HondaJet

MountainDew

ScanFlyer Rusty
Medlem
Vanskelig å forstå denne lave prisen, når en liten Piper Archer faktisk koster mer....er det Hegnar som roter?

http://hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=179413&cat=103
 
Jeg trodde planen var at flyet skulle sertifiseres for single pilot, slik som et par av de andre små jetene skal.
Det er trolig 1.3 mill dollar ja.
 
Det er $1.3 mill, men det et foreløpig anslag fra GE Honda.

Vi kjenner litt til dette prosjektet, og det er et stilig prosjekt de driver med.
En noe ukonvensjonell motorplassering er noe mange har reagert på med denne maskinen, men GE Hondas løsning gir en utrolig stabilitet i maskinen.
Honda Jet en er pr. i dag kun exprimental sertifisert, så det gjennstår og se den endelige prisen hvis produksjon blir vedtatt.
Sertifisering er en enorm kostnad, og det merkes på den endelige prisen.

JWJ
 
Det er $1.3 mill, men det et foreløpig anslag fra GE Honda.

Vi kjenner litt til dette prosjektet, og det er et stilig prosjekt de driver med.
En noe ukonvensjonell motorplassering er noe mange har reagert på med denne maskinen, men GE Hondas løsning gir en utrolig stabilitet i maskinen.
Honda Jet en er pr. i dag kun exprimental sertifisert, så det gjennstår og se den endelige prisen hvis produksjon blir vedtatt.
Sertifisering er en enorm kostnad, og det merkes på den endelige prisen.

JWJ
 
Honda har holdt på med å ta frem fly og motorer siden 80-tallet, så det er morsomt at det begynner å nærme seg kommersialisering.

Hva gjelder motorplasseringen, så er den jo uvant i den forstand at det vel bare er VFW-Fokker 614 som har hatt denne konfigurasjonen i serieproduksjon. Poenget med å gjøre det slik er sikkert delvis å redusere drag (i høyere hastigheter?), men det er vel også et poeng å ikke komplisere flykroppen i karbon og epoxy hvis man kan unngå det.

Fint fly - ser ut som en moderne sportsutgave av HS-125. :) Og sikkert et interessant studieobjekt for Aeriton, ja.
 
Ville denne monteringen av motorer egnet seg på større maskiner også?
 
Ikke umulig i utgangspunktet, men det er jo gjerne litt mere praktisk med tanke på vedlikehold med den plasseringen som er vanlig idag.
 
Ikke umulig i utgangspunktet, men det er jo gjerne litt mere praktisk med tanke på vedlikehold med den plasseringen som er vanlig idag.

Så er det andre fordeler og ulemper med denne plasseringen kontra under vingen?
 
Ja. Her tror jeg noe av plasseringen kan grunnes i lavere Inteferens-motstand mellom skrog/vinge, samt forbedrede egenskaper i høye hastigheter (reduserte shockwaves) Designen er jo ganske nytenkende :) Plasseringen sørger også for bedre utnyttelse innvendig i flyet i forhold til tail mounted engines, samtidig som man ikke trenger like høyt understell som på konvensjonell wingpod plassering.
 
Så alt i alt en smart plassering.
Kanskje flere satser på denne plasseringen i tiden som kommer. HondaJet'en er vel litt liten for mange.
 
Back
Top