Hong Kong-tråden

Re: Hong Kong-tråden

Er i hkg og tenkte meg til maccau i morgen.
Er det noen som har tips til ferge selskap og om det er vert å betale ca3x så mye for premium seter med servering?

Er det noen som har tips til ferge selskap og om det er vert å betale ca3x så mye for premium seter med servering?
Om du ikke har bestilt på forhånd kan du måtte vente lenge på ledig plass på økonomi. Det er vel hovedårsaken til at folk kjøper premium når de kommer til terminalen.

Lurer litt på det samme, hvor finner jeg pris og info om fergen(e) til Maccau ?

Tok ferga i sekstida i går. Turbojet. 200 hkd. Null kø, verken for billett, grensekontroll eller noko. Kjøpte bill 15 min før avgang. Samme tilbake i dag. Men såg det var betydeleg meir folk på veg ut frå Hong Kong i dag. Variera nok veldig.

Se/søk litt tidligere i tråden så finner dere samme svar som roger over, på et lignende spørsmål stilt av undertegnende :)

Det første er fra rom 11718 på Ritz-Carlton Hong Kong. Det koster litt ekstra om du skal opp i disse club-rommene helt i toppen. Veldig imponerende utsikt, men jeg tror ikke opplevelsen ville blitt så veldig forskjellig et par etasjer under. "Symphony of Lights" var underwhealming sett ovenfra, men fyrverkeri som er spredt ut over et mye større område ser antagelig mye bedre ut.

Det neste bildet er fra Victoria Peak som ligger på den andre siden av sundet og hvor man også har veldig fin utsikt. Det vil antagelig være mange på toppen av Peak Tower som er der funicularen kommer opp.
IMG_9390.JPG

Jeg foretrakk utsikten fra stien som starter like ved og som går rundt Victoria Peak. Det er den bildet er fra. Dette bildet tok jeg også fra stien:
IMG_9400.JPG

Fint å sjå bilda dine frå the Peak. Då vi var der var det tjukk skodde :(

Jeg sitter nå på ferga ingen kø kom med første ferga ca 15 min etter billetkjøp.
Selskapet heter turbojet og har avgang hvert 15 min. Jeg reiste 09.50 og turen tar ca 1 time. Kostet 177 HK$

For å ha det klart neste gang det kommer tilbud... hva mer enn selve Hong Kong, Macau, Shenzhen eller Guangzhou er det lett å få med seg på en helgetur til Hong Kong?

For å ha det klart neste gang det kommer tilbud... hva mer enn selve Hong Kong, Macau, Shenzhen eller Guangzhou er det lett å få med seg på en helgetur til Hong Kong?

Øyene utenfor byen er ganske flotte. Er det sol kan du ta med badetøy og en sixpack (øl pluss liggeunderlag og slikt er vesentlig billigere inne i selve landsbyen enn ute ved stranda som er 10-15 min gange unna) og ta fergen ut til Lamma island. Fergene går til langt på kveld så anbefaler å avslutte dagen med en tur på den lokale baren. Meget gode burgere og godt utvalg øl.

i6j2e83.jpg

b11hjhb.jpg

dpR8his.jpg

Øyene utenfor byen er ganske flotte.
Ser jo flere fine øyer når man flyr inn så det er greit å få bekreftet at man kan besøke dem og at det er verdt å dra dit, men jeg tenkte mer på litt større destinasjoner ala Hainan som jeg antar blir litt langt og kronglete om man kun har en helgetur til Hong Kong.

Å dra til Hong Kong en gang til?

Å dra til Hong Kong en gang til?
Skjønner at du ikke kjenner meg. :colgate: Sikkert aktuelt for mange andre, men ikke for meg.

For å svare meg selv litt så ser jeg at i tillegg til Macau, Guangzhou og Shenzhen så er også Zhuhai og Zhongshan lett å nå med ferge fra Hong Kong. men jeg er enda ikke overbevist om at det er verdt å dra dit.

