Her er SAS' nye storsatsing

Originally posted by Someone

Originally posted by BU662

Spania er egentlig FR sitt turf. De bygger 3 baser der opp. Flyr en god del fra TRF til Spania. Disse seter vil fylles, mens yielden blir lav.

DY og SK er jo ekstremt mye større enn FR mellom Norge og Spania idag

Helt klart. FR er tilnærmet ikke- eksisterende mellom Norge og Spania. Og det mener jeg er en virkelig stor tabbe av FR. Hadde de klart å se det markedet for fem-seks år siden kunne de ha vært mye sterkere i det norske markedet. Det er ikke lite SAS og DY har tjent på å ha sett potensialet med den store norske trafikken til spanske feriesteder og ikke minst å kunne ta gode priser. Her kunne FR virkelig ha slått konkurrentene på pris. Husk at f eks SAS' vanlige laveste pris til Spania og Portugal er 895 kr en vei.

I stedet har FR prøvd å lokke nordmenn med meningsløse nye destinasjoner som de må evt. bygge opp fra grunnen av. Heller ikke Polen- potensialet så de jo.

Jeg synes ikke SAS' nye ruter er så veldig kopi av DY, bortsett fra Polen- rutene hvor det er åpenbart at man bare prøver å gjøre overskuddet mindre for DY (hvilket jo er lov). Men at alle disse rutene kommer til å gå godt er en helt annen sak, særlig i 9 av årets måneder. Jeg skjønner dessuten null og niks av Lyon, det høres for meg ut som en business- destinasjon, som krever hyppige avganger og mindre fly, ( a la AF til Lyon på CPH).

Tilbake til poenget; det må understrekes at FR er helt ekstremt små melleom Norge og Spania.

Originally posted by Flyer

Nok en ting skjönner jeg ikke.
Om man har virkelig utlyst egne stillinger for dette. Har man egentlig skjönt hva man gjörer da? Man skaper A-Ansatte i SAS "Normalt" og B-ansatte i SAS Leisure. De A-ansatte fra pengesjekk og smiler, de B-ansatte griner, fordi de far ulik lönn for samme arbeid. Det legger jo opp for mere brak. Fra de B-Ansatte egentlig egne fagforeninger???

Men hvor mange ganger skal man måtte si dette, da? Rutene skal bemannes av dagens ansatte i SAS, og ikke av noen andre, verken polakker eller lærlinger. Men hvis noen på forumet har kompetanse på slinger og rostere, så kan de vel forklare at man kan spare mye penger på å være mer i luften i stedet for å sitte på bakken 30 minutter fire ganger på en vakt...

:)

Jo , dette er forsåvidt en grei forklaring , men hvordan i svarte skal de greie dette i praksis?
Det finnes ikke en ettermiddag på mine ukentlige retur ettermiddagsflighter fra OSL til SVG hvor flyene går på rute!
Årsak ? Vi venter på CA crew fra en annen innkommende flight , eller vi venter på flight crew fra en annen innkommende flight , eller vi venter på flyet som har sen ankomst OSL fra ..... osv.
Som regel ligger forsinkelsene fra 15 til 45min etter oppsatt avgangstid hver gang.
Hva rotårsakene til forsinkelsene er , kan ikke alltid forståes, men jeg kan ikke skjønne at man kan knipe inn noe særlig på utnyttelsen av crew i løpet av en dag.

SAS kan tjene mye paa aa la crewet foelge maskinene i stoerre grad enn de gjoer i dag. Med mer point to point og produksjonen begrenset til SAS Norge, burde det vaere muligheter for effektivisering her. BU gjorde dette til stor grad, og det funket saa vidt jeg vet fint.

Originally posted by OJB
men jeg kan ikke skjønne at man kan knipe inn noe særlig på utnyttelsen av crew i løpet av en dag.

Med mindre det skal kuttes andre stedet kan jeg heller ikke skjønne hvordan dette skal gå med mindre det kommer mer av både mannskap og fly:question:

Originally posted by LN-MOW

SAS kan tjene mye paa aa la crewet foelge maskinene i stoerre grad enn de gjoer i dag. Med mer point to point og produksjonen begrenset til SAS Norge, burde det vaere muligheter for effektivisering her. BU gjorde dette til stor grad, og det funket saa vidt jeg vet fint.

Enig meg deg her A...... , men er det det som skal skje mon tro?

