Helsinki og noen AY-spørsmål

Re: Helsinki og noen AY-spørsmål

Skal du ha russisk kan Saslik anbefales. Skal sies at det er noen år siden jeg har vært der.

Anbefaler Zetor Restaurant. Stilig lokale innredet med gamle traktorer fra den finske landsbygda og høy stemning og god mat. Anbefales.

Vel, vet ikke helt jeg, temmelig triste saker. Var der vel for 5-6 år siden, etter tips fra noen som var der enda et par år før... At denne dukker opp som anbefaling nok en gang, er en god illustrasjon (for meg) at Helsinki er temmelig triste greier... :stir

Da synes jeg anbefalingene om russiske restauranter er langt å foretrekke! :)

Da får vel den eneste forumisten med tidligere fast adresse i Kalevankatu 55, Helsinki ta litt ansvar.

Bodde et år i sentrum av Helsinki og kjenner byen godt.

Helsinki er en flott by som i likhet med Stockholm og Oslo, gjør seg best i sommer sol og varme. Som FlightDeck skriver, er det ofte kaldt i Helsinki om vinteren. Dette fordi sjøluften drar rett gjennom byens åpne avenyer og gater. Kulden virker mye hardere enn temperaturen på gradestokken. Derimot er Helsinki en varm hovedstad om sommeren med flest soldager i norden. En vårdag langd Esplanadi er absolutt å anbefale.

Helsinki sentrum er meget Kompakt. Du finner det definerte sentrumsområdet rundt Mannerheimintie og Alexanderinkatu (tie/katu = vei/gate). For shopping vil jeg anbefale en tur ned Alexanderinkatu hvor flere gågater krysser gaten ned mot Toumiokirkko (domkirken).
Toumiokirkko http://gfx.dagbladet.no/labrador/845/845233/8452339/jpg/active/503x.jpg

Her finner du det eksklusive Kjøpesenteret Stockmann og bra shopping.
Langs Mannerheimintie vil du også finne en del kjøpesentre.

Det ligger også en del bra butikker langs Esplanadi som er Helsinkins svar på øvre del av
Karl Johan og Stortingsgata. Esplanadi parken ligger i mellom og minner mye om området mellom Eidsvolds plass og Nasjonal teateret. Området begynner ved Svenska teateret syd for starten på Mannerheimintie.

Følger du Esplanadi ned (ca 1 km), så kommer du ned til Salutorget som kryr av liv hele året.
Her finner du også en spennende mathall og president palasset. Området kan lettest sammenlignes med Rådhusplassen i Oslo.

Selve Frogner i Helsinki ligger ned Bulevardi (starter også ved begynnelsen av Mannerheimintie men på motsatt side av svenska teateret). Dette er en bred aveny, men mye butikker i den øvre pris klasse. Her har du et stort område sydover mellom Kaivopoisto og Eira. Her er det om sommeren en del bra utesteder, men jeg kjenner ikke til hvordan det er der nå om vinteren.

Helsinki har sin sentral park som er massiv. En stor innsjø ligger midt inne i sentrum og deler sentrum på to sider. På øst siden finner du et litt yngre og pulserende Grünerløkka område med Hakaniemi og Kallio. Nesten alle trikkelinjer går til Hakaniemi. Tror det er en eller to stasjoner med Metro fra Jernbanetorget i Helsinki.

På den andre siden av parken og innsjøen finner du Tölö, operaen konserthuset, Olympiastadion. Skal du bo på Plaza, ligger dette hotellet her. Beveger du deg litt inn vestover i dette området ved Runeberginkatu finner du også et område med mye ungt klientell.

Runberginkatu er også en grei gate å gå ned tilbake til sentrum og inn i en bydel som har fått store endringer de siste årene. Området ved den gamle bussterminalen og Tennis pallatsi er bygget om de siste årene og er blitt skikkelig hipt. Her finner du mange bra puber, restauranter og butikker. Området heter faktisk Kampen (Kampi på finsk).

Jeg ser her at flere anbefaler russiske restauranter og refererer til områder på svensk.
Finner HATER alt som har med russisk og russere å gjøre. Jeg mener også det er litt respektløst i henhold til alt det finske som Helsinki har å tilby. Jeg kan ikke erindre å ha sett så mange russiske steder i byen og de som finnes, ville jeg ha holdt meg milevis unna.

Husk for guds skyld at det ikke heter Helsingfors, men Helsinki.

Turist informasjonen er meget bra også for oppdateringer på hvor man burde gå ut eller spise.

Martin, kan ikke si meg uenig i dine siste kommentarer, men det skal sies at Saslik er et bra sted.