Zhuhai er ihvertfall en av de kjedeligste byene jeg noensinne har besøkt. Utenom turistsesongen er byen nærmest forlatt. Om du klarer noen timer på tog så kan du jo prøve ut Shenzhen - Wuhan toget. Tar 4t45m og er 1072km. Farten ble satt ned til 300km/t (fra 350) for noen år siden, men det går fortsatt fort unna.

Hong Kong tråden

Jeg vurderer å hoppe på en rimelig billett til HKG neste helg og lurer på:
- Hvor i byen burde man bo. (Områder, i nærheten av)
- Hva bør man absolutt få med seg uten å styre med ferge til Macau og andre ting som tar lang tid?
- Evt andre gode tips!

PS: drar isåfall med fruen. ;-)

Last edited:
Re: Hong Kong tråden

Jeg vurderer å hoppe på en rimelig billett til HKG neste helg og lurer på:
- Hvor i byen burde man bo. (Områder, i nærheten av)
- Hva bør man absolutt få med seg uten å styre med ferge til Macau og andre ting som tar lang tid?
- Evt andre gode tips!

PS: drar isåfall med fruen. ;-)

Besvarer delvis denne posten selv;
- Man bør bo i Tsim Sha Tsui med utsikt mot HK Island, da gjerne på et rom høyt opp med sjøutsikt.
- Enkelt oppsummert: rusle rundt og opp i fjellene!
- Er det noe poeng å dra til Macau for en dagstur når man bare har 3 dager i HK?

- Man bør bo i Tsim Sha Tsui med utsikt mot HK Island, da gjerne på et rom høyt opp med sjøutsikt.
Slik som jeg hadde på Ritz Carlton? :colgate: Som bonus var var det stasjon for banen til flyplasen i underetasjen. Og for de som driver med denslags kunne man sjekke inn bagasjen der. Minuset var at det ikke var stort utendørs i nærområdet-
IMG_9564.JPG

En tur rundt Victoria Peak anbefales sterkt.
- Er det noe poeng å dra til Macau for en dagstur når man bare har 3 dager i HK?
Ja, man trenger kun se gamle bygg i sentrum. Reis dit rett etter frokost og du kan være tilbake til lunch i Hong Kong.

Jeg hadde også ca 3 dager i HK før jul, da gjorde vi følgende.
- bodde i Mongkok
- besøkte baren i toppen av ICC (høyeste bygning i HK)
- tok trikken opp til Victoria Peak
- besøkte bargaten på Island
- tuslet rundt i Central og handlet
- spiste god mat i Tsim Sha Tsui (og andre steder)

Noe jeg syns var spesielt morsomt var å finne "hemmelige" barer på Yelp, både i Hong Kong og Taipei. En av de var inn en dodgy sidegate, inn i et resepsjonsområde, forbi en vakt, opp i 21. etasje med heisen og inn i en leilighet noen gutter hadde gjort om til bar.

Forresten: husk pass når du skal til Macau. Det visste ikke jeg om, derfor fikk vi aldri dratt dit..

Vi var i Hong Kong 3 netter i februar på vei hjem fra Australia.
Fulgte McDuck sin anbefaling her inne og bodde billig og sentralt på BP International.
Første dag hadde vi lokal guide rundt i byen. Interessant og nyttig når vi hadde så lite tid. Fikk fin innføring i byen som vil komme til nytte også ved senere turer til HK.
Dag 2 dro vi til Macau. Absolutt verdt turen.
Dag 3 fikk barna bestemme. Da dro vi til Ocean Park som mange vi hadde snakket med sa var bedre enn Disneyland. Kjempebra fornøyelsespark med både dyr, akvarier og mange berg- og dalbaner.

Om køa til the peak er lang, ta drosje! Kosta ingen ting. Virka som om ikkje alle ville køyre dit pga lang venting for å få tur ned, men det gjekk på andre forsøk. Eg synst også at turen til big budda (nær flyplassen) var fin. Macao såg eg berre i mørket...

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Back