HTF varslar om strejk i SAS Sverige

Jaha. da er de i gang igjen...for hvert streikevarsel som kommer ut mister SAS pax, kundene tør ikke booke rett og slett:exclamati Det er utrolig det hele.

Men denne er ihvertfall lovlig og etter avtalen, men nå har det heller ikke blitt noen streik ennå!

Danske SAS-ansatte med "overtidsnekt"
De ansatte i SAS Danmark vil ikke gi fra seg flyruter uten sverdslag. Nå vil de jobbe mere i "tråd med regelverket", noe som i praksis betyr overtidsnekt. Årsaken er protester mot konsernledelsens flytting av 28 danske SAS-ruter til søsterselskapene i Norge og Sverige.

http://www.boarding.no/art.asp?id=26557

Jeg må si jeg forstår SCCA og HTF i denne saken her! De har noen jävlige arbeidsforhold!! Så lenge SAS SE ikke vil forhandle eller treffe de så må man jo reagere på ett eller annet sett og da er jo en streikevarsel det eneste som går desverre! Nå må vel folk og passajerer snart forstå at det må väre noe feil på ledelsen i dette selskapet og ikke bare feil på de ansatte!

Da får vi vente å se hvordan dette utarter seg. Dessverre er ikke dette det beste for SAS og pax'en.

Nei du har helt rett HMWK! Men når skal SAS, väre seg det er SE,DK,NO eller IC, läre seg at det ikke nytter å la väre å komme til forhandlinger! HTF sa opp avtalen allerede i november for at de skulle kunne begynne å forhandle tidlig!! Men!! Nei! Ingen SAS SE kom til forhandlinger! De klarte ikke å finne tid til å komme!! Det er vel bra eller hva sier du?

Hva er momentene i denne forhandlingen / konflikten ?
Hva er det som er de store forskjellene på arbeidsvilkårene til f,eks SAS SE sammenlignet med SAS NO og SAS DK, eller sammenlignet med Malmø Aviation, Transwede eller Norwegian f,eks.
Det kunne ha vært usedvanlig interessant om det er noen som kan sette opp noe som er sammenlignbart i denne sammengeng med litt fakta om arbeidstider, lønn, diett osv.

Nå vet ikke jeg hva Malmö aviation,Norwegian eller Transwede har i lönn eller andre goder! Her er det snakk om utnyttelse av cabinen på ett sett som de andre kanskje ikke klarer å gjöre med tanke på SAS sitt rutenett og struktur i forhold til de andre. I SAS SE så har de blandt annet 12 timer på hjemme base mellom flygninger, fri hver 4de helg standby kan de ha 5 dager i måneden i snitt pluss 5 dager med BL noe som tilsvarer nesten standby!! De jobber 5 dager og ledig 3 dager men du må ikke tro at de alltid får de 3 dagene etter å ha jobbet 5 dager! Nei de kan man få litt senere i måneden. Når du har dager på opptil 14 timer ved charter bla. og ligger på utestasjon så kan du risikere å få ganske kort hvile etter det! Da er det ikke 12 timer som gjelder! I tillegg så har du transport til/fra hotell som tar tid. Så det er ganske mye som man kan plukke frem her som jeg ikke vet hva de andre har. I tillegg så klager SAS SE ledelse på at cabinen er for dyre. Om de pröver å sammenligne seg med BA eller LH eller til og med SAS NO og SAS DK så får de vite at det går ikke an å sammenligne seg med de selskapene da de ikke er LCC:exclamati Men når HTF sammenligner SAS SE ledelsens lönner mot de selskapene som cabinen skal sammenlignes med får de ikke noe svar!! FOR DER ER DET STOR FORSKJELL:exclamati Men!! Nei!! Ingen sammenligning der takk!! Det er mye mere som man kan ta opp her men det orker jeg ikke nå desverre!! Skal opp tidlig i morgen for å jobbe ^_^

Hvis jeg var aktionær i SAS tror jeg snart jeg ville kræve en ny ledelse... De er tydeligvis ikke i stand til at drive et luftfartsselskab....