Veldig positivt at SAS kommer til å tilby Økonomi Extra på disse rutene - da vil man også her skille seg ut fra konkurrentene... Ellers var jo Dagens Næringsliv i dag positiv til denne nye satsningen...

SAS Norge har gjort mye i forhold til crew-schedulering som jeg har sett og de følger i stor grad flyene og hverandre nå. Problemet som gjenstår og som har vært de siste årene er den tekniske standarden på en del eldre fly, og det at man ikke har felles "innmat" i bl.a. galley. Flyene bør være i lufta ikke i hangaren. Og når man først må bytte, så er det ofte slik at de flyene som taes ut ikke kan bruke samme cateringtraller og skap som den som settes inn. Og det gir en del logistiske utfordringer! Og i tillegg ubeleilightene for pax som må reseates siden seteplaner er ulike. Forsinkelsene grunnet tech ødelegger også crewslingene utover dagen.

Når det gjelder SAS Leisure, så er det vel mer at man har fått et bedre navn for det som var tidligere "sør europa rutene" eller "en klasse utlands/nå to klasse utland". Så konseptet er vel ikke nytt, men gjør det lettere å forstå at det er forskjell.

Thread sweaper Reithe har varit igång under kvällen.

Uppmaning till alla: Håll i baktanke att det är levande varelser ni skriver om/till (strike as appropriate).

Her var det mye kok....

De crew som skal fly SAS Leisure (som både er de 12 nye destinasjonene og det meste av det eksisterende ferie/fritids-nettet) med 8 fly (jeg hører både 186-seters 738 og 141-seters 737-700 (med og uten winglets), får samme lønn og vilkår som andre SAS-crew. Poenget er at man skal dedikere crew til operasjonene, og de skal fly point-to-point og følge sine maskiner. Tanken er at med bedre, og eklere slinging av crew og maskiner, blir det mindre dødtid på bakken, og en bedre utnyttelse av ressursene. De skal ikke jobbe mer, men fly mer - og sitte mindre på crewrommet og dingle.

Det man også ønsker ved å dedikere crew er å bygge opp en egen "kultur" på Leisure-rutene. Det er vel ingen hemmelighet at en del crew synes det er pyton å fly feriemaskinene til Kreta, mens andre synes det er moro. Samler man alle de siste i én pool, tror jeg man kan få en helt annen dynamikk. Det kan bli veldig spennende.

Ledelsen i "SAS Leisure" skal sitte på OSL, tett på operasjonene, noe som også er en interessant tanke. Jeg tror man får en helt annen nærhet til businessen ved å sitte så tett på "fabrikken". Hvem vet - kanskje får vi se Petter Ek Jacobsen (som skal lede "SAS Leisure") og hans ledergruppe stue bags i et knipetak?

Jeg skjønner ikke argumentasjonen om at "Polen er DYs" og at SAS dermed bare går inn for å redusere yielden. Etter denne argumentasjonen burde Norwegian holde seg borte fra både norsk innenriks, intra-skand, UK, Tyskland, Spania, Frankrike, Italia og de fleste andre markeder der SAS var først? SAS har forsøkt seg på markedsdeling før, og vi husker hvordan dét gikk.... At SAS går for Krakow er ingen overraskelse. Det skal være en vakker by, og her kan det bli trafikk begge veier: både polakker til Norge, og nordmenn til Polen. Krakow skal være undervurdert som destinasjon i følge de som kan noe om det. Gdansk har også en del sjømannstrafikk, og en destinasjon som jeg vet flere har kikket på.

Lyon tror jeg også blir spennende. I dag er det allerede en god del trafikk til LYS fra GOT (Volvo) og CPH, og LYS ligger veldig godt plassert både sommer og vinter for opplevelser i Frankrike. Det er kort vei til spennende skisteder om vinteren, og det LYS er midt i smørøyet om sommeren. Byen har sterke mattradisjoner, og det er jo vi nordmenn veldig opptatt av om dagen.

Bristol har svenskene testet i sommer, og det var kanskje den største overraskelsen for meg i går. Men, Bristol er også en slik destinasjon der det skal være mulig å skape trafikk i begge ender (noe som ellers er en utfordring for andre typiske feriedestinasjoner).

Det er spennende at SAS satser på flere nye destinasjoner, og ikke alle vil bli suksesser, men det finnes en vilje i "bolaget" til å teste og prøve, og dét er veldig positivt.

