Helikoptertråden

Re: Helikoptertråden.

En hissig en ifra Fairford :lol:
 

Attachments

  • IMG_1146ed.jpg
    IMG_1146ed.jpg
    79 KB · Views: 1,005
Re: Helikoptertråden.

Hittil har vi hatt Cougar sin Sikorsky S-92 med reg. C-CVCH på besøk tre ganger her på Deep Panuke, offhore Halifax, Canada.

Her er et par bilder fra i andre flighten som var igår, på vei inn for landing og klar for take-off...

46611.jpg


46612.jpg
 
Last edited:
Re: Helikoptertråden.

C-GVCH var på besøk igjen idag, for sjuande gang. Kommer forøvrig igjen i morgen også, og i slutten av neste veke blir det et par flighter pr. dag på denne til oss...

47148.jpg
 
Helikoptertråden.

Noen bilder til fra meg i denne tråden.

Først ut er Agusta AB-412EP Grifone I-RNBR tatt 28. juli 2007.

5ed12bab.jpg


ca5532a7.jpg


Så en danske, Agusta Westland EH-101 Mk-512 Merlin M-502, tatt 27. juli 2006.

57d0b5b8.jpg


8da2a848.jpg


83d6084d.jpg


En annen danske, men denne gangen en sivil. Eurocopter EC-155B OY-HJJ fra DanCopter tatt 1. juli 2009.

bd8325ff.jpg


Neste er Eurocopter AS-332L Super Puma med reg LN-OLB tatt 11. mars 2008.

61cffe98.jpg


Nok en Eurocopter AS-332L2 Super Puma, denne gang LN-OHG tatt den 10. februar 2009.

6f2851f5.jpg


Det kommer mer etter hvert :)
 
Re: Helikoptertråden.

Flotte bilder Piddien
Det var noe sånne Agusta Westland EH-101 Mk-512 Merlin M-502 som vi skulle hatt sammen med Sea King`en her hjemme :)

Ser frem til flere
 
Re: Helikoptertråden.

Kjekt å se at det fortsatt blir postet helikopter bilder, utrolig flotte bidrag fra alle sammen!!! Takk for at dere holder liv i "Helikoptertråden"
Ikke mye jeg har å bidra med for tiden, her er et par fra i sommer......faktisk de eneste fra i sommer :D

DSC_4716.jpg

Fonnafly sin LN-OKO, EC120 Colibri.

DSC_4979.jpg

CHC sin LN-OJB taues forbi meg nå på lørdag 21/8.

Så kommer en serie av LN-OME tatt fra toppen av riggen vår. Ikke ofte det passer seg slik å være i høyden samtidig som det lander helikopter. Høyde forskjellen fra toppen og ned til helideck er ca 48m kom jeg frem til.

DSCN1791.jpg


DSCN1790.jpg


DSCN1793.jpg


DSCN1795.jpg


Dett var dett ;)

Yngve
 
Last edited:
Helikoptertråden.

Her kommer som jeg har nevnt for en stund siden noen UH-1B bilder, og dette kan vel ikke bli helt feil kanskje? :)

Først ut er litt trening med "sling". Ikke all verdens kvalitet, men historisk interesant.

Tailnummer 586, noen som kjenner igjen stedet og kan si nøyaktig hvor dette er?

5ec1f3fd.jpg


6d8c6633.jpg


SI-H. Noen som vet hvor dette er?

2614ad5d.jpg


Tailnummer 853 og et annet individ opp gjennom en dal i Indre-Troms.

c7aa6d97.jpg


588 i ferd med å levere en low-level mot fotografen på Bardufoss.

34b19deb.jpg


586, noen som kjenner igjen dette stedet? (Sikkert for mye forlangt, men en vet aldri)

4580f4e3.jpg


089 med hvitt kryss, som betyr om jeg husker rett, stridsdommer. Disse kunne bevege seg fritt i forhold til sine røde og blå søstre.

482dfb6f.jpg


5 maskiner på øvelse, og igjen, er det noen som kjenner igjen dette stedet?

820f44b3.jpg


En liten "gimmick" på 088 i forbindelse med et jubileum på 339.

c6f9a44c.jpg


Oppstart av 087 utenfor eget AO.

4169df25.jpg


584 et eller annet sted i Indre-Troms.

53b949f5.jpg


Til slutt i denne omgangen, 584 ved en landing ute i terrenget.

72fd0330.jpg


Takk for titten og eventuelt hjelp med stedsangivelser.

:)
 
Re: Helikoptertråden.

Herlige bilder Piddien.


Mener å huske en gang for mange mange år siden å ha lest i et magasin at daværende Helikopter Service lånte ut helikoptre til forsvaret ifm. noen øvelser. Husker jeg så bilder av S-61 kledd opp i kamuflasjefarger for anledningen. Noen som kan komme med utdypende info eventuelt bilder her?
 
Re: Helikoptertråden.

Helikopter Service, Braathens Helikopter og et annet selskap hadde i alle fall noen maskiner på Ulven utenfor Os sent på 80- begynnelsen av 90-tallet i en samøvelse med hæren. Mange av flygerne var inne på "rep", og fikk da øvd samme med hærstyrkene/HV på operasjoner i et tenkt senario. Har vært mange slike øvelser opp gjennom årene, og jeg skal ha noen bilder liggende et eller annet sted. Når jeg finner disse, så skal jeg få skannet dem og postet de her inne om ønskelig.

