Høflighet på tur...

Re: Høflighet på tur...

Jeg synes Paris er kjempehyggelig, jeg, og kjenner meg ikke igjen i opplevelsene om uhøflighet og insistering på å snakke fransk. Det må åpenbart ha vært sånn før (derav det dårlige ryktet), men kan det ha skjedd en endring (et generasjonsskifte?). Selv synes jeg Pariserne er lette å komme i kontakt med, og unnskyldningene sitter oftest løst dersom de starter å bable i vei før du får gjort dem oppmerksom på at du ikke kan fransk.

Jeg har også gode opplevelser fra New York, men jeg har ikke vært andre steder i USA, så jeg tipper det er en viss kontrast sammenlignet med andre steder der.

Generelt opplever jeg unge i Norge som betydelig mer høflige enn eldre når det gjelder hilsing, takking og smil. Det har vel noe med trygghet i slike situasjoner å gjøre, har jeg tenkt. Selv hilser jeg på «alle», smiler, takker, reiser meg på bussen og holder dører uansett kjønn eller sosial status, og har aldri opplevd at noen har reagert negativt (verken på 70/80-tallet eller nå). Det er stort sett alltid takk å få tilbake.

I sommer slo det meg likevel at vi er ekstremt dårlige på høflighet i trafikken. Å kjøre i Tyskland, Østerrike og Italia var en enorm og litt uventet fornøyelse. Kontrasten opplevdes som stor da vi returnerte til Skandinavia (Gedser i Danmark, deretter Sverige og Østfold), hvor alle bare tenkte på seg selv, ikke slapp folk fram, lå i venstre felt uten å kjøre forbi osv.
 
Re: Høflighet på tur...

Godt poeng RWY24 — jeg fikk også litt bakoversveis i trafikken i går... Makan til villmannskjøring. Nå er jeg vant med Tysk og Nederlandsk trafikk. Og selv om det er de som er gale der og, er majoriteten i en ordnet og ansvarlig form. I Norge kuttes det linjer, kjøres som om det bare er en selv på vegen. Man merker det ikke før man har kjørt litt i andre kulturer.
 
Re: Høflighet på tur...

Store forskjeller rundt omkring .. Å kjøre bil her i Atlanta er som å kjøre NASCAR. Du vet aldri hvor den neste villmannen dukker opp, man må passe godt på på begge sider før man bytter fil. Kjører man 70 i 55-sonen er man ofte av de tregeste. Og ingen skjønner glidelåskjøring .. I Seattle derimot, er det still motsatt. Det er få som kjører 10 over fartsgrensen og filskifte og forbikjøringer foregår i siviliserte former. Men begge steder er man relativt høflige, og hjelper andre inn og ut av trafikk.
 
Re: Høflighet på tur...

Nå er jeg vant med Tysk og Nederlandsk trafikk.
Nordmenn flest er egentlig kun vant til gård og å ferdes i utmark så dette er veldig uvant. Det er spesielt at sykler ikke er en del av "sykkel- og gangsti" hvor de gående har prioritet som mange nordmenn ikke har fått med seg. I Nederland har jeg lagt merke til at de i alle fall har 3 forskjellige typer fotgjengeroverganger (i tillegg til de som er kunstprosjekter) og de ser ut til å ha forskjellige regler så her må man virkelig passe seg som fotgjenger.
 
Re: Høflighet på tur...

Store forskjeller rundt omkring .. Å kjøre bil her i Atlanta er som å kjøre NASCAR. Du vet aldri hvor den neste villmannen dukker opp, man må passe godt på på begge sider før man bytter fil. Kjører man 70 i 55-sonen er man ofte av de tregeste. Og ingen skjønner glidelåskjøring .. I Seattle derimot, er det still motsatt. Det er få som kjører 10 over fartsgrensen og filskifte og forbikjøringer foregår i siviliserte former. Men begge steder er man relativt høflige, og hjelper andre inn og ut av trafikk.

Atlanta = Oslo med unntak av høflighet. For det finnes ikke i oslotrafikken. Oslo i denne sammenhengen er stort og dekker Budstikkas nedslagsfelt...
 
Re: Høflighet på tur...

I Nederland har jeg lagt merke til at de i alle fall har 3 forskjellige typer fotgjengeroverganger (i tillegg til de som er kunstprosjekter) og de ser ut til å ha forskjellige regler så her må man virkelig passe seg som fotgjenger.