OG - la oss holde oss on-topic og leve litt etter Kardemommeloven hva? Dessuten skader det ikke å ha litt tykk hud også;)

Det er utrolig hvor det sammenlignes eppeler med kirsebaerer. Hvorfor forliker du - CK - DY sin tap/gevinst siden oppstarten med to isolerte ar av SAS??? Kjönner jeg ikke. SAS har brent langt mere penger siden de ble startet enn de har tjent. Og om ikke de 3 eier-statene vil har betalt regningen heile tida, vil vi ikke har sett en SAS per idag. Om du forliker DY sine akkumulerte tap vennligst regne tilsamme ogsa SAS sine akkumulerte tap siden oppstarten 1946!

Litt mere bak til topic.
Jeg har personlig lite problemer a se hvor SAS sparer sa veldig mye slik at de kommer nede til kostnads-nivea av FR, DY og mere sannsynligvis den av NB.

Fly: hmm, 737-700 (144) mot 737-800 (189) - Uavgjört, selv om -800er skulle har lavere CASM
Kerosin: tror jeg ikke. Samme motorer brenner nesten samme belöp per pax
Handling: Betaler SAS Norge sin handling egentlig internt i SAS? Jeg tror ikke! Mens SGS er sikkert ikke billigere enn Röros og Northport
Teknisk: Sikkert ikke, SGS tar seg 200% av dette hva uavhengige leverandörer kan tilby
Ansatte: Tja, om SAS bemanner med 4 laerlinger i kabinen kanskje, mens eller ser det utopisk ut. Eller de la noen kinesere jobbe til lavlönn. Bare som ide. Om ikke si Polsker eller ukrainere, som sikkert er like billige.
Administrasjon: Her er det mye a spare. Mitt forslag. Brenn SAS HQ nede og starte pa nytt. Ellers far du aldri disse kostnader nede. De dinosaur beskytter seg selv hverandre.

En litt sjekk pa destinasjoner apenliggjör fortvilelse. Ingen egne ideer:
Polen er DY sitt turf og man forsöker a fa yieldene nede. Det det finnes seg andre (polske) byer som vil vaere lönnsomt a starte har SAS ikke skjönt.
Spania er egentlig FR sitt turf. De bygger 3 baser der opp. Flyr en god del fra TRF til Spania. Disse seter vil fylles, mens yielden blir lav.
Italia: Ikke en darlig valg, bare darlige destinasjoner som blir presentert. Spennende steder i Italia ligger litt Nord fra Roma...
Bristol: Dette har forundred meg mest. Jeg er sikkert her kommer de Oranjes a svare pa. Det virker som man tigger for straffing.
Lyon: Vel. Om jeg vil til Frankrike og ikke til Paris vil jeg har ikke tenkt meg först om en AF Hub, mens om Bordeaux, Marseille eller den nordfranske kysten... Jeg har hört det ligger flyplasser ved disse stedene...

Valget av destinasjoner virker som stor hastverk. Ingen har sett seg pa potensielle Route-gaps i Europa hvor SAS kan tjene gode penger pa. Sa ma det bli fiasko.

Siden noen har skrivet sa mye om den nye konsept som ble presentert.
Dette er jo rent Snowflake. Selv om ingen vil tilgi dette. SAS hatte 2-3 fly i Snowflake farger pa det meste, mens de Snowflake ruter ble jo flöyet mest med vannlig SAS materiell.
"Vi relanserer Service" ble den störste PR-Flop noensinne. Om jeg flyr SAS, merker jeg ingenting av dette. SAS tilbyr i ECO - som de meste jo flyr - rent DY standard + en Kaffee gratis. A kalle dette den store service for en selskap som introduserte Economy Klasse i de gamle dager er bare synd...
For de som snakker om ECO Plus. Tenk deg to ting. Prisforhold Eco Plus vs Business og hva du far og ser pa BA eller UA. Da merker du noen ting...

Om man har virkelig utlyst egne stillinger for dette. Har man egentlig skjönt hva man gjörer da? Man skaper A-Ansatte i SAS "Normalt" og B-ansatte i SAS Leisure. De A-ansatte fra pengesjekk og smiler, de B-ansatte griner, fordi de far ulik lönn for samme arbeid. Det legger jo opp for mere brak. Fra de B-Ansatte egentlig egne fagforeninger???

Synes du kommer med mye fornuftig her. Jeg skal ikke ønske SAS nord og ned med dette, men er som deg svært enig i at deres produktive ekspansjon neppe kommer av egen vilje og innovasjon men av et virrvar av hastverk, vinglende merkevare oppbygging og lite kreativitet!