MOB

Når skal det bli fred og ro i SAS:question: Hvorfor ikke samarbeide ilag for å finne lagånden .Fornøyde ansatte yter det lille eksta.

Originally posted by fokkeren

Når skal det bli fred og ro i SAS:question: Hvorfor ikke samarbeide ilag for å finne lagånden .Fornøyde ansatte yter det lille eksta.

Den dagen konsernledelsen ikke lengre akseptere å splitte opp butikken for å ta ut følgende to fordeler:

1. spre tjenestene mellom landene slik at lammeselse i ett land kan dekkes av de to andre landene, som gir bedre rom for å skvise de ansatte.

2. splitte tjenestene mellom landene slik at man kan spille av et land mot et annet med å få de til å presse hverandre, snilleste og lydigste i klassen får mest av kaken, uten at ressursene følger oppgavene.

Eller har splittingen noen annen veldig opplagt oppside fr under og konsern kyniske meg ikke ser?

-A

Scandinavian Airlines Sverige gives notice of lockout

On May 14, 2007, the Swedish Salaried Employees' Union/Scandinavian Cabin Crew
Association, the trade union for Scandinavian Airlines Sverige's cabin crew
personnel, issued notice of industrial action to take effect from the morning of
May 25. This notice encompasses Scandinavian Airlines Sverige's flights manned
by cabin crew employed in Sweden. SAS's flights to and from the US and Asia, and
Scandinavian Airlines Danmark's and Scandinavian Airlines Norge's flights are
not affected by this notice.

Mediation led by the Swedish National Mediation Office commenced on Wednesday.
At the same time, the Air Transport Industry Employers' Association/Scandinavian
Airlines Sverige gave notice of their intention to call a lockout. This means
that cabin crew personnel who are members of the Salaried Employees' Union and
who are encompassed by this notice will be subject to a lockout beginning on May
28. No other SAS employees who are members of the Salaried Employees' Union will
be involved in this lockout and will work as normal.

"We apologize to our customers for the uncertainty caused by the strike notice
issued by the Salaried Employees' Union. SAS has offered its cabin personnel a
three-year agreement on a level with the rest of the market, but this offer has
been met with counter-demands corresponding to a slightly more than 25-percent
increase in costs per year. We are now focusing on assisting the members in
their work to avoid industrial action," says Anders Ehrling, CEO, Scandinavian
Airlines Sverige.

"The lockout indicates how seriously we view this situation. We expect that it
will expedite a swift resolution to the conflict," concludes Anders Ehrling.

Anders Ehrling, CEO, Scandinavian Airlines Sverige, +46 709 97 19 37
Press Office, Scandinavian Airlines Sverige, +46 8 797 33 30

Brief facts about Scandinavian Airlines Sverige, a subsidiary within the SAS
Group:
Passengers per year: About 6 million
Aircraft: 42
Employees: 2,500
Take-offs/landings: 300 per day
Destinations: 51, from and within Sweden.
Scandinavian Airlines is the airline that sells most low-price tickets in
Sweden.

Nå er det jo ikke lønnen det er snakk om i første omgang Someone! Det er tjenestegjøringstid,hvile og fritid! Lønningene kommer i andre hånd!

Originally posted by pendler

Nå er det jo ikke lønnen det er snakk om i første omgang Someone! Det er tjenestegjøringstid,hvile og fritid! Lønningene kommer i andre hånd!

Jeg vet da det, men alt er endel av kostnadsbasen og skulle krevet bli 100% innfridd betyr det at SAS SE vil få 25% dyrere kabinbesetning

Hvis svenskene også begynner å streike, vil SAS da flytte alle rutene til Norge i stedet?

Da må man begynner å spørre seg om hvor de skal flytte rutene dersom Norge plutselig finner på å streike! hehe!
:drunk:
BF:cool2

Back