I mine dager i AY ble det tatt en policyavgjørelse på at vi (AY Norge) skulle kun referere til byen som Helsinki, ikke Helsingfors, selv om det offisielle navnet på norsk var (og kanskje er) det svenske navnet. Delvis grunnet at mange nordmenn blandet sammen Helsingfors/Helsingborg/Helsingør men mest fordi at man ønsket å kommunisere at Helsinki helt enkelt er finsk!

På den andre siden av parken og innsjøen finner du Tölö, operaen konserthuset, Olympiastadion. Skal du bo på Plaza, ligger dette hotellet her. Beveger du deg litt inn vestover i dette området ved Runeberginkatu finner du også et område med mye ungt klientell.

Det er mulig at jeg misforstår stedsangivelsene dine, men Radisson Blu Plaza er vel hotellet som ligger like ved jernbanestasjonen. For å komme til operaen & Olympiastadioen så må man vel legge ut på en 10-15 minutters rask spasertur. Radisson-hotellet som ligger ved Runeberginkatu er vel Royal.

Helsinki er en flott by, og min favoritt blant de nordiske hovedstedene. Jeg har hatt en rekke besøk der, både vinter, vår, sommer og høst. Ta en tur med trikken som tilbyr ølservering. Da slår man to fluer i en smekk - øl og sightseeing....;) Nå er det noen år siden jeg var "på byen" der - de siste gangene har vært med familien - men Teatteri (eller noe slikt) som ligger i Mannerheimintie-enden av Esplananden virket å være en OK plass å gå ut på byen. Gode drinker, flotte mennesker og mye liv....

Bomessig er det vel lite som slår Hotel Kämp, som ligger meget sentralt til.

Last edited:

Helsinki ble en suksess det :D Men nå merker jeg at kroppen og leveren trenger litt hvile :p Men trip rapport kommer!

Det er mulig at jeg misforstår stedsangivelsene dine, men Radisson Blu Plaza er vel hotellet som ligger like ved jernbanestasjonen. For å komme til operaen & Olympiastadioen så må man vel legge ut på en 10-15 minutters rask spasertur. Radisson-hotellet som ligger ved Runeberginkatu er vel Royal.

Helsinki er en flott by, og min favoritt blant de nordiske hovedstedene. Jeg har hatt en rekke besøk der, både vinter, vår, sommer og høst. Ta en tur med trikken som tilbyr ølservering. Da slår man to fluer i en smekk - øl og sightseeing....;) Nå er det noen år siden jeg var "på byen" der - de siste gangene har vært med familien - men Teatteri (eller noe slikt) som ligger i Mannerheimintie-enden av Esplananden virket å være en OK plass å gå ut på byen. Gode drinker, flotte mennesker og mye liv....

Bomessig er det vel lite som slår Hotel Kämp, som ligger meget sentralt til.

Nå er det noen år siden jeg bodde der og da var det meg kjent kun et hotel som ble referert til som Plaza. Ligger i krysset Mannerheimintie og Runberginkatu. Mulig det har kommet nytt ved jernbanestasjonen?

Nå er det noen år siden jeg bodde der og da var det meg kjent kun et hotel som ble referert til som Plaza. Ligger i krysset Mannerheimintie og Runberginkatu. Mulig det har kommet nytt ved jernbanestasjonen?

Aha - du tenker nok på det som jeg tror er et Crowne Plaza Hotel - ligger nesten rett vis a vis Operaen. Radisson Plaza ligger ved jernbanetorget.

Aha - du tenker nok på det som jeg tror er et Crowne Plaza Hotel - ligger nesten rett vis a vis Operaen. Radisson Plaza ligger ved jernbanetorget.

Stemmer det. rett ved trikkestallene og Olympia stadion:D

Skal til Helsinki med dama nå i pinsen (måtte bruke opp noen gamle EB poeng). Første gang vi reiser til Finland og leter derfor etter tips til hva man bør/ ikke bør gjøre. Denne tråden var jo forsåvidt informativ, men den er jo noen år gammel. Noen som har noe oppdatert informasjon å komme med? Gjerne gode restauranter, spesielle barer/ vinbarer etc. Den trikken med ølservering hørtes ypperlig ut, eksisterer den fremdeles?

Hotell er allerede booket og vi reiser i slutten av mai. Takk for svar

Helsinki ble en suksess det :D Men nå merker jeg at kroppen og leveren trenger litt hvile :p Men trip rapport kommer!

Kom denne? Har akkurat booket meg tur til Helsinki, mye gode tips her i tråden :)

Back