Originally posted by MartinL

Det er utrolig hvor det sammenlignes eppeler med kirsebaerer. Hvorfor forliker du - CK - DY sin tap/gevinst siden oppstarten med to isolerte ar av SAS??? Kjönner jeg ikke. SAS har brent langt mere penger siden de ble startet enn de har tjent. Og om ikke de 3 eier-statene vil har betalt regningen heile tida, vil vi ikke har sett en SAS per idag. Om du forliker DY sine akkumulerte tap vennligst regne tilsamme ogsa SAS sine akkumulerte tap siden oppstarten 1946!

Litt mere bak til topic.
Jeg har personlig lite problemer a se hvor SAS sparer sa veldig mye slik at de kommer nede til kostnads-nivea av FR, DY og mere sannsynligvis den av NB.

Fly: hmm, 737-700 (144) mot 737-800 (189) - Uavgjört, selv om -800er skulle har lavere CASM
Kerosin: tror jeg ikke. Samme motorer brenner nesten samme belöp per pax
Handling: Betaler SAS Norge sin handling egentlig internt i SAS? Jeg tror ikke! Mens SGS er sikkert ikke billigere enn Röros og Northport
Teknisk: Sikkert ikke, SGS tar seg 200% av dette hva uavhengige leverandörer kan tilby
Ansatte: Tja, om SAS bemanner med 4 laerlinger i kabinen kanskje, mens eller ser det utopisk ut. Eller de la noen kinesere jobbe til lavlönn. Bare som ide. Om ikke si Polsker eller ukrainere, som sikkert er like billige.
Administrasjon: Her er det mye a spare. Mitt forslag. Brenn SAS HQ nede og starte pa nytt. Ellers far du aldri disse kostnader nede. De dinosaur beskytter seg selv hverandre.

En litt sjekk pa destinasjoner apenliggjör fortvilelse. Ingen egne ideer:
Polen er DY sitt turf og man forsöker a fa yieldene nede. Det det finnes seg andre (polske) byer som vil vaere lönnsomt a starte har SAS ikke skjönt.
Italia: Ikke en darlig valg, bare darlige destinasjoner som blir presentert. Spennende steder i Italia ligger litt Nord fra Roma...
Bristol: Dette har forundred meg mest. Jeg er sikkert her kommer de Oranjes a svare pa. Det virker som man tigger for straffing.
Lyon: Vel. Om jeg vil til Frankrike og ikke til Paris vil jeg har ikke tenkt meg först om en AF Hub, mens om Bordeaux, Marseille eller den nordfranske kysten... Jeg har hört det ligger flyplasser ved disse stedene...

Valget av destinasjoner virker som stor hastverk. Ingen har sett seg pa potensielle Route-gaps i Europa hvor SAS kan tjene gode penger pa. Sa ma det bli fiasko.

Siden noen har skrivet sa mye om den nye konsept som ble presentert.
Dette er jo rent Snowflake. Selv om ingen vil tilgi dette. SAS hatte 2-3 fly i Snowflake farger pa det meste, mens de Snowflake ruter ble jo flöyet mest med vannlig SAS materiell.
"Vi relanserer Service" ble den störste PR-Flop noensinne. Om jeg flyr SAS, merker jeg ingenting av dette. SAS tilbyr i ECO - som de meste jo flyr - rent DY standard + en Kaffee gratis. A kalle dette den store service for en selskap som introduserte Economy Klasse i de gamle dager er bare synd...
For de som snakker om ECO Plus. Tenk deg to ting. Prisforhold Eco Plus vs Business og hva du far og ser pa BA eller UA. Da merker du noen ting...

Synes du kommer med mye fornuftig her. Jeg skal ikke ønske SAS nord og ned med dette, men er som deg svært enig i at deres produktive ekspansjon neppe kommer av egen vilje og innovasjon men av et virrvar av hastverk, vinglende merkevare oppbygging og lite kreativitet! Hvorfor kan de ikke friske til med et produkt de vikrelig kan kreme seg med og som i større grad stimulerer til langsiktighet og økonomisk fundament?

Hva med å åpne rute til Kairo eller Kiev?

JEg tror det er like greit å droppe C-klasse på de nye ruter, det er jo ikke i det markedet det opereres. Men jeg synes det burde være mulig å bestille bonusreiser på Eco Flex, særig på disse ruter, eller på alle ruter forsåvidt. Jeg prøvde Eco Flex for første gang igår og idag. Helt grei klasse, men bortsett fra bra fleksibilitet var jeg ikke spesielt imponert over det man fikk av mat etc. det var som vanlig økonomiklasse i "gamle dager". Helt fint, men jeg synes prisen er for høy iforhold til hva man får.

Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by TOS

Originally posted by Flyer

Det som er nytt er nye destinasjoner og lavere priser. Servicen er lik. At crewet ikke jobber i samme avdeling som de som flyr til BGO merker jo ikke kunden.

Hvis det som er nytt er nye destinasjoner så er det jo bare fint. Jeg lurer nå på hvordan kabinforeningen i SAS Norge (?) har godtatt dette. Skal man ansette folk som gjør samme jobb, i samme konsern/divisjon, til ulike vilkår basert på hvilke destinasjoner de flyr til (eller har jeg misforstått noe her)? Og hvis jeg nå ikke har misforstått, når blir de dyre kabinfolkene til SAS Norge mainline divisjon sjaltet ut til fordel for de kabinansatte som nå skal fly på "billigrutene"...?

:old Nå må det bli slutt på å hevde at den eneste kostnaden med å fly pax fra A - B er dyre flyvertinner ! , det er mye annet [usynlig]daukjøtt å skjære i om man vil ha ned produksjonskostnadene ned.

Daukjøttet som du nevner bidrar nok ikke til noe annet enn faste kostnader, og påvirker i liten konkurranseevnen med f.eks. DY. Det som gjør at man kan sette lavere priser er om man klarer å få ned de variable kostnadene. De faste kostnadene påvirker bare om man vi lvelge å starte opp rutene eller ikke (og ikke om man kan klare å gjøre det til en konkurransedyktig pris).

Originally posted by jb1

JEg tror det er like greit å droppe C-klasse på de nye ruter, det er jo ikke i det markedet det opereres. Men jeg synes det burde være mulig å bestille bonusreiser på Eco Flex, særig på disse ruter, eller på alle ruter forsåvidt. Jeg prøvde Eco Flex for første gang igår og idag. Helt grei klasse, men bortsett fra bra fleksibilitet var jeg ikke spesielt imponert over det man fikk av mat etc. det var som vanlig økonomiklasse i "gamle dager". Helt fint, men jeg synes prisen er for høy iforhold til hva man får.

Euro Flex, Eco Flex, business class, økonomiklasse.... hvor mange forskjellige klasser finnes? Jeg blir ærlig talt litt forvirret av alle disse tingene jeg :rolleyes:

Enda et "konsept" fra SAS?
Ja, dette blir nok en stor suksess :colgate:
Om et halvt år finner de sikkert ut at de vil bli et ordentlig fullservice-selskap likevel, og dropper hele greia.

Originally posted by imm

Euro Flex, Eco Flex, business class, økonomiklasse.... hvor mange forskjellige klasser finnes? Jeg blir ærlig talt litt forvirret av alle disse tingene jeg :rolleyes:

Kjære barn har mange navn!

Men SAS rutefly har bare tre klasser.

Business (aka C, tidl Euroclass, Business Class, etc.)
Economy Extra (aka Y, tidl Economy Flex)
Economy (aka M, tidl Tourist Class, Turistklasse, Economy Class, etc.)

tre-klasse fly bruker ... alle tre, har man to klasser er det Y+M, og en-klasse er kun M.

Originally posted by imm

Originally posted by jb1

Jeg mente Economy Extra, SAS' mellomklasse. På typiske ferieruter med flytid på 2-3 timer trengs det ikke C-klasse.

Originally posted by EB

...kanskje du ikke er i målgruppen?

Kanskje ikke det ja. Jeg reiser aldri i jobbsammenheng, men reiser egentlig endel på ferie. Og siden jeg bor i Sandefjord er det en fordel for meg å bruke Ryanair til for eksempel London. Skal vi videre med British Airways til Barbados (1-3 turer pr år de siste 10 årene) bruker vi normalt BA.
Og til Afrika bruker jeg KLM fra Torp også. Neste tur blir til London igjen neste måned, og så blir det ny tur til London i mars med Ryanair, 89 kroner hver vei inklusive skatter(for å dra videre til Sierra Leone). Forrige tur var for en drøy måned siden, og den gikk til London med Ryanair.

Så på sett og vis kunne jeg vært en god kunde av SAS (god til å være privatkunde), men jeg bor et sted hvor andre har satset med produkter som passer mine behov, og som har lykkes med sin satsing.

Back