Hong Kong-tråden

Re: Hong Kong-tråden

hvordan fikk du beskjed om dette? hadde du booket direkte til hotellet og gitt dem ditt kortnummer? Jeg har opplevd at de ikke kan charge depositum til debit kort, noe de løste med å gi meg et rom med låst minibar. Ellers så kunne de ta debit kort, men ikke refundere til dette sa de.
Forskjellen på debetkort og kredittkort er at på kredittkort kan de reservere et beløp og så trekke det som passer (under beløpsgrensen) ved utsjekk. På debetkort kan de ikke reservere beløp, kun trekke. (og refunsjon er plundrete)

Her:
IMG_9564.JPG

eller her:
IMG_9403.JPG

Ser veldig bra ut.
Hvor er disse stedene? Navn? :)

Ser veldig bra ut.
Hvor er disse stedene? Navn? :)
Det første er fra rom 11718 på Ritz-Carlton Hong Kong. Det koster litt ekstra om du skal opp i disse club-rommene helt i toppen. Veldig imponerende utsikt, men jeg tror ikke opplevelsen ville blitt så veldig forskjellig et par etasjer under. "Symphony of Lights" var underwhealming sett ovenfra, men fyrverkeri som er spredt ut over et mye større område ser antagelig mye bedre ut.

Det neste bildet er fra Victoria Peak som ligger på den andre siden av sundet og hvor man også har veldig fin utsikt. Det vil antagelig være mange på toppen av Peak Tower som er der funicularen kommer opp.
IMG_9390.JPG

Jeg foretrakk utsikten fra stien som starter like ved og som går rundt Victoria Peak. Det er den bildet er fra. Dette bildet tok jeg også fra stien:
IMG_9400.JPG

Fyrverkeri er stort sett best sett fra bakken opp mot en mørk himmel.
Sett ovenfra i en by som HK vil det vel drukne helt i det generelle lysmønsteret.

Re: Hong Kong, Macau, Shenzhen. Visa mm.

Jeg skal være i HKG fra 31.12.2015 til 02.01.2016 på vei hjem fra juleferie på Filippinene og er på jakt etter et hotell for anledningen. Vi er et par som drar, og vil ikke bruke mer enn 1500,- (Max 2000,-) per natt. Ideelt er det et hotell med en takterrasse eller lignende så vi kan feire nyttår uten å måtte bruke hele kvelden på å lete etter en passende plass. Vi var i BKK for noen år siden over nyttår og der var det ekstremt dyrt for å komme inn på hoteller langs elven bare for å ta seg en drink. Vi endte da opp med å kjøpe noen øl på en ferjekai langs elven, og hadde det helt fantastisk sammen med noen lokale Thaier. Er det noen som vet om det i det hele tatt feires nyttår med fyrverkeri i HKG? Setter stor pris på om noen kan tipse om hoteller og område :) ideelt sett ligger hotellet slik til at man kan bruke airport express (vi kan gjerne gå et stykke).

Jeg har forsøkt å søke i forumet, men finner ikke noe om dette: finnes det en Star Alliance ankomstlounge i Hong Kong. Når man flyr med SAS så ankommer man jo så tdlig - lite sannsynlig at hotellrommet er klart så tidlig. En ankomstlounge hvor man kan få frisket seg opp litt og summet seg etter flyturen ville være fint, tenker jeg nå... Er EBG.
(er førstereis til Hong Kong om to uker)

Re: Hong Kong, Macau, Shenzhen. Visa mm.

Jeg skal være i HKG fra 31.12.2015 til 02.01.2016 på vei hjem fra juleferie på Filippinene og er på jakt etter et hotell for anledningen. Vi er et par som drar, og vil ikke bruke mer enn 1500,- (Max 2000,-) per natt. Ideelt er det et hotell med en takterrasse eller lignende så vi kan feire nyttår uten å måtte bruke hele kvelden på å lete etter en passende plass. Vi var i BKK for noen år siden over nyttår og der var det ekstremt dyrt for å komme inn på hoteller langs elven bare for å ta seg en drink. Vi endte da opp med å kjøpe noen øl på en ferjekai langs elven, og hadde det helt fantastisk sammen med noen lokale Thaier. Er det noen som vet om det i det hele tatt feires nyttår med fyrverkeri i HKG? Setter stor pris på om noen kan tipse om hoteller og område :) ideelt sett ligger hotellet slik til at man kan bruke airport express (vi kan gjerne gå et stykke).

Som robertaas sier, nyttår i HK er i kontrollerte former. Vil tro at den beste plasseringen med tanke på hotell er de hotellene som ligger på Tsim Sha Tsui siden med utsikt mot HK Island, men det koster sikkert skjorta.

Feiret selv nyttår i HK 2008 - 2009, og det var trangt om plassen. Politiet sperrer av diverse veier slik at når du f.eks skal fra A til B kan du kun gå en rute. Selv sto jeg rett ved havnen (ved siden av Hong Kong museum of Art), og for å få denne plasseringen måtte jeg stille meg opp i 20-21 tiden. Allerede da var det fullt av lokale som har satt seg ned for å vente.

