Re: Helsinki og noen AY-spørsmål
Da får vel den eneste forumisten med tidligere fast adresse i Kalevankatu 55, Helsinki ta litt ansvar.
Bodde et år i sentrum av Helsinki og kjenner byen godt.
Helsinki er en flott by som i likhet med Stockholm og Oslo, gjør seg best i sommer sol og varme. Som FlightDeck skriver, er det ofte kaldt i Helsinki om vinteren. Dette fordi sjøluften drar rett gjennom byens åpne avenyer og gater. Kulden virker mye hardere enn temperaturen på gradestokken. Derimot er Helsinki en varm hovedstad om sommeren med flest soldager i norden. En vårdag langd Esplanadi er absolutt å anbefale.
Helsinki sentrum er meget Kompakt. Du finner det definerte sentrumsområdet rundt Mannerheimintie og Alexanderinkatu (tie/katu = vei/gate). For shopping vil jeg anbefale en tur ned Alexanderinkatu hvor flere gågater krysser gaten ned mot Toumiokirkko (domkirken).
Toumiokirkko
http://gfx.dagbladet.no/labrador/845/845233/8452339/jpg/active/503x.jpg
Her finner du det eksklusive Kjøpesenteret Stockmann og bra shopping.
Langs Mannerheimintie vil du også finne en del kjøpesentre.
Det ligger også en del bra butikker langs Esplanadi som er Helsinkins svar på øvre del av
Karl Johan og Stortingsgata. Esplanadi parken ligger i mellom og minner mye om området mellom Eidsvolds plass og Nasjonal teateret. Området begynner ved Svenska teateret syd for starten på Mannerheimintie.
Følger du Esplanadi ned (ca 1 km), så kommer du ned til Salutorget som kryr av liv hele året.
Her finner du også en spennende mathall og president palasset. Området kan lettest sammenlignes med Rådhusplassen i Oslo.
Selve Frogner i Helsinki ligger ned Bulevardi (starter også ved begynnelsen av Mannerheimintie men på motsatt side av svenska teateret). Dette er en bred aveny, men mye butikker i den øvre pris klasse. Her har du et stort område sydover mellom Kaivopoisto og Eira. Her er det om sommeren en del bra utesteder, men jeg kjenner ikke til hvordan det er der nå om vinteren.
Helsinki har sin sentral park som er massiv. En stor innsjø ligger midt inne i sentrum og deler sentrum på to sider. På øst siden finner du et litt yngre og pulserende Grünerløkka område med Hakaniemi og Kallio. Nesten alle trikkelinjer går til Hakaniemi. Tror det er en eller to stasjoner med Metro fra Jernbanetorget i Helsinki.
På den andre siden av parken og innsjøen finner du Tölö, operaen konserthuset, Olympiastadion. Skal du bo på Plaza, ligger dette hotellet her. Beveger du deg litt inn vestover i dette området ved Runeberginkatu finner du også et område med mye ungt klientell.
Runberginkatu er også en grei gate å gå ned tilbake til sentrum og inn i en bydel som har fått store endringer de siste årene. Området ved den gamle bussterminalen og Tennis pallatsi er bygget om de siste årene og er blitt skikkelig hipt. Her finner du mange bra puber, restauranter og butikker. Området heter faktisk Kampen (Kampi på finsk).
Jeg ser her at flere anbefaler russiske restauranter og refererer til områder på svensk.
Finner HATER alt som har med russisk og russere å gjøre. Jeg mener også det er litt respektløst i henhold til alt det finske som Helsinki har å tilby. Jeg kan ikke erindre å ha sett så mange russiske steder i byen og de som finnes, ville jeg ha holdt meg milevis unna.
Husk for guds skyld at det ikke heter Helsingfors, men Helsinki.
Turist informasjonen er meget bra også for oppdateringer på hvor man burde gå ut eller spise.