

Siste nytt:

Nattens forhandlinger var resultatløse. Nå er igjen forhandlerne samlet for om mulig å få stoppet streiken som tapper SAS for minst 20 millioner om dagen og ødelegger tilliten hos passasjerene.

http://e24.no/naeringsliv/article1807910.ece

Vi får jo crew mat da. Det er hektisk ja, men litt innimellom klarer man stort sett... Men når det er krig tar man gjerne frem de store våpenene...

Originally posted by EB

Går SAS dukken får de en velfortjent laaaang lunsjpause!!!

Vel, så mye bråk det er så begynner jeg snart å si at det kansje er på tide at SAS som konsert foretar en rein proforma nedleggelse av underenheeterog samler alt inn under betingelse begge parter er mer bundet å leve med, så får man kansje noen av de harskeste og mest senior folkene som tydelig har en noe skeiv virkelighetsoppfatning ut av systemet?

Jeg sier ikke at det er snillt eller i tråd med god bedrifts-skikk, men slik ting er i SAS så er vel ingen, verken ledelse, ansatte i ymse selakap eller kundene tjent med måten det skjer på.

-A

Back