Hong Kong-tråden

Re: Hong Kong-tråden

Hvor lang transfertid trenger man i Hong Kong? Lander med Lufthansa og skal videre med Air NZ, lagt opp 1 time og 14 min mellom flyene. Antar at begge er på samme terminal pga A*

Hvor lang transfertid trenger man i Hong Kong? Lander med Lufthansa og skal videre med Air NZ, lagt opp 1 time og 14 min mellom flyene. Antar at begge er på samme terminal pga A*

Transfer i HKG er veldig smud. Men 1.14 på longhaul er uansett ikke veldig lenge på en diger flyplass. Du må igjennom ny security (sjelden kø) men ikke passkontroll. Det går nok helt fint uten delays.

Enig med forrige taler. HKG er en oversiktlig og lett flyplass, men rett over 1 time på longhaul til longhaul er noe knapt. Går nok bra :)

Hva sier dere om transfer mellom SAS og Hong Kong Express?
Må vel ta ut bagasjen og sjekke inn på nytt går jeg ut fra, må man da også gjennom passkontroll? Lange avstander?

Vil det vanligvis holde med 2,5 timer mellom flightene?

Må vel ta ut bagasjen og sjekke inn på nytt går jeg ut fra, må man da også gjennom passkontroll? Lange avstander?

Det er alltid skummelt å råde deg til noe som potensielt kan sette deg i en kjip situasjon, men kan prøve på et resonnement.. :)

Du må gjennom immigration før du kan hente ut bagasjen. Mine erfaringer derfra er at det går relativt raskt (ca. 10-15 min kø), og at jeg er ute og har plukket opp bagasjen drøye 30 min etter at flyet er parkert ved gate.

HK Express har innsjekk i terminal 2, så du må også beregne noe tid over dit. Check in hos HK Express stenger 75 minutter før avgang, så med andre ord har du en god time fra SAS parkerer til du må ha sjekket inn - hvis SAS er i rute.

Det er ikke bedre tid enn du bør ha, men det bør kunne gå greit. Sjekk eventuelt om reiseforsikringen dekker denne overgangstiden.

Den lengste transportetappen er vel etter at du har sjekket inn hos HK Express og frem til gaten. Du må regne med både tog og trasking, men samtidig flyter som regel ting greit på HKG. :)

Noen andre som er av annen oppfatning?

Noen andre som er av annen oppfatning?
De fleste reiseforsikringer har vel 4t som et minimum ved separate billetter. Når det er sagt tror jeg også det vil gå greit HVIS SAS-flighten er i rute. HKG er en ok flyplass med gode rutiner.

Det har jo vært endel forsinkelser med ujevne mellomrom på hele longhaul-flåten til SK, så noe gambling er det uansett.

Jeg er ikke veldig bekymret for ikke å rekke forbindelsen fra HKG, om jeg så må kjøpe ny billett lokalt i Asia koster ikke det skjorta.

Mer problematisk hjemover, å miste longhaulflighten har langt større konsekvenser...

Takk for gode innspill begge to :up:

De fleste reiseforsikringer har vel 4t som et minimum ved separate billetter. Når det er sagt tror jeg også det vil gå greit .

Hvilket selskap har fire timer? Sist jeg sjekket (for noen år siden) hadde Gjensidige 90 minutter og mener de andre hadde 2 eller 2,5 timer.

Uten bagasje eller med gjennomgående bagasje hadde jeg vært litt nervøs med 1,5 timer, men ikke med 2 timer. Skal du imidlertid sjekke inn med bagasje og sjekk inn stenger 75 min før avgang hadde jeg ikke gamblet på 2,5 t. I praksis er jo det 1t 15 min. Flyr du økonomi og er litt bak i flyet taper du fort 10 minutter bare der. Med først ut av SAS flyet stod vi 20 min i passkø og det var lagt opp for at køen skulle kunne strekke seg mye lenger med sperrebånd.

Har også lagt merke til at endel av lavprisselskapene i Asia tillater mindre håndbagasjer enn det Ryan Air gjør, med andre ord er ikke vanlige trillekofferter tillatt.

Hvilket selskap har fire timer? Sist jeg sjekket (for noen år siden) hadde Gjensidige 90 minutter og mener de andre hadde 2 eller 2,5 timer.
Det er forskjellige regler fra de ulike reiseforsikringsselskapene. Flere medlemmer har rapportert om innstramninger i reglene, 4t er blitt nevnt ved separate billetter, men mulig det er kortere.

På store flyplasser skal en jo gå fra gate til immigrasjon, sjekke inn på nytt, sikkerhetskontroll og igjennom immigrasjon igjen ved separate billetter og innsjekket bagasje. Det skal ikke store forsinkelsen til før det ikke går på 90 minutter.

