ITA Høstferie 2025 - Italia

Someone

Moderator
Medlem
Når jeg først var invitert i et norsk-italiensk bryllup i Italia, med både ragazza og bambinos og det viste seg være første helgen i høstferien, så passet det dermed fint gjøre en liten ferie ut av det.

Først var bryllupet ut, nærmere bestemt i Breganze, som ligger noen druesteinsspytt nord for Vicenza. Sånn flyplassmessig hadde VRN eller VCE vært nærmest, men det var litt kronglete komme oss dit når vi ville, så da ble det heller med Norwegians flight Oslo-Milano Bergamo etter jobb og skole en torsdag før ferien.

L1 til Sandvika, og siden Flytoget gikk i det vi ankom, ble det i stedet Vy 5 minutter senere. Selv om det var det vanlige styret med å få stablet bagasjen.

På OSL gikk det som vanlig raskt å kvitte seg med våre 3 kolli, og i «family track» var det bare 1 annen familie foran oss i køen.

En tur innom Bit for litt nødproviant for både før og etter turen.
IMG_1701.webp

DY1846 OSL-BGY var satt opp til å gå fra E14, som sammen med E12 betyr å ta «kjøkkenveien» rundt passkontrollen. Og er en heller trang affære når SN til BRU omtrent samtidig skulle går fra E12

IMG_1702.webp

IMG_1703.webp

LN-NIM skulle ta turen, og ankom artig nok fra MXP. Så ble det store Lombardia-dagen for maskinen. Levert Norwegian i 2022 som en av post-konkursmaskinene etter startet sitt liv hos flyDubai i 2010. Fikk klistret Camilla Collett på halen i 2023.

IMG_1704.webp

IMG_1706.webp

TK på nabogaten
IMG_1705.webp

1AB på minstemann og meg. Mens kona og eldstemann hadde 2AB. En FirstHouse konsulent på PCen på 1C, som hadde nok trengt et kurs i både GDPR og konfidensialitet, da jeg «fikk» lese mange av mailene der…..

IMG_1709.webp

Litt forsinket avgang, av en eller annen grunn. Om ikke helt så nesten fullt fly.

Hadde bestilt oppgradert middag til oss og barnemeny til barna. Barna var fornøyd, men mente kjøttbollene hos SunClass var bedre.

IMG_1720.webp

Noe brasert kjøtt til oss, og det var både godt og mørt. Selv om akkurat sukkerertene kunne de droppet. Men ulempen med å forhåndsbestille mat er at man først får den når de er ferdig med tralleserveringen på resten av flyet. Det betyr det tok veldig lang tid fra vi bestilte og fikk drikke, på rad 1, til maten kom. Selv om Norwegians crew er effektive tar det jo tid når folk er i partyhumør og tralle vel nærmest skulle tømmes for drikkevarer nedover gangen. Slik at vi var vel langt nedi Sør-Tyskland før maten kom.
IMG_1722.webp

Kunne også rent drikkemessig ta en SudC hadde det vært morgenflight
IMG_1716.webp

Last edited:
IMG_1724.webp

Landet 14 minutter etter rutetid, men 1 minutt innenfor så Norwegian kunne fremdeles si vi var i rute.

BGY er jo en ganske Ryanair-tung flyplass. Bagasjebåndene bærer litt preg av det, da båndene på ankomst kanskje ikke er helt dimensjonert for en flight fra Norge med ny innsjekker bagasje. Mye gutte og jenteturer om bord. Og tidligvis ganske god stemning og bra salg fra drikketralla 🤪

IMG_1726.webpIMG_1729.webp

Tok sin tid før den siste trallen med være kofferter kom, så ventet vel nærmere 45 minutter. Så var det bort til Enterprise til bilutleiedisk, hvor jeg måtte fylle up på papir, akkurat de samme opplysningene jeg hadde skrevet da jeg booket bilen. Golf eller lignende betydde en Jeep Avenger, en slags Peugeot i en Fiat-Jeep forkledning. Så bar det ut på autostradaen i snaue to timer østover.

IMG_1734.webp

Attachments

• IMG_1734.webp
    IMG_1734.webp
    155.8 KB · Views: 3
Etter bryllup i Breganze, inkludert et besøk i Bessano, så var det videre til Padova. Hadde to netter på hotell her. En hyggelig universitetsby, med blant annet Italias nest eldste universitet. Som blant annet Galileo Galilei og Nikolas Kopernikus var innom.

Mange av gatene var med klassiske overbygde fortau
IMG_1760.webp

St. Anthony basilisken
IMG_1765.webp
IMG_1766.webp
IMG_1768.webp

Den ene dagen ble det en dagstur til Venezia, som ligger 25 min unna med tog

Jernbanestasjonen i Venezia. Mye stein, men mer minimalistisk enn f.eks Milano

IMG_1779.webp

Perfekt byvær med sol og 21 grader. Og turisttoppen var på hell for sesongen

IMG_1780.webpIMG_1781.webpIMG_1792.webp
IMG_1789.webpIMG_1785.webp

Herlig:-) Padova har gått under radaren vår… eneste jeg forbinder Padova er et stort bildelemarked/messe en gang i året.

Siste natten skulle tilbringes i Milano, og da passet det fint det går Frecciarossa fra Padova til Milano Centrale. Billetter var bestilt i god tid, så da var business med 2-1 seating med familierabatt billig. 2 timer tog toget Padova-Milano

IMG_1821.webpIMG_1822.webpIMG_1823.webpIMG_1826.webpIMG_1830.webpIMG_1831.webp

Milano Centrale er en relativ heftig stasjon

IMG_1832.webp

Mens vi ventet på leiligheten i Milano, ble bagasjen plassert til oppbevaring på stasjonen og vi fikk tid til både lunsj og krysse av et par av «turistfellene»

IMG_1834.webp

IMG_1835.webp

Så var det tid for fotballkamp. Siden det var Champions League kamp mellom Inter og Slavia Praha passet det fin ta metroen ut til San Siro.

Dog først litt pasta
IMG_1841.webp

IMG_1842.webp

IMG_1846.webp

IMG_1855.webp

IMG_1856.webp

Back