Å? Det var nytt for meg. Ikke at jeg har vært så mye i Nederland at det gjør noe, men jeg tror du tar helt feil. Er det sebrastriper på veien har du en fotgjengerfelt. Er det ikke sebrastriper, er noe annet. Dessuten er det veldig godt merket med vikepliktmarkering på vei og sti hvem som har vikeplikt. Du må ha inntatt en del :drink for ikke å se det.
 
Re: Høflighet på tur...

Høflighet trenger ikke bare være ord, synes ofte at man kommer langt med et smil og et lite nikk. Nordmenn er alt for glad i å se ned i bakken, kanskje en vane vi har etter å ha gått ute i skauen for lenge og sett etter ting å snuble i....
 
Re: Høflighet på tur...

Joda, du sier noe her.

Normenn er kjent for å utvise svært lite høflighet i utlandet. Nå skal det sies at det dårlige ryktet i hovedsak knytter seg til fyllefanter på ferie i Sør Europa, enda det finnes unntak.

En observasjon jeg har gjort meg, er at nordmenn heller ikke hilser på hverandre når de treffes, f.eks midt på gaten uten at noen andre er tilstede. Det er kleint og merkelig.
 
Re: Høflighet på tur...

Dont shoot the messenger, men jeg merker at vi nordmenn er veldig dårlige til å si takk enn dansker og svensker.
 
Re: Høflighet på tur...

Nordmenn har i alle fall dårlig selvbilde, jf. postene over. Det er vel forsket en del på det, og de artiklene jeg har lest om temaet de siste årene sier vel stort sett alle at nordmenn er varme og høflige. Høflighet vises på ulike måter rundt om i verden, så selv om vi ikke bruker innøvde fraser (det oppleves ofte tvert imot som uhøflig), så har vi våre måter.

En historie: Et australsk litt eldre ektepar jeg kjente til dro på rundreise i Italia. De fikk sjokk og begynte til og med å gråte av det de opplevde som uhøflighet. Sønnen deres, som bodde i Firenze, måtte forklare dem de sosiale kodene og hvordan italienere er høflige, og reddet dermed resten av ferieturen for foreldrene.
 
Re: Høflighet på tur...

Å? Det var nytt for meg. Ikke at jeg har vært så mye i Nederland at det gjør noe, men jeg tror du tar helt feil. Er det sebrastriper på veien har du en fotgjengerfelt. Er det ikke sebrastriper, er noe annet. Dessuten er det veldig godt merket med vikepliktmarkering på vei og sti hvem som har vikeplikt. Du må ha inntatt en del :drink for ikke å se det.

Stiller meg bak dette. At det finnes varianter med eller uten lysregulering kan muligens diskuteres å være to forskjellige typer da :P
 
Re: Høflighet på tur...

Å? Det var nytt for meg. Ikke at jeg har vært så mye i Nederland at det gjør noe, men jeg tror du tar helt feil. Er det sebrastriper på veien har du en fotgjengerfelt. Er det ikke sebrastriper, er noe annet. Dessuten er det veldig godt merket med vikepliktmarkering på vei og sti hvem som har vikeplikt. Du må ha inntatt en del :drink for ikke å se det.
Er allergisk mot alkohol så jeg hadde nok ikke inntatt noe av det. De 3 typene fotgjengerfelt som jeg har lagt merke til i Nederland:
-Vanlige brede sebralinjer, som i Norge
-smalere, kortre linjer med varierende lengde
-stripplede linjer på siden av fortgjengerfeltet (som ikke har sebrastriper)

Og så har man også i Nederland helt andre varianter slik som denne som ikke har noen skilter om vikeplikt. Versågod å forklare hva som gjelder her for gående:
junction01.jpg
 
Re: Høflighet på tur...

Er allergisk mot alkohol så jeg hadde nok ikke inntatt noe av det. De 3 typene fotgjengerfelt som jeg har lagt merke til i Nederland:
-Vanlige brede sebralinjer, som i Norge
-smalere, kortre linjer med varierende lengde
-stripplede linjer på siden av fortgjengerfeltet (som ikke har sebrastriper)

Og så har man også i Nederland helt andre varianter slik som denne som ikke har noen skilter om vikeplikt. Versågod å forklare hva som gjelder her for gående:
junction01.jpg
Er ikke det vikepliktskilt som er malt i veien?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Re: Høflighet på tur...

Er ikke det vikepliktskilt som er malt i veien?
Joda, trekantene kan se ut som varseltrekanter for bilistene og tyde på at de har vikeplikt, men det sier ikke noe om hvor jeg kan gå og hva med alle fotgjengeroverganger uten disse trekantene? Har bilister ikke vikeplikt der?