Jeg kan ringe Frende i morgen og sjekke, husker ikke hva de opplyste om sist.

Uten at vi ønsket det :( så havnet vi i følgende situasjon på HKG for noen uker siden:

- Planlagt ankomst HKG var 07:45, virkelig ankomst var 07:30.
- Neste flys planlagte avgangstid fra HKG var 09:20.
- Vi måtte hente ut bagasje og sjekke inn på nytt.
- Vi løp der vi kunne (litt vanskelig på det dustete transfertoget).
- Vi har frequent visitor-status og gikk rett igjennom immigration uten ventetid.
- Vi hadde prio-tag på bagasjen, som kom først på båndet, men etter noe ventetid.
- Løp videre gjennom tollen og opp til innsjekking i samme terminal.
- Ferdig innsjekket kl 08:10 (10 minutter før innsjekking stengte.)

Ting går som regel på skinner på HKG, men plutselig dukker det opp jokere som fjernparkering eller forsinket ankomst grunnet mye trafikk. De gangene jeg er tvunget til å reise på separate billetter via HKG så legger jeg inn minst 4 timer mellom planlagt ankomst og planlagt avgang.

Ting går som regel på skinner på HKG, men plutselig dukker det opp jokere som fjernparkering eller forsinket ankomst grunnet mye trafikk. De gangene jeg er tvunget til å reise på separate billetter via HKG så legger jeg inn minst 4 timer mellom planlagt ankomst og planlagt avgang.

Da har jeg vært på telefonen med Frende forsikring angående separate billetter. De sier at antall timer ikke står i vilkårene, men avgjøres av skjønn. 3-4t anses som god nok tid.

Vi diskuterte spesifikt HKG som har MCT på 60 minutter, men det er vel i transit med gjennomgående billett og innsjekket bagasje.

Altså vil man få dekket billetter om en tar høyde for 3-4t, og forsinkelse gjør at man mister connection.

Jeg vil anta at det med kun håndbagasje og kun i transit(airside) vil holde med 2t. Det er jo dobbel MCT.

Det er nærliggende å tro at andre reiseselskap som Europeiske også praktiserer det slik, selv om jeg ikke kan si dette sikkert. Kanskje noen kan sjekke med dem?

Det er nærliggende å tro at andre reiseselskap som Europeiske også praktiserer det slik, selv om jeg ikke kan si dette sikkert. Kanskje noen kan sjekke med dem?

Jeg sjekket vilkårene hos min forsikring (DNB Reise Best). Der fremgår det heller ikke et spesielt antall timer.

For noen år siden var jeg i kontakt med DNB om en tilsvarende sak, og da mener jeg det sto 2,5 timer eksplisitt i vilkårene.

Det er forståelig at forsikringsselskapene ønsker å legge opp til flest mulige skjønnsmessige vurderinger. Men som forbruker er det veldig greit å ha klare retningslinjer å forholde seg til, f.eks. ved bestilling av separate billetter.

Det er forståelig at forsikringsselskapene ønsker å legge opp til flest mulige skjønnsmessige vurderinger. Men som forbruker er det veldig greit å ha klare retningslinjer å forholde seg til, f.eks. ved bestilling av separate billetter.
I tilfeller jeg har hatt de siste årene opplever jeg at Frende (som jeg i hovedsak bruker) har vært ryddige. Men klart, det er alltid en fare når det er skjønnsmessige vurderinger.

Jeg sjekket ikke beløpsgrensene, men business-billetter vil kanskje være mer utfordrende å få igjennom enn økonomi-billetter?

Moderator, vi er vel ganske OT, flytt gjerne denne diskusjonen til riktig tråd.

Hvordan behandles dyr (hunder etc) i HKG (og Taiwan/Macau)? Samme som fastlands-Kina? Da blir det fort uaktuelt å reise dit av prinsipp.

Er det noen som har konkrete anbefalinger til hoteller med utendørs svømmebasseng i Hong Kong?

Jeg skal ha tre netter på Mandarin Oriental i forbindelse med noen møter (som er et helt suverent hotell), men tenker å flytte meg til et annet hotell på dag fire for å ta to-tre dager i horisontalen og slappe av (Mandarin Oriental har kun innendørs basseng).

Om det er på Hong Kong øya eller Kowloon er uten betydning. Jeg har for sikkerhets skyld booket Intercontinental på Kowloon, men er det noen som har vært der i det siste og vet noe om tilstanden på utendørsanlegget? Det begynner vel å bli en 10-15 år siden det var "nytt"?

Jeg har for sikkerhets skyld booket Intercontinental på Kowloon, men er det noen som har vært der i det siste og vet noe om tilstanden på utendørsanlegget? Det begynner vel å bli en 10-15 år siden det var "nytt"?

Det er i utmerket stand, var der sist i begynnelsen av juni.

Back