Når alt er ferdig er det et sinnsykt folkehav som beveger seg mot subway, og igjen er det kun en rute jeg kunne gå, og bare en inngang til subway. Selv om det blir en enorm kø, så er nok denne en lurere ordning enn om alle kan gå inn og ut der de måtte ønske.

I 01:30 var jeg i Lan Kwai Fong som er et :drink området. Igjen var det politisperringer og kun mulig å gå enkelte veien. Og det var enormt med folk, så å få seg noe å drikke var rimelig håpløst. Så etter å ha tatt meg en runde der, så slengte jeg meg på subway og til Wan Chai. Dette er et litt snuskete området, men blant gogo barer o.l så finnes det hyggelige barer og menneskemengden var mye mer behagelig.

Konklusjon: Kjekt å prøvd nyttår i HK, men gjør det nok ikke igjen. Alt for mye folk, trengsel o.l for 15min fyrverkeri. Stemningen er god, og selv om det kunne virke rimelig kaotisk, så tror jeg myndighetene har rimelig god kontroll på folkemengden

Heisann!

Kjapt spørsmål: Ankommer HK med SAS den 4 Des, og skal rett videre til Macau. Båten går først et par timer etter ankomst, så lurte på om noen av herrene vet om det er en ankomstlounge der med adgang for EBD?

Tenkte å ta en kjapp dusj, og sist gang jeg var der landet jeg senere og tok dusjen på hotellet.. :)

Kim

Heisann!

Kjapt spørsmål: Ankommer HK med SAS den 4 Des, og skal rett videre til Macau. Båten går først et par timer etter ankomst, så lurte på om noen av herrene vet om det er en ankomstlounge der med adgang for EBD?

Tenkte å ta en kjapp dusj, og sist gang jeg var der landet jeg senere og tok dusjen på hotellet.. :)

Kim

Har ikke hørt noe om ankomstlounge for EBD - i ditt tilfelle hadde det kanskje vært raskere å gå ut igjennom tollen og toget til Hong Kong Central for så å ta båten derifra til Macao.

Er det ikke fler selskaper som har bårturer til Macau fra Flyplassen i Hong Kong?
07:15
08:45
10:00
10:30

Hvordan er det forresten visummessig å ta båten fra flyplassen til Guangzhou og overnatte der? Er det bare arrangerte dagsturer som er visumfrie?

Hvordan er det forresten visummessig å ta båten fra flyplassen til Guangzhou og overnatte der? Er det bare arrangerte dagsturer som er visumfrie?

Er vel kun Shenzhen hvor man får et visum ved grensa k i 5 dager. Jeg ville nok ikke tatt sjansen på det og heller skaffa meg et ordentlig kinesisk visum fra ambassaden.

Heisann!

Kim

Det er ingen lounger du har tilgang til gratis som EBD, du slipper ikke forbi sikkerhetskontrollen opp til avgang uten gyldig boardingpass.

Men det er en buy-in lounge ute på ankomst som har dusj og ellers bra fasiliteter. Jeg har benyttet den et par ganger. Tror jeg betalte ca 300HKD for dusj og frokost.

Scroll litt ned på siden så finner du beskrivelsen: Plaza Premium Lounge (Arrival Hall)
https://www.plaza-network.com/location_detail?airport=Hong Kong International Airport&city=Hong Kong

I dag har jeg sendt mail til The Peninsula om henting med Rolls Royce for mor og far på HKG til fredag. Tenker det blir en god start på deres opphold i Hongkong! :D

Må også sende en takk til Herr Fnate for gode tips som har kommet godt med i planleggingen av denne turen. Skal nok benytte meg av et par av dem på min tur til HKG på nyåret :)

Jeg vil også takke både Fnate og andre her, for gode tips til min Hongkong-weekend. Kom hjem i går kveld.
Husker ikke om jeg leste det her eller et annet sted, men det kan være sinnsyke køer til The Peak Tram. Jeg tok derfor bussen opp. Buss nr 15, gikk til busstoppet rett bortenfor Star Ferry terminalen, litt mot høyre. Kom da først på bussen, satt forrest i 2. Etg og hadde en strålende sightseeing-tur opp de slyngete veiene.
Tok så tram ned, litt kø der også, overkommelig.

Hvilken *A lounge er best for frokost og beliggenhet når man skal til ARN med SAS og har EBG? Staralliance.com sier jeg da kan velge mellom:
-SilverKris Lounge Business Class
-Royal Orchid Lounge
-United Club
Regner med at den siste ikke bør være førstevalget.

Fikk ikke besøkt SilverKris sist jeg var der (sepember 2015), men var i både United og Thai Orchid. Thailoungen var ingening å skrive hjem om, dette må være en av de dårligste loungene deres. Frokosten var elendig (Rundstykker men ingen pålegg utenom smør), sandwichsnittene smakte ikke bra. United Club er fin (i forhold til andre Cluber), men utvalget av mat var også dårlig (men pluss for frukt). Utsikten er like god i både United og Thai sine lounger. Mener at Silverkris ikke har utsikt. Selv går jeg i Silverkris neste gang, hørte mye bra om det fra andre (skryt for maten f.eks).

Tre netter HK , dagstur til Macau er mer nok så lenge du ikke er gambler^_^

Back