En annen kombinasjon jeg nylig så i Nederland. Et vanlig sebra fotgjengerfelt med skilt og det hele, men hva i alle dager er alt surret rundt det?
attachment.php


Og her varianten med smalene linjer med varierende lengde. Og denne har jeg faktisk sett i 3 varianter:
-med varierende lengde til begge sider som på bildet
-med varierende lengde kun til én side
-med åpent felt i midten.

Så her har man 3 forskjellige varianter som alle antagelig varierer i funksjon fra vanlige sebralinjer. Fortsatt ikke forvirret? Poenget er at mange varianter og ofte endring av konsepter gjør folk forvirret og få vet hva som egentlig gjelder. Se bare på service-konsepter hos SAS, selv de ansatte vet jo ofte ikke hva som gjelder.

Example-of-an-Elevated-StopLine-in-The-Netherlands-Source-MUARC-2010.jpg
 

Attachments

  • caos.jpg
    caos.jpg
    191.7 KB · Views: 564
Re: Høflighet på tur...

Er ikke høflighet på tur også en respekt for andre land og kulturer er anderledes enn hva vi er vant med hjemme, kunne lære av og glede seg over forskjellene i allt fra transport til mat.....Street Tacos i Bend Oregon er ikke nødvendigvis de samme som fredags tacoene fra Old El Paso....men begge kan smake utmerket.....
 
Re: Høflighet på tur...

Er allergisk mot alkohol så jeg hadde nok ikke inntatt noe av det. De 3 typene fotgjengerfelt som jeg har lagt merke til i Nederland:
-Vanlige brede sebralinjer, som i Norge
-smalere, kortre linjer med varierende lengde
-stripplede linjer på siden av fortgjengerfeltet (som ikke har sebrastriper)

Og så har man også i Nederland helt andre varianter slik som denne som ikke har noen skilter om vikeplikt. Versågod å forklare hva som gjelder her for gående:
junction01.jpg

Enkelt: Det er felles gang- og sykkelvei. Det er til og med lysregulert. Trekantene malt i veien betyr vikeplikt. Det gjør de i Norge også. I Nederland bør du ikke gå på rødt heller. Det kan koste deg dyrt.
 
Last edited:
Re: Høflighet på tur...

Joda, trekantene kan se ut som varseltrekanter for bilistene og tyde på at de har vikeplikt, men det sier ikke noe om hvor jeg kan gå og hva med alle fotgjengeroverganger uten disse trekantene? Har bilister ikke vikeplikt der?

En annen kombinasjon jeg nylig så i Nederland. Et vanlig sebra fotgjengerfelt med skilt og det hele, men hva i alle dager er alt surret rundt det?
attachment.php

Et helt vanlig fotgjengerfelt. Gatetunet endrer ingenting.
 
Re: Høflighet på tur...

Så her har man 3 forskjellige varianter som alle antagelig varierer i funksjon fra vanlige sebralinjer. Fortsatt ikke forvirret? Poenget er at mange varianter og ofte endring av konsepter gjør folk forvirret og få vet hva som egentlig gjelder. Se bare på service-konsepter hos SAS, selv de ansatte vet jo ofte ikke hva som gjelder.

Example-of-an-Elevated-StopLine-in-The-Netherlands-Source-MUARC-2010.jpg

Hvis du leser hva bildefila heter i stedet for å trekke inn SAS - som ingenting har med nederlandsk veimerking å gjøre - ville du sett at det er Example-of-an-Elevated-StopLine-in-The-Netherlands. Stripene brukes for å markere at det er en fartsdump.

Konklusjon: Det finnes én type gangfelt i Nederland som de fleste andre steder.
 
Re: Høflighet på tur...

Hvis du leser hva bildefila heter i stedet for å trekke inn SAS - som ingenting har med nederlandsk veimerking å gjøre - ville du sett at det er Example-of-an-Elevated-StopLine-in-The-Netherlands. Stripene brukes for å markere at det er en fartsdump.

Konklusjon: Det finnes én type gangfelt i Nederland som de fleste andre steder.
Jeg har sett slike gangfelt brukt uten at det er fartsdump der. Og som sagt har jeg også sett 3 forskjellige varianter bare av denne typen gangfelt. Så at det bare finnes 1 type gangfelt i Nederland stemmer på ingen måte.
 
Back
Top