:)
 
Re: Helikoptertråden.

Herlige bilder Piddien.


Mener å huske en gang for mange mange år siden å ha lest i et magasin at daværende Helikopter Service lånte ut helikoptre til forsvaret ifm. noen øvelser. Husker jeg så bilder av S-61 kledd opp i kamuflasjefarger for anledningen. Noen som kan komme med utdypende info eventuelt bilder her?

Dette var i den tiden det fantes et mob.helikopter kontor ved gamle LTI ("keiser Wilhelm" for de som husker han). De fleste større sivile helikopterselskaper hadde deler av helikopterparken sin i mob. skvadroner. Hver skvadron var oppsatt med ulike typer, fra AS350 til S-61 og Puma. Forsvaret betalte en viss leie for bruken under øvelser. Skvadronene ble satt opp med personell både med militær og sivil bakgrunn både på operativ og teknisk side, men med skvadronsledelse av tidligere Luftforsvarspersonell. Flygere som var mobdisponert i denne tjenesten fløy helikoptre fra egne selskap, og det var ikke en direkte upopulær tjeneste.
Mob skvadronene ble nedlagt etter at forsvaret ble gjort om fra et invasjons til innsatsforsvar, så vidt jeg husker rundt 2001.
 
Re: Helikoptertråden.

Her er et bilde fra styrehuset på en S-92.

En bekjent av meg, som også er kollega av deg, har fortalt en del om dette systemet, etter at jeg har klaget på vibrisjoner ombord :)

Under en flight hjem var jeg fremme hos han og kikket i cocpit.
Han gikk da inn på en av touchskjermen (den i midten?) og viste antivibrasjonssystemet på skjermen. Mener han sa det var en verdi der som ikke skulle over 1.
Husker jeg riktig, og hva er denne verdien?

Yngve
 
Re: Helikoptertråden.

Under en flight hjem var jeg fremme hos han og kikket i cocpit.
Han gikk da inn på en av touchskjermen (den i midten?) og viste antivibrasjonssystemet på skjermen. Mener han sa det var en verdi der som ikke skulle over 1.
Husker jeg riktig, og hva er denne verdien?

Yngve

Ja du husker riktig. Man kan gå inn på flere ulike undermenyer på HEALT (som vanligvis velges på skjerm nummer to fra enten høyre eller venstre) der en kan finne informasjon om aktuelle vibrasjoner forskjellige steder i skroget, track & balance i hoved og tail rotor ved ulike hastigheter, motorshaft + en noe mer. Det er ulike verdier man ser etter avhengig av hvilken meny som er valgt.
Verdien på de analysene han antakelig viste deg er i IPS (inches per sec) i "Main rotor 4/rev vibration menu". :)
 
Re: Helikoptertråden.

Takk for svar Brave, det er godt memoryen min ikke er helt utdatert :)

Bilde jeg fikk se viste punktene rundt i helikopteret hvor antivibrasjonssystemdingsene er plassert. Ca 7-8 steder??

Er det noe som lager motvibrasjoner ombord i maskinen????

Uansett hva jeg husker eller ikke så var det hyggelig å titte i cocpiten på turen inn, istedenfor å "ligge i koma" i setene baki :p


Y
 
Re: Helikoptertråden.

S-92 har et Anti Vibration Control system (AVC) som kort fortalt fungerer slik:

Det er 10 aksellerometre plassert ulike steder i skroget. Disse måler vibrasjonene og sender resultatene til en computer. Denne regner ut nye signaler som sendes videre til Force generatorene (FG). I S-92`ene er det 3 eller 6 av disse, avhengig av årsmodell. FG`ene produserer motkraft til vibrasjonene aksellerometrene har målt. Hver FG kan faktisk lage opptil 500Lbs kraft, og er plassert ulike steder, fra nesehjulsbrønn til cargocompartment.

Som passasjer har du kanskje merket at helikopteret rister markant et lite sekund like før man starter å takse (på land). Det skjer når AVC systemet blir slått på, computeren begynner å regne motfase på vibrasjonene og Force Generatorene begynner å jobbe.

En feil på dette systemet betyr ikke noe annet enn et noe høyere nivå av vibrasjoner spesiellt i kabinen. Sikorsky opererer kun med lavere anbefalte cruise speeder og torque settings. Ingen big deal med andre ord.

Oversikten du så på tipper jeg var en liste med 6 punkter. Denne er en oversikt over vibrasjonsnivået på 1 punkt i kabinen og 5 punkter i cockpit.

Forøvrig er det bare å komme frem å hilse på. Det er bare hyggelig! :)
 
Helikoptertråden.

4 bilder tatt i går utenfor heliporten på Flesland.

LN-OHW, EC-225 fra CHC.

db0c8090.jpg


87ec6ef5.jpg


88d27c72.jpg


Sikorsky S-92 LN-OQH fra samme selskap.

b1e9f782.jpg


:)
 
Re: Helikoptertråden.

Her kommer 3 kjappe fra Sola.

Den første er en engelsk R44. Virket som om de var på rundtur i Norge - G-JANI.

4945665105_f2443fe771_b.jpg


Så følger en av Pegasus' AS 350BA - LN-OGV.

4946249638_c1880c380d_b.jpg


Det siste bildet er av en AS 332LS - LN-ONH, eiet av BriLog Leasing (op. Bristow).

4946250270_6d3ef7f3fd_b.jpg
 
Back
Top